پشت صحنه کلاه قرمزی چه خبر است؟

عروسک‌گردان‌ها و صداپیشگان شخصیت‌های عروسکی «کلاه قرمزی» از سال‌ها قبل در پروژه‌های عروسکی مختلفی فعال بوده‌اند.
کلاه قرمزی

یک نت ـ فیلم‌ها و سریال‌های عروسکی در تمامی سال‌هایی که از ساخت آن‌ها می‌گذرد توانسته‌اند به محبوبیت بالایی دست پیدا کنند، از «مدرسه موش‌ها» و «شهر موش‌ها» تا «کلاه قرمزی».

این مساله بهانه‌ای شده برای روزنامه «جام‌جم» که به پیشینه کاری افرادی بپردازد که این روزها نتیجه کارشان در «کلاه قرمزی» دیده می‌شود و یا پیش از این کارهای عروسکی مطرحی داشته‌اند.

کامبیز صمیمی مفخم: مرحوم کامبیز صمیمی مفخم (24 اردیبهشت 1331، تهران ـ 21 دی 1376، تهران) مربی، طراح عروسک، طراح صحنه، عروسک‎ساز، عروسک‌گردان، کارگردان، مدیر اسبق مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدرس دانشگاه بود.

از مشهورترین آثار وی می‎توان به مجموعه تلویزیونی ـ عروسکی مدرسه موش‌ها (مرضیه برومند، 1363 ـ 1360)، پاتال و آرزوهای کوچک (مسعود کرامتی، 1368) و طراح عروسک، بازیگر عروسکی؛ الو! الو! من جوجو‌ام (مرضیه برومند، 1372) اشاره کرد.

مرضیه برومند: مرضیه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک‌گردان موفق ایرانی است. او کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و تعدادی از بهترین و مهم‌ترین آثار نمایش عروسکی تلویزیون و سینمای ایران را کارگردانی کرده است.

مدرسه موش‌ها، قصه‌های تابه‌تا و خونه مادربزرگه از بهترین آثار مرضیه برومند در گونه آثار عروسکی به شمار می‌آید.

محمد بحرانی: محمد بحرانی از سال 1380 وارد تلویزیون شد و اکثر کارهایش کودک و عروسکی بوده است. او امروز یکی از سرشناس‌ترین صداپیشه‌ها به شمار می‌آید و با صداپیشگی شخصیت جناب‌خان در خندوانه به اوج شهرت رسیده است. او همچنین در کلاه قرمزی گویندگی ببعی و آقوی همسوده را به عهده دارد.

مرضیه محبوب: مرضیه محبوب طراح عروسک و عروسک‌گردانی مطرح است. او دانش‌آموخته رشته نمایش‌های عروسکی از دانشگاه هنر در سال 1364 است و فعالیتش را در تلویزیون با عروسک‌گردانی مجموعه «خونه مادربزرگه» آغاز کرد.

او سپس با دریافت پیشنهاد همکاری از سوی حمید جبلی و ایرج طهماسب به این تیم پیوست و مهم‌ترین عروسک‌های ایرانی تا امروز یعنی کلاه قرمزی و دوستانش توسط آنها خلق شد.

آزاده پورمختار: آزاده پورمختار بازیگر، عروسک‌گردان و گوینده عروسکی است و هم‌اکنون در دانشگاه در رشته تئاتر عروسکی مشغول به تدریس است.

درباره آزاده پورمختار همچون کسانی چون دنیا فنی‌زاده باید گفت که بدون حضور او شاید بسیاری از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین عروسک‌های زندگی ما هیچ وقت وجود نداشتند. هادی و هدی، سرمایی، موش موشک، نوک سیاه، زی‌زی‌گولو، خاله قورباغه و... تنها تعدادی از نقش‌آفرینی‌های آزاده پورمختار در دنیای عروسکی به شمار می‌آید.

دنیا فنی‌زاده: دنیا فنی‌زاده عروسک‌گردان ایرانی و دختر پرویز فنی‌زاده بازیگر مطرح ایران است. دنیا فنی‌زاده را باید امروز یکی از چهره‌های اصلی نمایش‌های عروسکی ایران به حساب آورد.

او کارش را از سنین کودکی و نوجوانی به عنوان عروسک‌گردان و صداپیشه آغاز کرد، اما حضورش در برنامه صندوق پست ساخته ایرج تهماسب و حمید جبلی و همکاری با این تیم باعث شد که او به چهره‌ای مطرح در کارهای عروسکی تبدیل شود.

ایرج طهماسب: ایرج طهماسب فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او بازیگری، کارگردانی و نویسندگی فیلم‌هایی چون کلاه ‌قرمزی و پسرخاله کلاه‌ قرمزی و سروناز و کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه را در کارنامه هنری‌اش دارد.

طهماسب در برنامه صندوق پست و اولین حضور شخصیت عروسکی کلاه ‌قرمزی در تلویزیون، به ‌عنوان مجری حضور داشته ‌است. او نه‌تنها در مجموعه مدرسه موش‌ها و چند کار عروسکی دیگر نقش‌آفرینی کرده بلکه با خلق کلاه قرمزی به همراه حمید جبلی فصل جدیدی را در تولید آثار نمایش عروسکی ایران رقم زدند.

حمید جبلی: حمید جبلی فعالیت خود را سال 51 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون ایران را از اوایل دهه 60 با بازی در مجموعه تلویزیونی محله بر و بیا آغاز کرد.

یکی از دلایل شهرت او صحبت به‌جای شخصیت‌های عروسکی کلاه‌قرمزی و پسرخاله بوده ‌است. جبلی در کنار ایرج طهماسب با تولید و خلق فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی کلاه قرمزی در میان محبوب‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری ایران قرار دارد

 

اخبار فرهنگی - جام‌جم

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده