آیا روزه برای افراد دیابتی ضرر دارد؟

تزریق انسولین, دیابت, دیابت و روزه ,دیابت و روزه داری, دیابت و روزه گرفتن, دیابتی ها میتوانند روزه بگیرند, رمضان 94 روزه داری, روزه داری با دیابت, روزه گرفتن افراد دیابتی ,ماه رمضان و دیابت,حکم روزه گرفتن افراد دیابتی,آیا تزریق انسولین روزه رو باطل میکنه
 روزه

یک نت ـ چطور می توانم با وجود دیابت روزه بگیرم؟ (دانستی های پزشکی رمضان 94)

حفظ مقدار قند خون در حد طبیعی (۱۴۰- ۶۰ میلی‌گرم درصد)، هدف درمان دیابت است زیرا افزایش دراز مدت قند خون، سبب بروز عوارض دیابت می‌شود که در آن صورت، درمان دیابت بسیار پرهزینه و گاه غیرممکن خواهد شد. در این چگونه به شما میگوییم چه کسانی با وجود دیابت مجاز به روزه داری هستند.

۱- افرادی که تحت درمان با انسولین هستند؛ به دنبال تزریق انسولین، به دفعات نیز باید غذا میل نمایند، لذا توصیه نمی‌شود روزه بگیرند. در صورت تمایل شدید به روزه‌داری، به شرط نداشتن نوسانات شدید قند خون و نیز عوارض پیشرفته دیابت (عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و قلبی-عروقی) زیر؛ نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه بگیرند.

۲- لازم است افراد تحت درمان با داروهای خوراکی (قرص)با پزشک معالج خود مشورت نمایند و پیش از ماه رمضان به طور آزمایشی روزه گرفته و قند خون خود را آزمایش نمایند اگر قند خون ایشان

• قبل از سحر (حداکثر ۱۲۰ میلی‌گرم درصد)

• ۲ ساعت بعد از سحر (حداکثر ۱۶۰ میلی‌گرم درصد)

• بین ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر (کمتر از ۷۰ میلی‌گرم درصد نباشد)

• قبل از افطار (حداکثر ۱۲۰ میلی‌گرم درصد)

• ۲ ساعت بعد از افطار (حداکثر ۱۶۰ میلی‌گرم درصد)

بود و نیز دچار عوارض پیشرفته دیابت هم نباشند قادر خواهند بود روزه بگیرند که در آن صورت باید هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل کرده و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا کنند. هنگام سحر نیز باید مقدار دارو را تقریباً به نصف کاهش دهند و حتماً فراموش نشود ۲ ساعت بعد از افطار و ۲ ساعت بعد از خوردن سحری، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.

۳- افرادی که بدون دارو قند خون خود را کنترل می‌نمایند با مشورت پزشک معالج خود می‌توانند روزه بگیرند. علاوه بر این، باید مقدار غذای افطار خود را نیز به ۲ تا ۳ وعده تقسیم و هنگام افطار، از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان، جداً خودداری کنند. در هر حال، نباید فراموش کنید که طی روزه‌داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد یعنی: ”یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود.

۴- روزه داری در آن دسته از بیماران دیابتی که بیماریشان کنترل شده نیست و یا به رژیم دارویی خود عمل نمیکنند؛همچنین بیمارانی که سابقه کمای دیابتی DKA دارند یا هم زمان دچار عفونت در جایی از بدن هستند ویا علاوه بر دیابت عارضه جدی دیگری مثل فشار خون کنترل نشده یا بیماری قلبی دارند، ممنوع است.

در ضمن بیماران مبتلا به دیابت که باردار می‌شوند و بیمارانی که در بارداری دچار دیابت می‌شوند و نیز بیماران دیابتی مسنی که اختلال تمرکز و حواس دارند،از روزه داری معافند.

نکات و هشدارها

وقتی قصد دارید روزه خود را باز کنید، فقط مقدار اندکی غذاهای حاوی قند و چربی مصرف کنید و در پخت و پز از مقدار کمتری روغن استفاده کنید و سعی کنید برای پختن غذا ها از روش کبابی، تنوری یا تفت دادن بدون روغن با استفاده از ماهیتابه تفلون استفاده نمایید.

مقدار زیادی نوشیدنی بدون قند و بدون کافئین بنوشید، تا از کم شدن میزان آب در بدن جلوگیری نمایید و اگر به نوشیدنی های شیرین علاقه دارید به جای قند از شیرین کننده ها استفاده کنید.

اگر با نشانه های عارضه کم بودن قند خون روبرو شدید، مانند حالت لرزش و تشنج، تعریق و گیجی، باید فوراً روزه خود را بشکنید و مداوای معمول عارضه کم بودن قند خون را انجام دهید.

اگر به دیابت نوع ۱ مبتلا هستید، این خطر وجود دارد که سطح قند خون شما بسیار بالا برود، اگر میزان قند خون شما بالا ماند، با گروه درمانی خود مشورت کنید.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده