انیمیشین توهین آمیز عربستان درباره حادثه منا

رئیس جمهور پس از سفر نیویورک و هنگام ورود به تهران با بیان اینکه تلویزیون عربستان سعودی در باره حادثه منا انیمیشین ساخته که بسیار توهین آمیز است گفت: به خاطر بی مبالاتی و عدم کارایی دولت عربستان سعودی ، حجاج ما مظلومانه جان باختند.
تی وی

یک نت ـ تلویزیون عربستان در باره حادثه منا انیمیشین توهین آمیز ساخته است

حسن روحانی افزود: عربستان سعودی هم باید به وظایف قانونی و بین المللی خود عمل کند و هم باید روشن کند که این حادثه چرا و به چه دلیل اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: به خاطر بی تدبیری، بی مبالاتی و عدم کارآیی دولت فعلی عربستان سعودی، گروهی از مسلمانان عزیز از جمله مردم مسلمان ایران که زائر بودند، مظلومانه جان باختند.

روحانی افزود: شرایط قربانیان این حادثه به گونه ای است که تاثرآور است، البته من وقتی وارد نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم و همان موقع در هواپیما با آقای جهانگیری مفصل صحبت کردم و اقداماتی که لازم بود از همانجا ابلاغ کردم.

رئیس جمهور گفت: الحمدلله معاون اول اقدامات خوبی انجام داده و وزارت خارجه بسیار فعال بود.

وی افزود: اتفاقا ما که در نیویورک بودیم دسترسی ما و وزارت خارجه ما در این زمینه بیشتر بود برای اینکه صدای مظلومیت مسلمانان و ایرانیان عزیز به گوش جهانیان برسد و هم به مراجع بین المللی تذکرات لازم درباره این حادثه مهم داده شود.

رئیس جمهور گفت: در آنجا وزیرخارجه ما با وزرای خارجه و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره و صحبت کرد که بسیار موثر بود.

روحانی گفت: من دو سخنرانی در مجمع عمومی، یکی در جلسه توسعه و دیگری در اجلاس سالانه داشتم و به این نکته اشاره و تاکید کردم که حادثه عربستان از نظر ما عادی و معمولی نیست و این حادثه با مسایل مالی جبران نمی شود چراکه حادثه خیلی مهمتر از این حرفهاست.

وی تاکید کرد: عربستان سعودی باید به وظایف قانونی و بین المللی که برعهده دارد در برابر اتباع خارجی و زائران خانه خدا عمل کند و باید حادثه روشن شود که چه بوده، چگونه بوده و به چه دلیل اتفاق افتاده است.

آقای روحانی با انتقاد از پوشش رسانه ای حادثه منا از سوی عربستان گفت: برخی رسانه های عربستان بجای اینکه فیلم هایی را که وجود دارد پخش کنند برای مردم انیمیشن درست کرده و پخش می کنند که توهین به ملل اسلامی است.

رئیس جمهور افزود: ما با سران برخی کشورهای اسلامی ملاقات داشتیم و آنها هم از این حادثه متاثر و متعجب بودند.

وی تأکید کرد: دولت وظایف قانونی خود را برای احقاق حقوق جانباختگان ایرانی منا پیگیری می کند.

روحانی پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد گفت: امسال ایام مبارک میانه دو عید قربان و غدیر که همواره روزهای خوشی برای مردم ما از نظر دینی و معنوی بود، به علت بی تدبیری، بی مبالاتی و کارآ نبودن دولت کنونی عربستان، به روزهای عزاداری تبدیل شد.

رئیس جمهور افزود: مسلمانان عزیز از جمله شماری از مردم مسلمان ایران که زائر خانه خدا بودند جان باختند و قربانیان این حادثه در شرایطی قرار گرفتند که بسیار تأسف آور است.

وی گفت: من زمانی که وارد نیویورک شدم از حادثه مطلع شدم که همان زمان با معاون اول در درون هواپیما مفصل صحبت کردم و اقدامات لازم ابلاغ شد که البته دولت و معاون اول اقدامات خوبی کردند و وزارت خارجه نیز بسیار فعال بود.

رئیس جمهور افزود: در نیویورک دسترسی های ما و وزارت امورخارجه در این زمینه بیشتر هم بود و ما صدای مظلومیت مسلمانان و ایرانیان را به گوش جهانیان و مراجع بین المللی رساندیم.

وی گفت: آقای ظریف در دیدار با همتایانش و سران برخی کشورهای منطقه مذاکره کرد که گفتگوهای بسیار مؤثری بود و من هم در دو نشست توسعه و اجلاس سران به این نکته اشاره و تأکید کردم که حادثه عادی و معمولی نیست و با مسائل مالی جبران نمی شود و حادثه مهم تر از این حرف هاست.

رئیس جمهور افزود: در این سخنرانی ها تأکید کردم عربستان باید به وظایف قانونی و بین المللی خود در قبال اتباع خارجی و زائران عمل کند و علل وقوع این حادثه باید به طور دقیق روشن شود.

روحانی با انتقاد از برخی رسانه های عربستان تصریح کرد: این رسانه ها به جای پخش فیلم هایی که وجود دارد، انیمیشن پخش می کنند که این توهین به ملل اسلامی است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به دیدارش با سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: سران این کشورها نیز که در این حادثه کشته دادند در این خصوص با هم مذاکره کردیم و در هر یک از 16 دیداری که داشتم سران کشورها با بیان تسلیت، اظهار تأسف و تعجب می کردند و بر بررسی علل بروز حادثه تأکید داشتند.

روحانی بار دیگر به خانواده های جانباختگان تسلیت گفت و از خداوند شفای مصدومان را خواستار شد.

منبع: جام جم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

باسلام وقت بخیر به مناسبت روز غدیر یک رسم و سنت نیک را نهادینه کنیم دشمنان مولا علی علیه السلام سالها در شامات بعد از نماز به ایشان دشنام میدادند حالا سالها بعد از ان دوران مردمی از سرزمین سلمان فارسی بعد از شنیدن نام مبارک ایشان بر ایشان صلوات بفرستیم یک عزم و همت همگانی نیاز است تا این رسم نیکو نهادینه بشود انشا الله ما مردم ایران از محبان و ارادتمندان مولا علی و فرزندانشان هستیم پس چه نیکو وپسندیده است که پیش قدم در این امر باشیم وعده ما از عید غدیر تا آخر عمر لطفا اطلاع رسانی کنید با سپاس یا علی
انشالله .با نظر ایرانی موافقیم .برای امام علی علیه السلام صلوات میفرستیم. ورهبرعزیزم را امام میخانیم. یا علی