چکار کنیم در جوانی سکته نکنیم؟

یک نت ـ شایع ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران که بسیار هم مورد توجه است، مرگ بر اثر بیماری های قلبی است. مشکلاتی از قبیل «کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک» عضلانی قلب، تنگی عروق کرونر و ناهنجاری های عروقی از جمله مهم ترین دلایل مرگ ناگهانی در ورزشکاران است.
سکته

بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان محسوب شده و آمار مبتلایان به این بیماری روز به روز در حال افزایش است. اخیرا با مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی در افراد زیر 45 سال در کشور زیاد رو به رو می شویم. خیلی از این مرگ و میرها به دلیل ناهنجاری های مادرزادی اتفاق می افتد که اغلب در طول برخی ورزش های سنگین، رخ می دهد. زندگی شهرنشینی، بی تحرکی، پیروی از الگوهای غذایی نادرست، استرس و استعمال دخانیات از جمله عوامل دیگری است که موجب افزایش احتمال سکته های قلبی در دنیای امروز شده است.

وی در ادامه بیان کرد: مشکل افزایش حجم و ضخیم شدن ماهیچه های قلب که مهم ترین علت مرگ ناگهانی در ورزشکاران محسوب می شود یک مشکل ژنتیکی و مادرزادی است. به این معنی که فرد به طور ژنتیکی مستعد این بیماری می باشد و در طول زمان عضلات قلب افزایش حجم پیدا می کند و ممکن است هیچ علایمی از خود بروز ندهد و به یکباره به صورت مرگ ناگهانی خود را نشان می دهد.

علت دیگری که باعث ایست قلبی می شود جدا نشدن عروق کرونر از قسمت طبیعی است؛ به بیان دیگر، مسیر این عروق از آئورت تا شریان ریوی است. ورزشکار وقتی ورزش‌های ناگهانی انجام می‌دهد، بین این دو قسمت آئورت تا شریان ریوی فشار وارد می شود، به طوری که انگار این رگ‌ها قیچی می شوند. در این مواقع خون‌رسانی مختل می شود و شخص ایست قلبی می کند.

رحمانی در مورد دلیل سکته افراد زیر 45 سال گفت : اولین دلیلی که می توان آن را درنظر گرفت فاکتور های ژنتیکی است. اگر افرادی در خانواده با سابقه حمله ی قلبی و بیماری های قلبی عروقی وجود داشته باشد، احتمال بروز این گونه بیماری ها در دیگر افراد خانواده هم افزایش پیدا می کند. دیواره ی شریان های قلبی در این افراد که سابقه ی وراثتی حملات قلبی را دارند، مستعد جذب چربی هستند و این موضوع ارتباطی به ورزشکار بودن یا نبودن هم ندارد. چربی خون این افراد معمولا بالاست و جداره ی رگ های قلبی شان به مرور نازک می شود.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: علل مرگ ناگهانی قلبی در افراد جوان متفاوت است. ریتم غیر طبیعی قلب را می توان یکی دیگر از این دلایل دانست. البته سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، سندرم متابولیک، پرخاشگری و ... از عللی هستند که همگی در بروز مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر 45 سال نقش عمده دارند.

مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سبب افزایش خطر سکته در میان زنان شود. گروههای سنی که تحت تَأثیر این موضوع هستند زنانی در سن باروری و فعالیت هستند که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند این خطر برای زنان چاقی که سیگار می کشند دو برابر می شود. در مردان، ایست ناگهانی قلبی در ورزش به طور قابل توجهی بیشتر از زنان رخ می‌دهد.

وی در خصوص پیشگیری از این سکته های قلبی متذکر شد: در افراد سیگاری خطر سکته دو برابر افراد غیر سیگاری است. چاقی عامل مهم در افزایش فشار خون کلسترول و دیابت است که همه ی این موارد موجب افزایش خطر سکته می شوند. مصرف مشروبات الکلی یکی از شاخص های مهم در بروز سکته های قلبی است ،مصرف الکل می تواند تا 50 درصد خطر سکته را افزایش دهد.

منبع:جام جم آنلاین

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده