ازدواج، دریچه‌‌ی ورود به رزق و روزی

یک نت ـ فراهم شدن مقدمات ازدواج از جمله مواردی است که خدای متعال به صورت رزق نوع دوم(غیرمنتظره) برای جوانان در نظر گرفته است. به همین منظور جوانان نباید از این بابت نگران فقر و رزق و روزی خود باشند؛ بلکه با اعتماد به خداوند کریم، اقدام به ازدواج کنند.
ازدواج

یک نت ـ متاسفانه بسیاری از جوانان برای فرار از زیر بار مسئولیت ازدواج، فقر و نداری را بهانه می‌کنند؛ حال آنکه قرآن کریم به صراحت فرموده است: دریچه رزق و روزی و برکت، در ازدواج می‌باشد؛ «وَانْکِحوُا الأَیامی مِنْکُمَ وَ الصّالِحیِنَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمْائِکُمَ اَنْ یَکوُنوُا فُقَراءً یُغْنِهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسُعُ عَلیُمٌ؛ مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکاران را، اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می‌‏کند. خداوند واسع و آگاه است.»[نور، 32]

در این آیه شریفه نه تنها پدران و مادران، بلکه همه کسانی که توانایی فراهم کردن مقدمات ازدواج جوانان را دارند فرمان به تعاون داده شده است. حتی برای جلب اطمینان در زمینه برطرف کردن مشکلات مالی جوانان، قرآن کریم فرموده است: "اگر تنگدست و فقیر باشند، خداوند از فضل خود روزیشان می‌دهد."
در روایتی از امام علی(علیه‌السلام) آمده است که حضرت در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به فرزندش امام حسن‌(علیه‌السلام) در فرازی مهم فرمود: «وَ اعلَم یا بُنَیَّ! اَنَّ الرِّزقَ رِزقانَ: رِزقٌ تَطلُبُهُ وَ رِزقٌ یَطلُبُکَ. فَإن اَنتَ لَم تَأتِهِ اَتاکَ؛ ای فرزندم! بدان که رزق دو نوع است: رزقی که تو به دنبال آن هستی(یعنی با تلاش خود، آن روزق را بدست می‌آوری) و رزقی که آن به دنبال تو است(یعنی قسمت توست بی آنکه برای آن تلاش کرده باشی)، که رزق نوع دوم طوری است که اگر هم به سوی آن نروی به سوی تو می‌آید.»
بر همین اساس، فراهم شدن مقدمات ازدواج از جمله مواردی است که خدای متعال به صورت رزق نوع دوم برای جوانان در نظر گرفته است. به همین منظور جوانان نباید از این بابت نگران فقر و رزق و روزی خود باشند؛ بلکه با اعتماد به خداوند کریم، اقدام به ازدواج کنند. 
البته منظور این نیست که جوان در یک گوشه بنشیند بی آنکه تلاش کرده باشد، انتظار داشته باشد رزقش جهت ازدواج هم فراهم شود، بلکه برای بدست آوردن همان رزق دوم هم باید تلاش کرد. چه بسا گاهی رزق(غیرمنتظره) می‌تواند به گونه‌ای باشد که فرد جویای کار، کار مناسبی برایش فراهم شود تا بوسیله آن بتواند مقدمات ازدواج خود را فراهم کند.
ناگفته پیداست که منظور از فراهم شدن مقدمات ازدواج از سوی خداوند، آنگونه نیست که هرکسی با هرخواسته و توقعی که دارد انتظار فراهم شدن آن را داشته باشد، بلکه آن مقدار که جهت ورود به زندگی مشترک و تشکیل آن لازم است، خدای متعال تضمین فراهم کردن آن را کرده است.
به عبارت دیگر: رزق و روزی خداوند برای افراد ازدواج کرده به معنی آن است که خدا نیازهای مادی آنان را رفع می‌کند، ولی چگونگی آن الزاما به صورتی نیست که انتظارش را دارند،  لذا ممکن است امکانات یا پول مورد نیاز، زودتر از وقت مصرف به آن‌ها  نرسد یا ممکن است از محل خاصی که مورد انتظارشان است نباشد یا ممکن است روزی به اندازه نیاز برسد نه به اندازی که توقع دارد.
بنابراین رزق و روزی خداوند به معنی فراهم شدن مقدار خاصی مال در زمان مورد توقع و از محل مورد انتظار نیست؛ یعنی روزی رسانی خدا به معنی درآمد تضمین شده و دریافت مقدار مشخصی پول در زمان معلوم و از محل معین نیست. در نتیجه روزی دهی خداوند الزاما بر طبق توقع ما نیست، اما این طور هم نیست که سختی روزی برای همه حتمی باشد. چه بسا ممکن است وسعت روزی بعد از ازدواج به حدی باشد که انتظارش را هم نداشته باشند.

نویسنده: عقیل مصطفوی مجد

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده