وسواس فکری در زمینه اعتقادات را چگونه مهار کنم

یک نت ـ يك روز اعتقادم خيلي قوي مي شود و وجود خدا را در نمازم بسيار واضح حس مي كنم روز بعد شك و ترديد زيادي وجودم را فرا مي گيرد. خيلي از راههاي اثبات وجود خدا را و پيامبران و... را فراوان خوانده ام اما باز ته دلم به خدا كه مي رسم مي گويم خورشيد و ماه و... ممكن است تصادفي باشند و اين افكار بسيار آزارم مي دهد.
stoping

یک نت ـيك روز اعتقادم خيلي قوي مي شود و وجود خدا را در نمازم بسيار واضح حس مي كنم روز بعد شك و ترديد زيادي وجودم را فرا مي گيرد. خيلي از راههاي اثبات وجود خدا را و پيامبران و... را فراوان خوانده ام اما باز ته دلم به خدا كه مي رسم مي گويم خورشيد و ماه و... ممكن است تصادفي باشند و اين افكار بسيار آزارم مي دهد.

با توجه به متن ارسالی، شما دچار وسواس فکری در زمینه اعتقادات شده اید. زیر بنای وسواس فکری اضطراب است و شما باید ریشه اضطراب را در گذشته خود رد گیری کنید. شما باید بدانید که وسواس فکری در هر نوعی یک نوع اختلال روانی است و شاید شکل ظاهری آن متفاوت باشد. مثلا فردی که در مهمانی دچار وسواس فکری نسبت به این موضوع دارد که چاقوی میوه خوری را به بغل دستی خود بزند و یا راننده ای که همیشه فکر می کند فردی را در کوچه یا خیابان زیر ماشین کرده است، با شما از نظر اصل اختلال یکسان است و درمان یکسانی دارد. بنابراین شما در اولین فرصت به مرکز مشاوره حضوری رفته و درباره وسواس تان مراحل درمانگری را پیگیری کنید اما به طور اورژانسی راهکارهای زیرا را انجام دهید:

۱-  سعی کنید برای کاهش اضطراب و استرس ورزش را مخصوصا در جمع شروع کنید.
۲- بدانید که شما تنها نیستید که دچار این وسواس هستید خیلی ها هستند که فکر می کنند در حال توهین به مقدسات هستند و یا در ذهنشان شک و تردید نسبت به مذهب وارد می شود در حالی رفتار بسیار خوب و خدایی دارند.
۳- هنگام هجوم این افکار، شما باید فریاد ذهنی بس است و یا stoping به افکار بزنید و موقعیت فیزیکی خود را تغییر دهید و یا توجه گردانی به موضوع دیگر کنید مثلا از شماره ۳۴۵۲ سه تا سه تا بشمارید و تا عدد یک برسید.
۴- سعی کنید بیشتر در جمع باشید و سعی کنید به جمع توجه کنید.
۵- از آنجا که ما قادر به کنترل همه افکار خود نیستیم لذا با افکار منفی و خودسرزنشی و یا افکاری که به شما برچسب گناهکار بودن و یا کافر شدن نسبت می دهد مبارزه کنید و به آن ها اهمیت ندهید.
۶- سعی کنید نقاط مثبت و خوبی های خود را نوشته و مرور کنید و به خود احترام بگذارید.
۷- شما هیچ وظیفه و تکلیفی نسبت به این گونه افکار ندارید پس اهمیت ندهید و تمامی افکاری که برای اثبات و یا نفی و رد خدا در ذهنتان وارد می شود را اهمیت نداده و توجه نکنید و به عنوان یک شبهه جدی و سوال جدی وارد بحث و جدل با خودتان نشوید.

منبع : شهر سوال

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده