ازدواج کنیم یا ادامه تحصیل؟

یک نت ـ من ۲۴سالم هست، کارشناسی را تمام کرده ام، و در مقطع ارشد تهران قبول شده‌ام ولی نمی دانم ادامه بدهم یا نه!!
ازدواج

یک نت ـ من ۲۴سالم هست، کارشناسی را تمام کرده ام، و در مقطع ارشد تهران قبول شده‌ام ولی نمی دانم ادامه بدهم یا نه!! چون من یک خواستگار الان دارم هنوز ندیده‌ام، ایشان فوق دیپلم هستند، و تو یک شرکتی کار می کنند و هم سن هستند نمی دانم چه کار کنم؟؟ مادرم نظرش این است که چون هم سن هست، مصلحت نیست بیایند، لطفا راهنمایی کنید.

دختران و پسران برای اینکه بتوانند در زندگی از تردید خارج شوند و به یک تصمیم معقول و منطقی برسند، باید اهداف و اولویت های خودشان را تعریف و مشخص کنند.

امام صادق می فرمایند: « فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌمِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است »[۱]طبق فرمایش این حدیث گراتقدر، انسانهای موفق و سعادتمند همیشه از بهره عقل و فکر استفاده می کنند، و ثمره آن درحقیقت یک نوع هدایت باطنی است که می توان با کمک آن به بهترین مصلحت ها رسید، و تدبیر و اولویت بندی شایسته، زمانی است که از یک پشتوانه فکری قوی برخوردار باشد.

افرادی که منظم هستند، معمولا برای تمامی شرایط و موقعیت های مختلف زندگی برنامه ریزی می کنند. این افراد معمولا اولویتها را خوب سنجش و ارزیابی می کنند.

البته توجه داشته باشیم که اهداف زندگی باید با شرایط و موقعیت سنی افراد متناسب باشد، ضمنا اگر یک مشاوره حضوری و تخصصی هم در این رابطه انجام بگیرد، به مراتب مفید خواهد شد.

خواهر محترم شما بهتر است طبق شرایط سنی و فکری خودتان اولویت  تحصیلی و سایر اهداف و خصوصا مسئله ازدواج را در زندگی خودتان معین کنید.

و آنچه معقول است با توجه به سنی که دارید، تاخیر در ازدواج شاید مصلحت نباشد، ولی خوب؛ اگر اراده و برنامه قوی داشته باشید می توانید در کنار ازدواج به ادامه تحصیل خودتان هم برسید.

پس اگر خواستگاری هست که شرایط و ملاک های خوب مثل: ملاک ایمان، درک و معرفت بالا، خوش اخلاقی و داشتن تناسب روحی و فکری و فرهنگی ، و ... را داراست، می توانید بعد از تحقیق و گفتگو او را انتخاب کنید.

ضمنا هم سن بودن هم مشکل خاصی نیست، هر چند ترجیح در این است که فاصله سنی معینی باشد.

ولی سعی کنید موقع صحبت در خواستگاری به خواستگار توضیح دهید که در صورت ادامه تحصیل، شما را یاری کند و از اول این مسئله را بپذیرد تا بعدا دچار مشکل نشوید.

در عین حال بدانید که اشتغال به تحصیل مانع ازدواج نیست، هر چند ازدواج وقت بیشتری را خواهد گرفت، اما در عوض بازده آن بیشتر می شود.

برای چنین شرایطی که شخص می خواهد هم ازدواج کند و هم ادامه تحصیل داشته باشد، این راهکارها [۲] می تواند موثر واقع شود:

۱. فاصله عقد تا عروسی را کمی بیشتر کنید.

۲. عروسی را بعد از گذارندان مقداری از تحصیل انجام دهید.

۳. سطح توقعات خودتان را در ایام تحصیلی کمتر کنید،مثلا: مسافرتها، مهمانی ها و... باید حساب شده باشدع تا خللی در تحصیل ایجاد نکند.

۴. در امور خانه به همدیگر کمک کنید، یک برنامه ریزی قبلی برای این کار لازم است.

۵. از تجربیات موفق دیگران کمک بگیرید.

۶. به نزدیکان برنامه خودتان را توضیح دهید.

۷. سعی کنید قبل از اینکه همسرتان تشریف بیاورد، برنامه مطالعه خودتان را انجام داده و تمام کنید، مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید.

۸. تنظیم خواب و میزان فعالیت علمی و کارهای دیگر باید طبق اولویت بندی،به صورت منظم برنامه ریزی شود.

این بحث را در انجمن دنبال کنید: ازدواج یا ادامه تحصیل؟

پی نوشت:
[۱]. مصباح الشریعة، ص۱۱۴
[۲].  زهرا آیت اللهی، مهارت های زندگی خانوادگی در آیینه آیات و روایات، ص۹۸-۹۹

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده