بهترین روش برای ترک خود ارضایی

یک نت ـ اضطراب نقش مؤثری در تشدید قوای جنسی دارد و در تولید نیاز جنسی کاذب سهم به سزایی دارد. ارضای جنسی تا حدودی برای کاهش اضطراب مفید است، ولی اگر ارضای جنسی از طریق حرام (مانند استمنا) صورت گیرد، با این که به صورت موقت از اضطراب می‌کاهد، ولی پس از مدت کوتاهی به خاطر تشدید احساس گناه سطح اضطراب را دوچندان می‌کند. با این وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب می‌گردد.
خود ارضایی

یک نت ـ اضطراب نقش مؤثری در تشدید قوای جنسی دارد و در تولید نیاز جنسی کاذب سهم به سزایی دارد. ارضای جنسی تا حدودی برای کاهش اضطراب مفید است، ولی اگر ارضای جنسی از طریق حرام (مانند استمنا) صورت گیرد، با این که به صورت موقت از اضطراب می‌کاهد، ولی پس از مدت کوتاهی به خاطر تشدید احساس گناه سطح اضطراب را دوچندان می‌کند. با این وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب می‌گردد. 

۱ـ همان طور که اضطراب در گرایش به خودارضایی مؤثر است، کاهش اضطراب از طریق ورزش سنگین منظم، تنفس عمیق ۲۵ تا ۳۰ بار در روز، تن‌آرامی (ریلکسیشن) و داروهای گیاهی و شیمیایی سهم بسزایی در کاهش میل به خودارضایی دارد. 

۲ـ به هیچ وجه خود را ناپاک ندانید، به هر دلیلی دچار یک رفتار ناپسند گشته‌اید. هیچ‌گاه خودتان مساوی با رفتار ناشایست خود ندانید. در پیشگاه خداوند عزیز و دوست داشتنی هستید و برای جبران گناهان ریز و درشت راه  روی همه بندگان باز است. 

۳ـ احساس گناه افراطی به هیچ وجه مطلوب خدا و دین نیست، بلکه احساس گناه فزاینده در راستای وساوس شیطانی است. احساس گناه یکی از بزرگ‌ترین منابع اضطراب‌زاست به نیکی می‌توان دریافت که همین احساس گناه بیش از حد زمینه‌ای برای خودراضایی بیش تر فراهم می‌آورد، پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و امید به لطف و بخشش بیکران الهی به تعدیل احساس گناه بپردازید. احساس گناه تا حدی خوب و مفید که فرد را به سمت جبران خطایا از طریق انجام اعمال نیک و خداپسندانه رهنمون سازد، نه آن که ناخواسته موجب اضطراب بیش تر شده و به گناه بیش تر سوق دهد.

۴ـ در اسرع وقت برای کاهش اضطراب و افکار وسواس‌گونه به یک روانپزشک مراجعه نمایید. در برخی موارد یک دارو درمانی سبک بسیار مؤثر است. 

۵ـ مانند یک محقق دست به تحقیق در زمینه افکار، احساسات و رفتارهای انگیزاننده میل به خودارضایی در خود بزنید. در طی مدت یک ماه مراحل آغاز تا پایان یک وهله خودارضایی را در برگه‌ای یاد داشت نمایید. این کار را برای وهله‌های دیگری که  اتفاق می‌افتد، تکرار کنید. زمان و مکان و شرایط جسمی و روحی در قبل و بعد از خودارضایی را ثبت نمایید، به تعبیری روشن‌تر در طی یک ماه ببینید یک وهله خودارضایی با چه فکری آغاز می‌گردد، سپس این فکر مزاحم چه احساس در شما برمی‌انگیزد و این احساس چگونه به رفتار خودارضایی در شما می‌انجامد، همچنین معمولاً در چه زمانی‌هایی و در چه مکان‌هایی و در چه شرایط جسمی ـ روحی میل به خودارضایی در شما تشدید می‌گردد. پس از پایش و رصد روانی یک ماهه به تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی نتایج بپردازید. از نتایج این تحقیق می‌توانید راهکارهای کارآمد ترک یا لااقل تعدیل خودارضایی را استخراج نمایید، مثلاً وقتی که اعصابتان خرد است، وقتی که دوستان متأهل خود را می‌بینید، وقتی که با مادرتان جر و بحث می‌کنید، وقتی که اضطراب امتحان دارید، یا وقتی که به پسر خاصی می‌اندیشید. عیناً همین قضیه در زمینه مکان‌های تحریک‌زا تکرار می‌گردد .وقتی در اتاق خواب هستم، وقتی تنها در خانه هستم، وقتی دستشویی می‌روم و... از سوی دیگر نگاهی موشکافانه به پرونده گذشته خودارضایی خویش بیفکنید، ببینید در چه شرایطی توانسته‌اید بر خودارضایی فایق آیید و با چه تکنیک‌های فاصله بین وهله‌های خودارضایی را افزایش داده‌اید، چه زمانی برای ترک کوتاه مدت یا دراز مدت خودارضایی موفق بوده‌اید. در این مرحله از تحقیق نیز به تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی نتایج بپردازید. این پایش روانی دست شما را برای اتخاذ یک راهکار مناسب باز می‌کند.

۶ـ منصف باشید و همان طور که به تنبیه ذهنی ـ عملی خودارضایی خویش می‌پردازید، به تشویق ذهنی ـ عملی موفقیت‌هایی هرچند اندک خود در ترک خودارضایی بپردازید. اگر حتى یک روز هم در ترک موفق بودید، با کمال سخاوت به تشویق خود بپردازید. خودتشویقی می‌تواند علاوه بر ارتقای سطح اعتماد به نفس و عزت‌نفس به کاهش اضطراب شما کمک شایانی کند. خودتشویقی می‌تواند به صورت کلامی یا غیر کلامی (مانند خرید یک بستی یا دیدن یک فیلم جذاب یا سجده شکر و ...) باشد.

۷ـ با پرهیز از هر گونه خودسرزنشی  وخود ملامتگری به یادداشت نکات مثبت خود بپردازید، شما هزاران نکته مثبت دارید که نباید با بزرگنمایی نکات منفی‌تان به بوته فراموشی سپرده شود.

۸ـ به خدا سوء ظن نداشته باشید. به جای ترس بیمارگونه از خدا،‌با انجام اعمال پسندیده،‌ سعی در تقرب بیش تر به او نمایید. خداوند همه گناهان را می‌بخشد و بزرگ ترین گناهان شما از این امر مستثنا نیست. به نظر می‌رسد تأخیر در ازدواج شما هرچند با خودارضایی بی‌ربط نیست، ولی تا حدودی از عوامل و شرایط اجتماعی نشأت می‌گیرد، چه بسیار دخترانی که خودارضایی نمی‌کنند، ولی به هر دلیلی از نعمت تشکیل زندگی محروم مانده‌اند.

۹ـ برای ۲۴ ساعت خود برنامه‌ریزی سبک و سهل الوصول انجام دهید. با اشتغال ذهنی به امور مثبت از هر گونه اشتغال فکری به تفکرات تحریک‌زا پرهیز نمایید.

۱۰ـ سعی نمایید از تکنیک‌های انزجاردرمانی و شرطی‌زدایی استفاده کنید. لذت کاذب خودارضایی را با یک امر منزجر کننده ذهنی مانند تصور صحنه تهوع‌آور یا خوردن داروی تلخ پیوند بزنید و با آن تداعی نمایید یا آن که فرایند شرطی شده (اضطراب - خودارضایی) را به (اضطراب - ورزش یا تفریح سالم، تنفس عمیق، رفتن به سر یخچال و آب خوردن و...) تبدیل نمایید.

۱۱ـ از هرگونه تمرکز بر موضوع ازدواج به درآیید . به جای بغرنج‌سازی آن به ساده‌سازی و خنثى‌سازی آن بپردازید. تفکر افراطی بر موضوع ارضای مشروع به گرایش شما به ارضای نامشروع می‌انجامد.

۱۲ـ به هیچ وجه خود را دست و پا بسته فرض نکنید. بدانید صدها هزار توانسته‌اند که ترک کنند و شما از آنان مستثنا نیستید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده