خواستگاری دارم آهنگساز !!

خواستگاری دارم ۳۳ ساله که تا مقطع دیپلم درس خوانده و حسابدار شرکت هست و خواننده و آهنگساز هم هست و به تدریس موسیقی هم مشغول می باشد،تو جلسه خواستگاری طی صحبتی که داشتیم، متوجه حرکاتش شدم که از نظر من نرمال نیست
آهنگساز

یک نت ـ  دختری ۲۹ ساله هستم لیسانس زبان، خواستگاری دارم ۳۳ ساله که تا مقطع دیپلم درس خوانده و حسابدار شرکت هست و خواننده و آهنگساز هم هست و به تدریس موسیقی هم مشغول می باشد،تو جلسه خواستگاری طی صحبتی که داشتیم، متوجه حرکاتش شدم که از نظر من نرمال نیست یعنی مثلا موقع صحبت کردن اصلا به طرف مقابل نگاه نمی‌کرد و نگاهش به سقف و در و دیوار بود و هنگام پاسخ  گاهی مکث می کرد و به جایی خیره می شد و در پاسخ به بعضی سوالات فلسفه بافی می کرد، بطوریکه من دقیقا نظرش را متوجه نمی شدم.

در ضمن در ابتدا موضوع خواستگاری ایشان از من، توسط واسطه مطرح شد، من چون خانواده مذهبی هستیم تصمیم به رد داشتم، چون ایشان کار موسقی می کنند البته آلبوم می دهند بیرون و یک چند تا کار برای صدا وسیما هم داشتند. سوال من این هست، که من که روانشناس نیستم چطور باید متوجه بشوم که بیماری روانی دارد یا نه؟

آیا با ایشان وصلت کنم یا نه؟ نگران هستم ایشان دارای مشکل روانی باشند و مسئله دیگر اعتیاد هست،که اصلا تو جلسات خواستگاری و با صحبت کردن قابل تشخیص نیست مثلا خانواده طرف می گوید: که لب به سیگار هم نمی زند اما طبیعتا نمی شود اعتماد کرد.خواهش می کنم راهنمایی کنید!!

پاسخ:

باسلام

برای پاسخ سوال شما می توان گفت:

با توجه به اینکه مردان توان و قدرت جسمی بیشتری دارند، طبق مصلحت الهی در این زمینه تحمل مسئولیت های سنگین و دشوار زندگی زناشوئی بر دوش آنها نهاده شده است.[۱]لذا مدیریت معیشتی زندگی بر عهده آنهاست.

آنچه در شریعت ما به آن سفارش اکیدی شده است،کسب روزی حلال است،یعنی از مسیر حلال باید امرار معاش کرد،یعنی اخذ و کسب مال اگر بر خلاف دستور الهی بدست آورده شود حرام است و استفاده از آن حرام و ممنوع است.[۲]

گاهی جوانان در مرحله ازدواج نسبت به این موضوع دچار شبهه می شوند که آیا فرد مورد نظری که قرار هست من با او زندگی کنم،چه قدر ضرورت دارد، که از شیوه و روش تامین و امرار معاش زندگی ایشان با خبر بشوم،در حقیقت ضرورت و جایگاه،کسب روزی حلال درملاک های ازدواج باید در چه سطحی باشد؟!

آنچه از آموزه های مفاهیم دینی بدست می‌آید،این مساله موضوع خیلی مهم و حیاتی است،و باید از اولویت های مهم در انتخاب همسر باشد،حتی اگر کسی بهترین ملاکها را داشته باشد اما این مساله (کسب روزی حلال) را رعایت نکند،هر گونه تصمیم  و انتخاب چنین فردی  رابرای ازدواج صحیح و منطقی نیست.چرا که راه حرام مسیر شیطان و بیراهه‌ای است که روزی بدبختی را به همراه خواهد داشت.

از این رو شغل و کسب حلال و به دور از شبهه و حرام، یکی از مسائل اساسی است،و نیازمند است که در مرحله ازدواج در کنار سایر ملاک‌ها مورد توجه قرار گیرد.

یکی از شغل‌هایی که امکان لغزش های انحراف در آن زیاد هست،آهنگ سازی و ترویج و آموزش موسیقی است.(هر چند در محدوده خاص گناه نیست «و از نگاه فقهی هم اگر موسیقی و آهنگ متناسب با شان مجالس لهو و لعب باشد شرعا حرام است»اما به هرحال تشخیص این حدود و جلوگیری از انحراف،کار هر شخصی نیست.)

۱. شما قبل از ازدواج بایستی ملا ک های ازدواجتان مشخص شود،با توجه به اینکه مذهبی هستید و یکی از ملاک هایتان دین و تدین هست،در این گزینه و سایر ملاک هایتان پایدار و محکم باشید در غیر این صورت زندگی برایتان تلخ خواهد شد.

۲.  شما به لحاظ موقعیت سنی که دارید حساسیت بی جا را مختصری کم کنید،البته در مورد ملاک ها(مثل: ایمان،اخلاق،خانواده خوب،فرهنگ متناسب با خانواده شما،جمال و..) خیلی جدی باشید.

۳. سعی کنید هر فرد را که خواستگاری شما می آید او را به طور کامل از خانواده،محل کار،محل تحصیل، از دوستانش به طور کامل تحقیق کنید و فقط  به گفته های های خواستگار و خانواده اش و حتی واسطه ای که او را معرفی کرده اکتفا نکنید. وبرای این خواستگار هم می توانید به طور مفصل تحقیق کنید ،حتی بعد از تحقیق هم دلتان آرام نشد می توانید( هر دو با هم) به مراکز مشاوره مراجعه کرده و مشاوره قبل از ازدواج بگیرید و خصوصا در مورد برخوردها و رفتارهای این فرد مشورت کنید،که البته با گرفتن یک تست شخصیت کاملا  وضعیت روانی او مشخص می شود.

۴. اما مساله شغل خصوصا آهنگ سازی و خوانندگی که این فرد خواستگار به آن مشغول هست،و شما نسبت به کار او مردد هستید،واقعیت امر این است که رعایت حدود شرعی این شغل خیلی سخت و چه بسا شخص دچار لغزش و گناه و حرام شود،فلذا امرار معاش از این طریق خیلی شبهه ناک هست،و امکان زمینه انحراف هم بیشتر است.و رفتارهای ناموزون و ناهماهنگ هم شاید به دلیل همین مساله(کار با موسیقی) باشد.

۵. اعتیاد و موارد دیگر با آزمایش و تحقیق از دوستان کاملا مشخص می شود.

این مطلب را در انجمن دنبال کنید: ازدواج با اهنگ ساز اری یا نه؟!

منبع:
[۱]. جمعی از نویسندگان،زن و خانواده در افق وحی،ص۱۰۰،بوستان کتاب،۱۳۹۱
[۲]. قاسمی،محمد علی،روزی حلال،ص۲۱،نور الزهراء،ششم،۱۳۸۹

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده