اسلامی ترین کشور دنیا کجاست؟

یک نت ـ "اسلامی ترین کشور دنیا کجاست ؟ نتایج تحقیق دكتر شهرزاد رحمانی و دكتر حسین عسگری از اساتید دانشكده علوم تهران باعنوان ""كشورهای اسلامی چقدر اسلامی هستند؟
اسلامی

یک نت ـ تحقیق مورد اشاره توسط اساتید دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا تهیه شده و در کنار اشکالات محتوایی و شکلی خود، در عنوان نیز مورد تحریف قرار گرفته است!

متن و پاسخ شایعه

متن شایعه

"اسلامی ترین کشور دنیا کجاست ؟ نتایج تحقیق دكتر شهرزاد رحمانی و دكتر حسین عسگری از اساتید دانشكده علوم تهران باعنوان ""كشورهای اسلامی چقدر اسلامی هستند؟ "" خیلی جالب است. متغیر های بكار رفته در این تحقیق در ابعاد حقوق سیاسى، اقتصادی و زیست محیطی بر اساس قرآن و سنت پیامبر بوده است و جمعا ١١٣ شاخص مورد بررسى قرار گرفتند. مثلا در بعد اقتصاد شاخص سلامت و عدم فساد و ربا وبهره پول و در بعد اجتماعى آزادى مدنى در امر به معروف و نهی منكر صاحبان قدرت و رعایت حقوق زنان.
نتیجه:
اسلامی ترین كشور دنیا نیوزیلند، رتبه دوم لوكزامبورگ، سپس اسكاندیناوی ها، جالب اینكه تا رتبه ٣٧ هیچ كشور اسلامى وجود ندارد. رتبه ٣٨ مالزی و رتبه متوسط كشورهای اسلامی ١٣٨ بود. رتبه ایران از این جهت ١٦٣ بود.
یعنی مسلمانان در عمل نتوانستند به چیزهایی که ادعا کردند با این نسخه میتونن به اون برسند، اما کشورهای غیرمذهبی که براساس حاکمیت قانون و اخلاق اداره میشوند، به نتایج خوبی رسیدند.
منبع مجله ایران فردا تیر٩٣ صفحه١٢٥ "

پاسخ شایعه

1. این تحقیق ایراداتی داشت که با تغییرات اعمال شده در عنوان و متن آن توسط مغرضین، به یک شبهه تبدیل شد! محققین آن از اساتید دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا هستند!
http://hossein-askari.com

2. مقاله در سال 2010 در مجله «Global Economy Journal» چاپ شد و عنوانش «An Economic IslamicityIndex » می باشد که به معنی شاخص اسلامی بودن اقتصاد است، نه "کشورهای اسلامی چقدر اسلامی هستند؟" !

3. شاخصهای بررسی شده فقط در رابطه با اقتصاد است و محورهای دیگر چون مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسکوت گذاشته شده است!

4. همه این شاخصها اسلامی نیست! مانند برابری اقتصادی زن و مرد؛ آنچه در اسلام مد نظر است عدالت بین زن و مرد است که لزوما به معنای برابری نیست. همه شاخصهای اسلامی در این تحقیق دیده نشده است مانند تجارت اجناس حلال در اقتصاد اسلامی.

5. شاخصهای این مقاله بر پایه اقتصاد غرب است تا اسلام! بهتر است عنوان این مقاله را میزان غربی بودن اقتصاد کشورها گذاشت تا اسلامی بودن!

6. در متن مقاله رتبه نخست برای ایرلند، رتبه دوم دانمارک و رتبه سوم لوکزامبورگ است. مالزی به عنوان اولین کشور اسلامی رتبه 33 را دارد، نه 37!

7. در اقتصاد اسلامی مبنا توحید است و در اقتصاد غربی مبنا انسان خدایی(امانیسم) و نفی ارزشهای الهی! هدف اقتصاد اسلامی کمال انسانی با نگاه به آخرت و با راهبرد عدالت است و در اقتصاد غرب اصالت لذت و رفاه است.

8. در اقتصاد غربی تفکر ماکیاولیستی (هدف وسیله را توجیه میکند) حاکم بوده و رشد اقتصادی از هر راه ممکن پیشنهاد میشود اما در اقتصاد اسلامی هدف وسیله را توجیه نمیکند و فرهنگ مقدم بر اقتصاد است.

9. رشد و سلامت اقتصاد با دو عامل مثبت و منفی دیده می شود که عموم کشورهای موفق اقتصادی امروزی بیشترین بهره را از عوامل منفی برده و می برند! عوامل مثبت مانند بازدهی بالای نیروی کار، نظم، بهره بانکی پایین و...؛ عوامل منفی مانند استعمار کهنه، استعمار نو و فرانو، دزدی مغزها، ایجاد بازار مصرف با ابزار رسانه، ایجاد جنگ و...
http://yon.ir/yamin

10. حكومت اسلامی تفاوتهای زیادی با حکومتهای بى ‏اعتنا به دین دارد. این تفاوتها در اهداف‏، كار ویژه ‏هاى دولت‏، روش‏ها، خاستگاه قانون‏، مبانى، زمامداران و كارگزاران می باشد. پس شاخصه های اصلی نظام اسلامی درکشورهای غیر اسلامی یا کشورهای به ظاهر مسلمان اما فاقد حکومت صحیح اسلامی، دیده نخواهد شد!
http://yon.ir/tafavotha

حق جو وحق طلب باشیم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده