حکم سقط جنین در 6 شش ماهگی

یک نت ـ باردار بودم و سونوگرافی نشان داد که فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً می‌میرد. با مشورت پزشک، در شش‌ماهگی او را سقط نمودم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق می‌گیرد؟
سقط جنین

با سلام، شش ماهه باردار بودم که بعد از سونوگرافی دکتر تشخیص داد فرزندم دچار بیماری آناسفالی شده و بعد از تولد قطعاً می‌میرد. به ناچار صلاح دیدند که ادامه بارداری به صلاح نمی‌باشد و من او را سقط نمودم، می‌خواستم بدانم. آیا این کار حرام بوده و دیه به آن تعلق می‌گیرد؟

سقط جنین تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد (حتی در فرض سؤال)، حرام است و باید دیه پرداخت شود. حال اگر سقط را پزشک (هر چند به سفارش والدین) انجام داده باشد، دیه بر عهده اوست، مگر اینکه والدین دیه را ببخشند.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

توبه و استغفار کنید و اگر قاتل (آمپول سقط را زده باشد) خود دکتر باشد، خود او باید دیه و کفاره بدهد هر چند به دستور شما بوده است.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

سقط جنین بعد از ولوج روح (4 ماهگی) تا زمانی که خطر جانی برای مادر نداشته باشد، جایز نیست. در هر حال دیه به آن تعلق می‌گیرد.

حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی):

حرام بوده باید توبه و استغفار شود و بر مباشر در سقط، دیه هم واجب شده است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

سقط جنین حرام است و دیه بر گردن مباشر قتل است.

[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، شبیری زنجانی،  صافی گلپایگانی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.

 

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده