داعش در حال فروپاشی (تصاویر)

یک نت ـ این تاکتیک شاه کلید "فروپاشی داعش" در سوریه خواهد بود.
داعش

یک نت ـ تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه منشا جنایت‌های فراوانی بوده و هستند و شدت این جنایت‌ها در سوریه متمرکز در استان‌های شرقی و شمال شرقی است.

پایگاه‌های داعش در شمال شرق از کلیدی‌ترین علل بقایای این گروه تروریستی در منطقه غرب آسیا است. یکی از مهمترین پایگاه‌های گروه تروریستی داعش که به نحوی مرکز خلافت این گروه تروریستی در سوریه مطرح می‌شود در شهر  "رقه" بوده که یکی از کلیدی‌ترین پایگاه‌های تروریست‌های داعش در شمال شرق و شرق سوریه است.

** توپولوژی و جغرافیای شهر "رقه"/"رقه" چگونه سقوط کرد؟

"رقه" مرکز استان "رقه" است که با وسعت بیش از 1900 کیلومتر مربع جمعیتی بیش از 220 هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان 2013 میلادی تروریست‌های تکفیری به شهر "رقه" حمله و این شهر را اشغال کردند و اکنون استان "رقه" تقریبا به طور کامل در اختیار (تروریست‌های داعش) است.

**عملیات آزادسازی "حلب"

عملیات آزادسازی "حلب" در حالی است مدتی آغاز شده که بیش از 150 کیلومتر مربع از این استان آزاد شده و به نظر می‌رسد آزادسازی استان راهبردی "حلب" کمک می‌کند تا تروریست‌های داعش نگران یک نبرد سخت و سرنوشت‌ساز ارتش سوریه برای پاک‌سازی استان و شهر "رقه" باشند.

"رقه" از این جهت حائز اهمیت بوده که مرکز خلافت داعش به حساب می‌آید و با سه استان راهبری "دیرالزور"، "حسکه" و "حلب" همسایه بوده و این نکته نشان دهنده اهمیت پاکسازی استان "رقه" است. با آزاد سازی منطقه "حلب" از تروریست‌های تکفیری (که البته عملیات ازادسازی "حلب" قطعا زمان‌بر و تدریجی خواهد بود)، مسیرهایی برای حمله و پاکسازی شهر "رقه"‌باز خواهد شد.

همان طور که آزادسازی استان الانبار و خصوصا "فلوجه" و "رمادی" کلید آزادسازی "موصل" مرکز استان "نینوا" خواهد بود، پاکسازی "حلب" هم کلید آزادسازی شهر و استان "رقه" از چنگال تروریست‌های تکفیری است که البته آزادسازی این شهر و استان شاه کلید "فروپاشی داعش" در سوریه خواهد بود و پاکسازی این استان منجر به پیشروی گسترده در سایر استان‌ها نیز می‌گردد و به همین دلیل است آزادسازی "رقه" کلید فروپاشی تدریجی داعش در "شامات" است.

استان 19 هزار کیلومتر مربعی "رقه" بخشی معادل 20 تا 25 درصد تصرفات داعش در کل سرزمین "شامات" به حساب می‌آید و عمده تاکیدات راهبردی تروریست‌های تکفیری در این استان مستقر شده است. راه حل اصلی برای تصرف گام به گام "رقه" از طریق فرودگاه "طبقه" بوده که آزادسازی این فرودگاه گامی راهبردی در راستای پاکسازی تدریجی شهر "رقه" از لوث وجود تروریست‌ها است.

فرودگاه "طبقه" در سال گذشته سقوط کرد و نقطه عطف شکست‌های ارتش سوریه شد و  این بار می‌تواند نقطه اوج پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی سوریه شود و این قابل دسترسی است به شرط موفقیت در عملیات آزادسازی "حلب"؛ البته این عملیات تاکنون با مشارکت جنگنده‌های فدراسیون روسیه و پیشروی نیروهای سطحی ارتش سوریه روند قابل قبولی را پشت سر گذاشته است.

**فرودگاه طبقه دقیقا کجاست؟

پایگاه هوایی طبقه (به عربی مطار الطبقة العسكري) یک فرودگاه و پایگاه هوایی نظامی واقع در نزدیکی شهر الثوره  در استان رقه  در شمال سوریه  است؛ پایگاه هوایی طبقه در ۴۵ کیلومتری شهر رقه واقع شده‌است.

در شهریور سال گذشته داعش فرودگاه "طبقه" در حوالی شهر "رقه" را تصرف کرد که برخی جنگنده‌ها از جمله "میگ 21" و "میگ 23" در آن جا وجود داشت. درباره این که آیا داعش توانسته از جنگنده‌ها استفاده کند یا موردی در عراق و سوریه را با جنگنده مورد هجمه قرار دهد، می‌توان گفت تروریست‌های داعش احتمالاً توان به پرواز درآوردن این جنگنده‌ها را نداشته‌اند یا نگران بودند که جنگنده‌های کلاس "میگ" به دست پدافند ارتش سوریه سرنگون شود.

روزنامه "السیاسه" کویت به نقل از منابع گروه تروریستی موسوم به "ارتش آزاد" وابسته به مخالفان در شمال سوریه نوشت: تشکیلات داعش توانسته، 11 هواپیمای آماده پرواز را در فرودگاه "الرقه" در شرق سوریه به کنترل خود درآورد.

این روزنامه افزود : داعش دو فرودگاه مهم دیگر سوریه، یعنی فرودگاه های "طبقه" و "کویرس" را تحت اشغال خود دارد و بیم آن می رود که در واکنش به حملات ائتلاف بین المللی، خود را برای استفاده از این فرودگاهها در چارچوب عملیات انتحاری با استفاده از هواپیماها آماده کرده باشد، زیرا این گروهک از کادر فنی و خلبانان چند کشور مختلف بهره می برد و این افراد قادرند این فرودگاهها را که هنوز امکان پرواز هواپیماها در آنها وجود دارد راه اندازی نمایند.

به نوشته  "السیاسه" گروهک داعش ، در حال استقرار مجدد در خاک سوریه است و از سوی دیگر در حال کاستن از تعداد جبهه های درگیری با سایر گروههای مسلح است تا خود را برای "جنگ بزرگ" آماده نماید.

این روزنامه کویتی افزود: این گروهک در راستای آمادگی برای مقاومت در برابر حملات هوایی آمریکا و متحدانش، مقرهای خود را به داخل ساختمان های مسکونی منتقل و اقدام به ایجاد مقرهای مخفی در زیر زمین کرده است.

منابع روزنامه السیاسه خاطرنشان کردند: ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش در سوریه حضور دارد و در جریان درگیری ها برای اشغال فرودگاه طبقه به طور سطحی زخمی و در بیمارستان میدانی مداوا شده است.

آزادسازی استان "رقه" با موفقیت‌آمیز بودن عملیات آزادسازی "حلب" بسیار در دسترس خواهد بود و این اتفاق می‌تواند ضربات جدی به داعش در سوریه و عراق وارد کند؛ زیرا مرکز تدارکات نظامی تروریست‌های داعش در در سوریه و عراق،  استان "رقه" است.

گزارش از محمد زرچینی

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده