۱۰ فعالیت روزمره که به کمرتان آسیب می‌رساند

یک نت ـ امروزه کمر درد، درد بسیار شایعی در میان افراد است و بیش از نیمی از مردم در سرتاسر جهان به آن دچارند.
سلامت کمر

یک نت ـ اگر شما نیز از این دسته هستید و حتی با مصرف مسکن های مختلف نیز کمردرد شما تسکین نمی یابد، باید بدانید که گاهی با رعایت اصولی ساده و ایجاد تغییراتی در شیوه انجام فعالیتهای روزانه می توانید به میزان زیادی در تسکین و درمان آن موفق شوید. ده نمونه از فعالیتهای ساده روزانه که باعث ایجاد کمر درد شده و یا آن را تشدید می کنند، عبارتند از:

استفاده از لپ‌تاپ و موبایل

امروزه بیشتر افراد، چه به حالت ایستاده و چه به صورت نشسته طی ساعات زیادی از روز در حال کار با لپ‌تاپ و موبایل هستند، معمولا لپ‌تاپ را بر روی پاهای خود و پایین تر از سطح قفسه سینه قرار می دهند، که سبب می شود به واسطه آن گردن را خم کرده به سمت پایین نگاه کنند و یا به جلو خم شوند و این باعث وارد آمدن فشاری مضاعف به مهره های گردن و کمرآنها خواهد شد.
به منظور وارد آمدن فشار کمتر به مهره ها و ماهیچه های گردن و کمر سعی کنید همیشه لپ‌تاپ و موبایل خود را در ارتفاعی در امتداد قفسه سینه قرار دهید. بنابراین قسمت بالایی دستگاه همسطح چشمان شما شده و از فشار مضاعف به مهره های گردن و کمر به میزان زیادی کاسته خواهد شد. اما به هر حال استفاده طولانی مدت از لپ‌تاپ و موبایل علاوه بر کمر و گردن به چشمان شما نیز آسیب می رساند.

شیوه نادرست مسواک زدن و شستن ظروف

در انجام کارهایی مانند مسواک زدن و ظرف شستن و یا به هنگام اتو کردن لباسها روی میز اتو، برخی از افراد به جای صاف ایستادن به سمت سینک ظرفشویی و یا میز اتو خم می شوند. این کار به دلیل ایجاد وضعیت نامناسب برای بدن و اینکه مکررا پا به پا می شوند، باعث ایجاد فشار و آسیب رسانی فراوان به پایین کمر، گردن و شانه ها خواهد شد.
به جای این کار می توانید از یک چهار پایه کوچک استفاده کنید و به هنگام انجام این کارها یکی از پاهای خود را روی آن قرار دهید. این کار مانع از خم شدن کمر شده شما را مجبور می کند که حالت بدن خود را به بهترین صورت ممکن تنظیم نموده و قسمت پایین کمر خود را راست نگه دارید. در نتیجه فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

شیوه نادرست استفاده ازجارو برقی

اگر در حین کار با جارو برقی، خم شده و کمر خود را پیچ و تاب دهید، به قسمتهای بالا و پایین کمر خود آسیب زیادی می رسانید. جارو برقی کردن به مدت طولانی می تواند باعث کشیده شدن شانه ها و رگ به رگ شدن گردن شده و به آرنج ها نیز آسیب برساند.
بنابراین به هنگام کار با جارو برقی خم نشوید، پشت و کمر خود را صاف نگه دارید و بازوان خود را حرکت دهید نه ستون فقرات و استخوان های پشت خود را. این کار را به صورت ممتد و به یکباره انجام ندهید و مابین آن به خود استراحت دهید و یا اینکه از اشخاص دیگر در انجام آن کمک بگیرید و قبل از خرید جارو برقی به سبک بودن آن دقت کرده و مطمئن شوید که برای به حرکت درآوردن، برای شما بسیار سنگین نباشد.

خالی کردن ماشین ظرفشویی به شیوه غلط

خم شدن از کمر به منظور قرار دادن ظرفها در ماشین ظرفشویی و یا خالی کردن آن پس از اتمام شستشو، عملی است که بیشتر افراد انجام می دهند و این کار فشار بسیاری به قسمتهای بالا و پایین کمر و پشت و نیز باسن وارد می آورد و تکرار این عمل در طی زمان اثرات جبران ناپذیری خصوصا به مهره های کمر وارد خواهد کرد. زانو زدن به هنگام انجام این کار نیز بهتر از آن نیست و فشار زیادی به زانوها وارد می کند علاوه بر اینکه بالا بردن و نگه داشتن ظروف به هنگام جای گذاری در ماشین ظرفشویی می تواند به آرنج ها نیز آسیب برساند.
به منظور جلوگیری از ایجاد چنین عوارضی بهتر است کمر خود را صاف نگه دارید و زانوها را خم کنید. ظروف سنگین تر را در جلوی ماشین ظرفشویی قرار داده و به هنگام تخلیه ظروف، بدن خود را ثابت نگه داشته و از پیچ و تاب دادن کمر به چپ و راست خود داری کنید.

قرار دادن نادرست کودکان در صندلی ماشین

خم شدن زیاد به سمت جلو و قرار گرفتن در چنین وضعیتی به مدت طولانی به هنگام قرار دادن کودک در صندلی ماشین می تواند به قسمت پایین کمر و شانه های شما آسیب برساند.
در چنین مواقعی کودک را نزدیک به بدنتان نگه دارید، زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را حرکت دهیداما کمرتان را ثابت نگه داشته و آن را به راست و چپ منحرف نکنید.

بالا و پایین بردن نادرست اجناس از پله ها

قرار دادن اجناس و اقلام در قفسه های بالا که ارتفاع زیادی دارند و بردن آنها از پله به قسمتهای بالا و پایین کمر و شانه ها آسیب می رساند و علاوه بر این باعث اعمال فشار زیاد و کشیدگی زانوها و آسیب به آنها نیز خواهد شد.

برای انتقال اجناس از طریق پله ها، آنها را نزدیک به بدن خود نگه داشته، کمر خود را صاف کرده و ثابت نگه دارید و حرکت خود را از طریق پاها انجام دهید، کمر و شانه های خود را ثابت نگه دارید. هرگز برای حمل اجسام سنگین و خارج از توان خود، تلاش نکنید و حتما از دیگران کمک بگیرید. این کار آسیب های جبران ناپذیری را برای بدن شما به دنبال خواهد داشت.

شستن نادرست پنجره ها

حرکت زیاد و استفاده بسیار از یک بازو به هنگام شستن پنجره ها برای کمر، آرنج و شانه های شما ایجاد مشکل کرده و به آنها آسیب می رساند. از استفاده بیش از حد از یک سمت بدن بپرهیزید و به تناوب از آنها استفاده کنید. مثلا اگر یک پنجره را با دست چپ خود پاک کرده اید پنجره بعدی را با دست راست خود پاک کنید. سعی کنید بدن خود را در همه زمان صاف نگه دارید و یک طرف پنجره را در همین حالت بشویید. برای پنجره های بلند از نردبان استفاده کنید و به صورت ممتد و به یکباره همه پنجره ها را نشویید و در این بین به خود استراحت بدهید.

مرتب کردن نادرست رختخواب

صاف کردن ملحفه و لحاف و انداختن روتختی نیازمند خم شدن بسیار و انحنای کمر به راست و چپ است که باعث آسیب بسیاری به کمر خواهد شد.
برای صاف و مرتب کردن همه گوشه های رو تختی به مدت زیاد از کمر خم نشوید بلکه زانوهای خود را خم کرده و کمرتان را صاف نگه دارید. از شخص دیگری کمک بگیرید به ویژه به هنگام تعویض ملحفه ها.

تماشای تلویزیون به شیوه نادرست

نشستن با پاهای ضربدری برای تماشا کردن تلویزیون، می تواند آسیب بسیاری به باسن و زانوهای شما برساند و نشستن به مدت طولانی و خم شدن به سمت جلو به هنگام هیجان از دیدن یک برنامه تلویزیونی مهیج می تواند به کمر شما آسیب برساند.
هر بیست دقیقه بایستید و یا حداقل پاهای خود را صاف کنید. به هنگام نشستن کمر خود را صاف کرده و دقت کنید که کاملا روبروی تلویزیون قرار دارید نه در زوایای اطراف آن. این کار باعث می شود که گردن ، کمر و حتی کل بدن در وضعیت مناسب تری قرار گیرند و فشار کمتری به مهره های کمر و گردن وارد شود.

تا کردن غلط لباسهای شسته شده

هرگز فکرش را هم نکرده بودید که این کار باعث آسیب به بخشهایی از بدنتان شود. اما خم شدن برای تا کردن لباسها و یا انجام این کار به حالت نشسته روی مبل و چرخاندن کمر به چپ و راست اثر بسیار بدی برمهره های پایین کمر شما خواهد گذاشت. انجام این کار با زانو زدن روی زمین نیز همین آسیب را به زانوهای شما می رساند.
اگر می خواهید در حالت ایستاده این کار را انجام دهید، لباسها را روی سطحی قرار دهید که تقریبا ارتفاعی برابر با نصف قد شما دارد. این کار از خم شدن شما جلوگیری خواهد کرد. همچنین می توانید این کار را به حالتی که با کمری صاف و در وضعیتی راحت روی صندلی نشسته اید، انجام دهید. سعی کنید لباسهایی را که مناسب فصل هستند و بیشتر استفاده می شوند در طبقات میانی دراور و آنهایی را که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند در کشوهای پایینی قرار دهید تا به هنگام استفاده از آنها کمتر دولا و راست شده فشار کمتری به کمر و زانوهای شما وارد شود.
با رعایت موارد گفته شده می توانید تا حدودی از ابتلا به کمر درد، شانه درد، زانو درد و درد شانه ها جلوگیری کرده و یا از شدت آنها بکاهید.

منبع: سلامت آنلاین

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده