۱۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا با فروش هواپیما‌های بوئینگ به ایران

یک نت ـ پایگاه خبری شبکه فاکس نیوز اعلام کرد قرارداد فروش هواپیمای بوئینگ به ایران، ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد می‌کند.
هواپیما‌های بوئینگ

یک نت ـ به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی «فاکس نیوز» نوشت : باوجود تجمعات اعتراض آمیز در ایران، این کشور باید همچنان اجازه یابد هواپیماهای آمریکایی را خریداری کند زیرا این اقدام به ایجاد یا حمایت از 100 هزار فرصت شغلی در آمریکا منجر می شود.

این سایت آمریکایی در گزارشی به قلم وای جی فیشر نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده که ایجاد فرصت های شغلی یکی از اولویت های اصلی وی است. با این حال، دولت وی در حال بررسی ممانعت از فروش 110 هواپیمای مسافربری ساخت آمریکا به ارزش 20 میلیارد دلار توسط «بوئینگ» به شرکت های هواپیمایی ایرانی است. این در حالی است که فروش این هواپیماها، نزدیک به 100 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد یا از آنها حمایت خواهد کرد. چه بسا در پی تجمعات اعتراض آمیز در ایران ، دلایل خوبی برای لغو فروش هواپیما وجود دارد ولی ممانعت از این اقدام بوئینگ یک اشتباه خواهد بود و لطمه ای بسیار بیشتر به کارگران آمریکایی و به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد تا به ایران.

این مطلب می‌افزاید: از دست دادن یک قرارداد 20 میلیارد دلاری که به تقریبا 100 هزار کارگر آمریکایی و خانواده های آنها کمک خواهد کرد، زیان آور خواهد بود. قرار است بوئینگ 80 فروند هواپیمای باریک پیکر و 30 فروند هواپیمای دوموتوره پهن پیکر به دو شرکت هواپیمایی ایرانی بفروشد. این شرکت آمریکایی اجازه پیدا کرده است این کار را براساس مفاد توافقی انجام دهد که تحریم های اقتصادی بین المللی را علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای این کشور لغو کرد.

فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران ، پاسخ مستقیمی به گلایه های خود ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری است که می گفت شرکت های آمریکایی در پی توافق هسته ای، دسترسی کافی به بازار ایران پیدا نکرده اند.

با توجه به خصومت ایران با آمریکا و اسرائیل، تجمعات اعتراض آمیزی که از هفته گذشته در سراسر ایران برپا شده، به طور طبیعی مورد حمایت آمریکایی ها قرار گرفته است.

برخی از مخالفان حکومت ایران می گویند آمریکا هم به منظور نشان دادن حمایت از اعتراضات هم برای کمک به سرنگون کردن حکومت ایران باید فشار اقتصادی را بر ایران تشدید کند ولی بعید است فروش هواپیماها -که به تایید وزارت خزانه داری آمریکا نیاز دارد حکومت ایران را تقویت کند. قرار نیست تعداد قابل توجهی از هواپیماهای بوئینگ تا سال 2022 تحویل داده شود.

به رغم همه نگرانی ها درباره فروش هواپیما به ایران، دلایل بهتری برای موافقت با فروش بوئینگ وجود دارد: نخست، این فروش به نفع کارگران آمریکایی خواهد بود. احتمالا به همین علت است که خود ترامپ هیچگاه علیه قرارداد بوئینگ صحبت نکرده است. این در حالی است که برخی دیگر در دولت وی و کنگره برای تضعیف این قرارداد، تلاش می کنند.

دوم، فروش هواپیماهای بوئینگ به شرکت های هواپیمایی ایرانی به نفع صنعت هوافضای آمریکا خواهد بود. سال 2016، درآمدهای بوئینگ به علت ارزانی نفت و ورود هواپیماهای نوسازی شده، کاهش یافت.

به رغم این که 2017 سال بهتری برای بوئینگ بود اما فروش احتمالی هواپیما به ایران از اهمیت برخوردار است. این قرارداد منعکس کننده 10 درصد تولید سالانه بوئینگ و از هر سفارش دیگری در سال 2017، بزرگ تر است. لغو این قرارداد، به بوئینگ و شرکت های آمریکایی مرتبط با آن، لطمه خواهد زد.

اگر ایران از بوئینگ هواپیما نخرد، به سادگی هواپیماهای جدیدی از تولیدکنندگان غیرآمریکایی خریداری خواهد کرد یا به استفاده از ناوگان فعلی خود ادامه خواهد داد.

به علاوه، زیان بوئینگ به نفع چین و روسیه خواهد بود. بوئینگ با رقابت فزاینده ای از جانب رقبای خارجی خود مواجه است. به رغم این که بوئینگ کنترل بازار هواپیماهای مسافربری را در اختیار دارد ولی چین و روسیه مصمم هستند به جایگاه برجسته ای در این بازار دست یابند.

در پایان این مطلب آمده است: دولت ترامپ حق دارد نگران ایران باشد ولی هدر دادن یک قرارداد 20 میلیارد دلاری بسیار بیشتر آسیب زننده است تا منفعت آور. این (عدم فروش هواپیماها)، آمریکا را در جایگاه آخر قرار خواهد داد نه اول.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده