افکار منفی بشدت اذیتم می کنند !!

یک نت ـ افكار از چنان قدرتي برخوردارند كه مي توانند سازنده يا ويرانگر باشند،بنابراين بايد به خود بياموزيم كه افكارمان را هوشمندانه كنترل كنيم تا در زندگي به موفقيتها و كاميابي هاي بزرگي دست يابيم.

افکار منفی

یک نت ـ در مورد افکار منفي و تاثير تلقين در زندگي توضيح دهيد

پاسخ:

افكار از چنان قدرتي برخوردارند كه مي توانند سازنده يا ويرانگر باشند،بنابراين بايد به خود بياموزيم كه افكارمان را هوشمندانه كنترل كنيم تا در زندگي به موفقيتها و كاميابي هاي بزرگي دست يابيم.

1- نسبت به خودمان احساس خوبي داشته باشيم و خود را خوب، توانا و با ارزش بدانيم. مثلا صبح ‌ها كه از خواب بيدار مي‌شويد، مي‌توانيد به انگيزه‌ مثبت و صميمانه‌ جديدي فكركنيد و بگوييد: “من از امروز، بهتر استفاده مي‌كنم. من نبايد امروز را تلف‌كنم.” سپس شب، پيش از خواب، ببينيد چه كرده‌ايد و از خود بپرسيد: “آيا از امروز چنان ‌كه مي‌خواستم، استفاده كردم؟” اگر چنين بوده، بايد خوشحال باشيد وگرنه اعمال خود را در آن روز نفي‌كنيد و ذهن‌تان را به‌سمت مثبت ‌شدن تقويت كنيد.

2- ليستي از صفات مثبت خود تهيه كنيم و راههاي تقويت آنها را بيابيم و تجربه كنيم.

3- ليستي از افكار منفي خود را در طي روز تهيه و سعي كنيم براي هر فكر منفي يك فكر مثبت معادل بيابيم تا به كمك آن بتوانيم با افكار منفي مقابله كنيم. در مورد فكري كه بيان نموديد مضرات و آسيب هاي آن را در صفحه اي يادداشت كرده و از اين مورد به عنوان عامل انگيزشي در جهت حذف آن فكر بهره گيريد. مثلا كم شدن ارتباط با ديگران، ناراحتي رواني خود، بدبيني به ديگران و ...

4- به نداي منفي دروني خود و تلقين هاي مخرب و نگران كننده ديگران بي توجه باشيم و سعي كنيم عكس آنها را انجام دهيم. براي اينكار مواردي که نسبت به آنها حساس هستيد و افكار شما را درگير مي كنند را در جدولى بنويسيد و سعي نماييد حساسيت خود را تقليل نماييد. موارد انجام يا تخلف در هر روز را يادداشت نموده و همواره سعى بر تقليل موارد تخلف نماييد.

5- افكار خود را متوجه خوبي ها و جنبه هاي مثبت زندگي كنيم تا به مرور مثبت نگر شويم.

6- با خوش بيني سعي كنيم دستوراتي به ذهن خود بدهيم كه انديشه هاي جديد مثبت شكل گيرند.

7- هر روز صبح كه از خواب بر مي خيزيم با نگاه كردن به يك منظره يك تابلوي نقاشي زيبا و يا اسما الله روز خود را با نشاط و خوش بيني آغاز كنيم.

8-از افراد منفي نگر يا موقعيت هايي كه باعث ايجاد افكار ناخوشايند و منفي مي شوند دوري و يا سعي كنيم كمتر با آنها برخورد داشته باشيم.

9- اعتماد به نفس خود را در هر شرايطي حفظ كنيم و هرگز به ديگران اجازه ندهيم كه آن را متزلزل كنند. بايد متوجه باشيم كه اعتماد به نفس كليد خلق تفكر مثبت است.

10- به لحظات زيبا و دوست داشتني گذشته خود فكر و سعي كنيم آنها را تكرار نماييم.

11- از ترديد و دودلي دوري كرده و كارها را با جديت دنبال كنيم.

12-به قدرت بي كران خداوند ايمان داشته باشيم و با خود تكرار كنيم كه من لياقت بهترين ها را دارم و با لطف خداي بزرگ به آنها خواهم رسيد.

13- در توصيف احوال و زندگي خود از كلمات مثبت استفاده كنيم.

14- در تعريف از افراد خانواده يا دوستان از كلمات مثبت و روحيه بخش استفاده كنيم (نمونه : فلاني شخص بسيار شريف و بزرگواري است.)

15- هرگز شعار خواستن، توانستن است را فراموش نكنيم و بدانيم كه در سايه سعي و تلاش به آنچه بخواهيم مي رسيم.

16- براي تغيير اوضاع و شرايط نامساعد اقدام كنيم و مطمئن باشيم كه مي توانيم آنها از بين ببريم.

17- از انزوا و گوشه گيري كه باعث ايجاد افكار منفي مي شود دوري و اوقات خود را در جمع خانواده،فاميل و دوستان سپري كنيم.

18- هر وقت احساس كرديم كه افكار منفي سراغمان آمده است،وضعيت خود را تغيير دهيم و به كاري سرگرم شويم.

19- ممكن است هنگام خواب و در رختخواب، افكار منفي به سراغمان بيايد؛ تا خسته نشده ايم به رختخواب نرويم.

20- ضمناً به تلاوت قرآن و خواندن نماز بيشتر بپردازيد كه به فرموده قرآن : نماز را در طرف روز بپا داريد و در ساعات تاريكى شب كه البته خوبى و نيكى‏هاى شما زشتى ‏ها و بدكاري ها را از ميدان بيرون مى‏برد(سوره مبارکه هود، آيه شریفه 114).

اجراي راهكارهاي تقويت تفكر مثبت هيچ هزينه اي ندارند و به سن و سال افراد نيز مرتبط نمي شوند. فقط اين شعار را فراموش نكنيم :

«اگر افكارمان را كنترل كنيم،زندگي مان متحول مي شود.»

بنابراين اجراي راهكارها را از همين حالا شروع كنيم و آن را به فردا موكول نكنيم،زيرا ممكن است فردا هرگز نيايد.

ما هم در شهر مقدس قم و كنار حرم كريمه اهل بيت حضرت معصومه سلام الله عليها براي شما انسان هاي خواستار پاكي دعا مي كنيم و بی صبرانه منتظر مكاتبات بعدی شما هستیم.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده