آیا غیبت بدتر از زنا است؟ +عکس غیبت کردن

آيا حرمت غيبت و تهمت واقعاً بيشتر از زنا و شراب خواري است؟ چرا اكثر مردم مبتلا به گناه غيبت و تهمت هستند و كمتر كسي گناه زنا را انجام مي‏دهد؟
غیبت

یک نت : آيا حرمت غيبت و تهمت واقعاً بيشتر از زنا و شراب خواري است؟ چرا اكثر مردم مبتلا به گناه غيبت و تهمت هستند و كمتر كسي گناه زنا را انجام مي‏دهد؟

پاسخ:

در اين كه زنا و شراب خواري از گناهان بسيار بزرگي هستند هيچ شك و شبهه‏اي وجود ندارد. در قرآن زنا، فاحشه و بسيار بد شمرده شده است: «لا تَقرَبُوا الزِّنا إنَّهُ كان فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا؛ نزديك زنا نشويد، زيرا فاحشه و بد راهي است»[1]. و در روايات نيز از بزرگترين گناهان شمرده شده است. پيامبر(ص) فرموده: «الزِنا مِنَ أكبَرَ الكَبائِرَ؛ زنا از بزرگ‏ترين گناهان كبيره است»[2]. و همچنين شراب خواري را قرآن حرام كرده است[3] در روايتي از پيامبر(ص) آمده است: «الخَمرُ اُمُّ الفَواحِشَ وَ أكبَرُ الكَبائِرَ...؛ شراب سرچشمه همه زشتي‏ها و بزرگ‏ترين گناه كبيره است»[4]. و درباره غيبت خداوند مي‏فرمايد: « وَ لَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا  أَ يحُِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ  إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيم‏ ؛ آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ پس آن را ناخوش خواهيد داشت؛ و از خدا بترسيد، زيرا خدا توبه‏پذير و مهربان است»[5].

و درباره بهتان و تهمت در قرآن آمده است: « وَ مَن يَكْسِبْ خَطِيَةً أَوْ إِثمًْا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيًا فَقَدِ احْتَمَلَ بهُْتَانًا وَ إِثْمًا مُّبِينًا ؛ و هر كه خطا يا گناهي از او سر زند و تهمت به ديگري ببندد، مرتكب بهتان و گناه بزرگ و آشكاري شده است»[6].

و اما چرا گناه غيبت و تهمت اشد از زنا و شراب خواري است: «الغِيبَةُ أشَدُّ مِنَ الزِّنا»[7] علت اساسي آن را مي‏توان، در رابطه با حق الناس بودن اين دو گناه جستجو كرد. گناهان زنا و شراب خواري، گناهان فردي است كه شخص خودش مرتكب شده، و نافرماني خدا كرده است، پس حق الله است، اين گناهان بين انسان و خدا است و اگر انسان توبه كند. خداوند بخشنده و رحمان او را مي‏بخشد و اما گناهان غيبت و تهمت گناهاني هستند در رابطه با ديگر اشخاص، فردي نسبت به فرد ديگر غيبت يا تهمت مي‏زند، در اين جا گناه بين يك انسان و فرد ديگر و خداوند است و در اين جا حق ديگران (حق الناس) مطرح مي‏شود و در چنين صورتي علاوه بر رضايت الهي بايد رضايت انسان صاحب حق نيز فراهم گردد.

و در اين دو گناه اگر افراد از حق خود نگذرند و طرف مقابل را نبخشند، بخشوده نخواهند شد و خداوند نيز آن‏ها را نمي‏بخشد. و همين مطالب از سخنان گوهربار ائمه معصومين استفاده شده است، كه در اين رابطه پيامبر(ص) فرموده است: «غيبت كردن از زنا بدتر است». شخصي با تعجب پرسيد چگونه؟ پيامبر(ص) فرمود: «چون مردي كه زنا مي‏كند، اگر توبه واقعي كند، خداوند توبه او را مي‏پذيرد و نيازي به راضي كردن طرف مقابل نيست، ولي كسي كه غيبت مي‏كند هم بايد توبه و هم بايد رضايت شخص غيبت شونده را بگيرد، و تا او راضي نشود، گناه غيبت كننده بخشيده نمي‏شود»[8]. و احتمال ديگر كه از روايات استفاده مي‏شود كه اين دو گناه (غيبت و تهمت) شديدتر از زنا و شراب خوارياست آبروي اشخاصي است كه ريختن آبروي اشخاصي تجاوز به آبروي آن‏ها است كه پيامبر(ص) فرمود: «كُلُّ مسلم عَلي المُسلِمِ حَرامٌ دَمُهُ وَ مالُهُ وَ عِرضُهُ وَ الغِيبَةُ تَناوُلُ العِرضِ؛ تجاوز به خون و مال و آبروي مسلمان بر مسلمان ديگر حرام است، و غيبت و پشت سرگوئي تجاوز كردن به آبروي مسلمان مي‏باشد»[9].

امام صادق(ع) مي‏فرمايد: «اذا دق اعرض استصعب جمعه؛ چون آبروي كسي كوبيده و پراكنده شود جمع‏آوريش دشوار است»[10]

قرآن مي‏فرمايد: «آن‏ها كه دوست مي‏دارند زشتي را درباره مؤمنين اشاعه دهند براي آن‏ها عذابي دردناك در دنيا و آخرت است و خدا مي‏داند و شما نمي‏دانيد»[11]. و قابل ذكر است كه تهمت از غيبت برتر است، چون در غيبت بدي و عيب ديگري كه در او بوده، به ديگران گفته مي‏شود، ولي در تهمت بدي و عيبي كه در شخص نبوده به او نسبت مي‏دهند. البته سخن در اين زمينه بسيار است، اميد است كه با تفكر و مطالعه بيشتر نسبت به اين مسائل آشنائي بيشتري پيدا كنيم و اگر ديده مي‏شود كه مردم نسبت به غيبت و تهمت اهميتي قائل نيستند به خاطر آگاه نبودن آن‏ها نسبت به اين مسائل اخلاقي و اسلامي است و براي آن‏ها كمتر اين مسائل تبليغ و گفته شده است و يا توجه ندارند و شايد به جهت همين بي‏توجهي و عدم التفات به اين گناهان و آثار زيان بخش فردي و اجتماعي آنها است كه لحن روايات در اين زمينه بسيار شديد بيان شده تا مردم را بيدار كنند.

 

[1] . سوره اسراء (17) آيه 32.

[2] . محمدي ري شهري، محمد، قم، ناشر دارالحديث، ميزان الحكمة، عنوان 1596، حديث 7636.

 

[3] . سوره بقره (2) 119.

[4] . احسانبخش، صادق، آثارالصادقين , روابط عمومی ستاد نمازجمعه گیلان، 1371ه ش، ج 5، ص 429

[5] . سوره حجرات (49) آيه 12.

[6] . سوره نساء (4) آيه 112.

[7] . محدث نورى، مستدرك الوسائل مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 هجرى قمری، ج9، ص 114

[8]. آثارالصادقين، ج 12، ص 533، ح 7 .

 . [9] ورام بن ابى فراس، مجموعة ورام،انتشارات مكتبة الفقيه قم،ج1، ص 115 .

 علامه مجلسى، بحار الأنوارمؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 هجرى قمری، ج 75، ص 277. [10]

[11]. سوره نور (24) آيه 19.

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

 

عکس غیبت

تصاویر غیبت

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

خیلی ممنون که مارو آگاه کردید خیلی خیلی خیلی ازتون ممنونم ایشالله که هیچ کدام از ماها از غیبت کنندگان نباشیم
عالی
برادر من خوب متوجه نشدم مگر کسی که به اوتجاوز میکنی وزنا میکنی حق الناس وجود ندارد مگر کسی که برادر خود رامی کشد وگوشت اورا می خورد حق الناس وجود ندارد؟
تجاوز با زنا فرق میکنه