(تصاویر) کجای این قصاوت لذت بخش است

یک نت ـ تصاویر جنگ خونین سگ‌ها در زنجان، ‌چند روزی است كه در خبرگزاری‌ها می‌چرخد، ‌تصاویری كه در ابتدای ورود به سایت‌های خبری، ‌هشدار +١٦ می‌دهد .
سگ کشی

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره نبرد خونین سگ‌ها در زنجان نوشت: تصاویر جنگ خونین سگ‌ها در زنجان، ‌چند روزی است كه در خبرگزاری‌ها می‌چرخد، ‌تصاویری كه در ابتدای ورود به سایت‌های خبری، ‌هشدار +١٦ می‌دهد و خبر از تصاویر چندش آوری از به جان هم افتادن سگ‌های وحشی می‌دهد، ‌تصاویری از تكه پاره شدن سگ‌هایی كه به واسطه تشویق صاحبان و تماشاچیان چند صد نفری با ‌انگیزه، ‌آنقدر تحریك می‌شوند كه تا مرز كشتن هم پیش می‌روند. 

sag35-45.jpg

جنگ سگ‌ها، ‌در ادامه جنگ خروس‌ها ودیگر پرنده‌های وحشی، ‌تبدیل به تفریح مردم شده و با به جان هم انداختن سگ‌ها، ساعاتی از روز، ‌تخلیه هیجانی می‌شوند. در كنار انواع حیوان آزاری‌های متداولی كه در آن حیوانات به دست انسان‌ها كشته می‌شوند، ‌از كشتن سگ‌های هار چه با سلاح چه با تزریق اسید به آنها برای از بین بردن در معابر شهری، ‌تا از بین بردن حیوانات نادرتری چون خرس قهوه‌ای و پلنگ در معابر برون شهری، ‌تا كوبیدن پتك بر سر حیوان اهلی چون الاغ تا اینكه بمیرد، ‌روش‌های دیگری هم برای از بین بردن آنها وجود دارد كه در این روش‌ها، لذتی هم برای تماشاچیان وجود دارد، لذت تنازع بقا، ‌هركه قوی‌تر است و دندان‌های تیزتری دارد، ‌زنده می‌ماند، ‌البته نه صحیح و سالم كه خونین و مالین.

763530_500.jpg

 اداره محیط زیست استان زنجان، ‌نسبت به عكس‌هایی كه از جنگ سگ‌ها در خبرگزاری ایسنا منتشر شده و به این استان نسبت داده می‌شود، ‌واكنش نشان داده است. مسوولان محیط زیستی زنجان، ‌با پیگیری این مساله، ‌درصدد پیشگیری از وقوع مجدد این اتفاق در این استان برآمده‌اند. امجد باقری، رییس اداره روابط عمومی محیط زیست زنجان، ‌در این خصوص به «اعتماد» گفت: از وقتی عكس‌های جنگ سگ‌ها منتشر شده و به استان زنجان منتسب شده، ‌همه نیروهای خود را در تمامی نقاط استان، ‌آماده كرده‌ایم تا در صورت برخورد با تجمعاتی شبیه به این، ‌برخورد لازم را با متخلفان داشته باشند. ساعت ٩ صبح جمعه گذشته، ‌همكاران ما در دشت سهرین زنجان، ‌با تجمعی ٣٠٠ نفره با تعداد زیادی خودرو كه سگ‌های‌شان در آن بودند و تازه می‌خواستند آنها را رها و جنگ را شروع كنند، ‌برخوردند. 

پیش از اینكه جنگ شروع شود، ‌همكاران‌مان ممانعت به عمل آوردند و همه ٣٠٠ نفر را متفرق كردند. او در خصوص هشدارهای داده شده هم گفت: همكاران ما در اداره به تجمع مذكور ‌هشدار دادند كه اگر آنها را در نقاط دیگر استان هم مشاهده كنند، قطعا برخورد خواهند كرد. در این خصوص با اداره شهرستان‌ها هم مكاتبه شده، همچنین قرار است با همكاری نیروی انتظامی، اداره دامپزشكی و شورای تامین استان، این مساله حل شود و شاهد وقوع مجدد این اتفاق نباشیم. او با انكار این مساله كه این چندمین بار است كه در استان زنجان، ‌جنگ سگ‌ها به وقوع پیوسته ‌گفت: من قبول نمی‌كنم این اتفاق چندین بار در زنجان انجام شده باشد، همه مناطق ما توسط دوستان و همكاران محیط زیستی هر یك ساعت یك بار پایش می‌شود و ماموران ما دایم در حال گشت زنی‌اند. 

عكسی كه خبرگزاری ایسنا هم از این رخداد، منتشر كرده مورد پیگیری ما واقع شده، ‌اما جالب است كه عكاسی كه به محل رفته و عكاسی كرده، اطلاعی از محلی كه به آنجا رفته ندارد و ما نتوانستیم از طریق او به آدرس محلی كه جنگ سگ‌ها در آن رخ داده، ‌دست پیدا كنیم. با این اوصاف اصلا مشخص نیست واقعه‌ای كه این عكس منتشر كرده در استان زنجان باشد، ‌از روی عكس هم نمی‌شود فهمید كدام منطقه و محله است. به گفته این مسوول محیط زیستی، ‌این نخستین بار است كه چنین گزارشی در استان به دست محیط زیست رسیده، ‌حتی هویت افرادی كه ماموران اداره محیط زیست اقدام به متواری كردنشان كرده‌اند، ‌معلوم نیست كه اهل كدام بخش یا شهرستان هستند. آنچه معلوم است این است كه با خبر مجددی كه در خصوص برپایی مجدد این میدان جنگ به محیط زیست برسد، اقدامی جدی صورت خواهد گرفت.

 باقری گفته است: این برخورد، جزو برنامه‌های اصلی اداره است كه قطعا پیگیری می‌كنیم. نخستین برخوردی كه با آنها صورت می‌گیرد، ‌ارجاع دادن‌شان به مقام قضایی است و برخورد قانونی جدی با آنها. دادگاه هم قطعا از جنبه عمومی جرم با آنها برخورد می‌كند. متاسفانه در برخی محافل خصوصی عده‌ای بی‌توجه به اخلاق انسانی اقدام به برگزاری مبارزه حیوانات می‌كنند كه این موضوع به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست. عده‌ای نمی‌دانند كه حیوانات نیز حق حیات در محیط امن دارند و بی‌توجه به این موضوع دست به اعمالی می‌زنند كه به دور از شأن انسانی است و قطعا این رفتار مورد قبول هیچ فردی نبوده و نیست.

763532_577.jpg

قانونی برای حمایت از حیوانات نداریم

خلأ مباحث حقوقی حیوانات، یكی از اصلی‌ترین مباحث در این زمینه است، ‌مساله‌ای كه به گفته رییس انجمن حمایت از حقوق حیوانات، ‌جایی در قانون ندارد. جاوید آل داوود در این خصوص به آنا گفته است: تاكنون چندین بار به نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد گزارش دادیم اما آنان توان برخورد با این گروه‌های مافیایی را ندارند و تاكنون پیگیری‌‌های ما بی‌نتیجه مانده است. وی با ابراز تاسف از عدم وضع قوانین برای حمایت از حیوانات می‌گوید: متاسفانه در كشور ما قانونی برای حمایت از حیوانات وجود ندارد تا بتوانیم با استناد به آن قانون، از حیوانات دفاع كنیم. حتی چندین بار هم كه سعی كردیم قانونی را به مجلس ببریم محقق نشد، گویا این موضوع جزو اولویت‌های كشور نیست. 

تنها چیزی كه می‌توان مطرح كرد این است كه در این نوع مسابقات شرط‌بندی انجام می‌شود و طبق قوانین اسلامی شرط‌بندی حرام است كه آن افراد هم اعلام می‌كنند ما شرط نبسته‌ایم و به خودی خود پیگیری این موضوع منتفی می‌شود. رییس انجمن حمایت از حیوانات با انتقاد از وجود ابزار قانونی برای برخورد با افرادی كه جنگ سگ‌ها را در كشور برپا می‌كنند، اظهار كرد: وكیل ما بررسی‌های زیادی انجام داده و به اطلاعات جامعی رسیده است اما متاسفانه متجاوزان به حقوق حیوانات جنگ سگ‌ها را یك نوع ورزش می‌دانند و حتی گفته شده كه چطور ورزشكاران به مسابقات بوكس می‌روند و زد و خورد آنان یك نوع ورزش محسوب می‌شود، بنابراین جنگ سگ‌ها هم نوعی ورزش است. ما روایت داریم كه پیامبر اسلام فرمودند جنگ حیوانات حرام است اما روایت در كشور ما قانون نیست و هر جا بخواهند استفاده می‌كنند و هر جایی صلاح ندانند رعایت نمی‌كنند بنابراین حكم شرعی برای اجرا باید به قانون تبدیل شود.

 

منبع: روزنامه اعتماد

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده