می ترسم نسبت به همسر سوءظن پیدا کنم

یک نت ـ وقتی با خودم تنها می شوم به این نتیجه می رسم که اگر در اینده ازدواج کنم سوء ظن به همسرم خواهم داشت واضح بگم حس میکنم ممکنه نذارم همسرم زیاد با پسرهای فامیلشون ارتباط داشته باشه و یا موارد دیگه
سوءظن

یک نت ـ فردی ۲۲ ساله هستم و مجرد وقتی با خودم تنها می شوم به این نتیجه می رسم که اگر در اینده ازدواج کنم سوء ظن به همسرم خواهم داشت واضح بگم حس میکنم ممکنه نذارم همسرم زیاد با پسرهای فامیلشون ارتباط داشته باشه و یا موارد دیگه

۲. و یه مشکلی دیگه ای که دارم اینه که یکم گاهی اوقات زود عصبانی میشم هرچند تگه صحبتی کنم بعدش سعی میکنم از دل طرف در بیارم

۳ . و اینکه بنده  می ترسم برای ازدواج اقدام کنم دائم میگم نکنه یه وقت اقدام کنم و وسطش کم بیارم زیر بار مشکلات و نتونم ادامه بدم و ...
 
با شرایط ذکر شده ایا بنده مستعد ازدواج هستم هرچند فعلا قصدی برای ازدواج ندارم تا چند سال اینده و راهکار مقابله با این موارد ذکر شده به چه نحویست ؟

بنده پسر هستم ..

پیشاپیش از پاسخ شما کمال تشکر

را دارم

پاسخ:

با عرض سلام و احترام؛

طبعا هجوم افکار منفی سبب آزار و نگرانی زیاد شما گردیده، تا آنجا که شما را در اقدام برای یکی از طبیعی‌ترین تصمیم‌های انسان یعنی ازدواج، دچار تردید کرده است. از اینکه دچار چنین وضعیتی شده‌اید متاسفیم.

برای بررسی دقیق‌تر، نیاز است تا اطلاعات بیشتری درباره شما داشته باشیم. مثلا مدت زمانی که این حالات در شما ایجاد شده‌اند، منظور شما از «ارتباط زیاد» در جمله «ممکنه نذارم همسرم زیاد با پسرهای فامیلشون ارتباط داشته باشه» چه میزان ارتباط است؟ بافت فرهنگی خانواده و محل زندگی شما؟ که در تفسیر این جمله و فهم درست ما از منظور شما مهم است. تعداد دفعات، شدت و مدتی که عصبانی می‌شوید و نیز چک کردن چند نشانه دیگر از وضعیت فعلی شما برای ما مهم هستند. بنابراین با توجه به اطلاعات موجود امکان تشخیص‌گذاری مهیا نیست. پس اگر چنین وضعیتی شما را آزار می‌دهد و در فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد کرده است حتما به مشاوره حضوری با روان‌شناس اقدام کنید.

احتمالا چنین پیشگویی در مورد آینده ناشی از خطایی است که در فکر شما رخ داده است. عوامل گوناگونی می‌توانند باعث بروز این خطا باشند. برای مثال ممکن است بر اساس اوضاع و احوال زمانه و اینکه در این روزگار دیگر به هیچکس نمی‌توان اعتماد کرد، چنین حالتی در شما ایجاد شده باشد. این احتمال نیز وجود دارد که شما با مشاهده بروز مشکلاتی در زندگی اطرافیان و یا تجربه شخصی خودتان به چنین نگرشی رسیده باشید. شاید موارد مشابهی در زندگی اقوام یا نزدیکان‌تان رخ داده و سبب بدگمانی شما گردیده است.

هر چند در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که باید با دقت نظر بیشتری درباره اطرافیان و تصمیم‌ها مواجه شد، اما این وضعیت نباید موجب ایجاد حالت‌هایی شوند که ما را نسبت به آینده بدگمان کنند. آیا بیشتر کسانیکه اقدام به ازدواج می‌کنند دچار چنین افکاری هستند؟ آیا بیشتر زوج‌ها بعد از ازدواج اقدام به برقراری روابط ناصحیح با دیگران می‌کنند؟ با کمی توجه تصدیق خواهید کرد که پاسخ این سوا‌ل‌ها منفی است. طبعا، زمانیکه شما تصمیم قطعی برای ازدواج پیدا کنید بایستی با طی کردن مسیر صحیح انتخاب همسر برای انتخاب مناسب اقدام نمایید.

هرچند اطلاعات ارائه شده در سوال برای تشخیص‌گذاری کافی نیستند اما اجمالا برخی نشانه‌های وسواس فکری در شما دیده می‌شود.

مزاحمت، ماهیت غیراختیاری و عود شونده این افکار باعث شده تا از مکانیزمی خاص برخوردار شوند. به صورتی که شما باید از بیرون کردن این افکار یا فرار از آن‌ها خودداری کنید، زیرا باعث تشدید آن‌ها خواهد شد.

به‌هنگام مواجهه با این افکار خونسردی خود را حفظ کنید و نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا باشید و در مواردی عمدا به آن‌ها فکر کنید تا نسبت به این افکار خوگیری صورت گیرد و در ادامه زمان وسواس و حساسیت حذف شود.

در کنار این مهم لازم است از تنهایی و بیکاری اجتناب کنید. منابع نشاط خود مانند حضور در جمع، سطح فعالیت‌های اجتماعی و مفرح نظیر ورزش، گردش و تفریح و ... را افزایش دهید.

درباره عصبانیت نیز ابهاماتی وجود دارد. مدت و شدت عصبانیت چه میزان است؟ اگر دیگران در شرایطی که باعث عصبانیت شما می‌شوند قرار گیرند، عصبانی می‌شوند؟ آیا میزان عصبانیت شما با عاملی که عصبانیت را ایجاد کرده تطابق دارد؟ اگر پاسخ منفی است بهتر است برای کنترل خشم و هیجانات منفی از شیوه‌های مناسب مانند لبخند، شوخی و تغییر یا ترک موقعیت استفاده کنید.

در زمینه کسب مهارت‌های لازم برای ازدواج و کنار زدن ترس‌های غیرمنطقی بایستی آگاهی‌های خود را در این زمینه افزایش دهید. از کتاب‌های مفید با موضوع مهارت‌های پیش از ازدواج استفاده کنید:

جوانان و انتخاب همسر، تالیف آقای علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان

مطلع مهر، تالیف آقای دکتر بانکی‌پورفرد، انتشارات حدیث راه عشق

آرزوی موفقیت برای شما

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

چقد رفتار و حساسیتاتون شبیه همسر منه !!