جدیدترین احکام روزه دانشجویان

روزه دانشجو,احکام روزه دانشجو,حکم نماز مسافر,روزه دانشجویان رمضان 95,احکام روزه دانشجو آیت الله خامنه ای,احکام روزه دانشجو آیت الله سیستانی,روز دانشجو,روزه برای دانشجو,احکام روزه مسافر,حکم مسافرت در رمضان برای دانشجو
 احکام روزه دانشجو

یک نت ـ روزه دانشجو - احکام روزه و نماز دانشجو - روزه دانشجویان رمضان 1395

 احكام نماز و روزه اساتيد و دانشجويان

الف. اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه با قصد اقامت ده روز يا بيشتر، در محل درس و تدريس يا خوابگاه مي‌مانند:

مراجع محترم تقليد: براي اين‌گونه افراد، نماز تمام و روزه صحيح است.

ملاحظه1: در صورتی که تصميم جدّي بر ماندن ده روز گرفته باشند و حداقل بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی، به دلیلی، تصمیم برگشت به وطن يا مسافرت ديگر داشته باشند، نماز و روزه آنها تا زماني كه در محل اقامت هستند، کامل خواهد بود.

ملاحظه2: محاسبه ده روز از ساعت رسیدن به محل اقامت و تصمیم به ماندن تا حداقل همان ساعت در روز یازدهم (معادل240ساعت) است. و اگر شب به محل اقامت رسیده باشند از صبح روز بعد تا غروب روز دهم محاسبه می شود.

 ب. اساتيد و دانشجويان، در صورتي كه كمتر از ده روز در محل درس و تدريس يا خوابگاه مي‌مانند:

امام خميني (ره): نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. [مقلدان ايشان بايد با توجه به فتواي مرجع تقليد زنده خود در مسأله بقاء بر ميت، عمل كنند.]

آيت‌الله خامنه‌اي: ااساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل كه داراي حقوق دريافتي مي‌باشند، اگر در کمتر از ده روز حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحیح است. اما سایر دانشجویان که در کمتر از ده روز رفت وآمد می‌کنند، بنابر احتیاط واجب نماز را جمع (هم تمام و هم شکسته) بخوانند همچنین روزه را در سفر بگیرند و در وطن نیز قضا کنند؛ [البته در اين احتياط واجب دانشجويان مي‌توانند به فتواي مجتهد ديگر كه داراي شرايط رجوع است و نماز را كامل و روزه را صحيح مي‌داند، عمل نمايند.]  (1/1)

آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیت‌الله بهجت: دو ماه ؛ آیت‌الله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است. (2/1 و 3/1)

آيت‌الله مكارم:

1. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب مي‌شوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است. (4/1)

الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛

ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل 45 روز ادامه داشته باشد؛

ج. شنبه تا پنج‌شنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل 30 روز ادامه داشته باشد.

2. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.] (4/1)

آيت‌الله سيستانى:

1. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، کثیرالسفر محسوب مى‏شوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه‏شان صحیح است. (5/1)

2. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل 15 روز در ماه و يا 6 ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]

***توجه 1***

احكام شروع سفر تحصيلي اساتيد و دانشجويان

(1/1) آيت الله خامنه‌اي: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور كه حقوق دريافتي دارند، در سفر اول و دوم نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر سوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [ديگر دانشجويان در صورت رجوع به مرجع ديگر بنابر فتواي مرجع انتخابي عمل نمايند.]

(2/1) آيات عظام صافي، فاضل (ره) و نوري: در سفر اول نمازشان شكسته است و نبايد روزه بگيرند. و از سفر دوم نمازشان كامل و روزه شان صحيح است.

(3/1) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از 45 كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است.

(4/1) آيت الله مكارم: سه يا چهار روز سفر اول را احتياط كنند يعني نماز را هم كامل و هم شكسته بخوانند و روزه را بگيرند و بعد هم قضا كنند. ولي در روزهاي بعد، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است يا در سفر اول قصد اقامت ده روز كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]

(5/1) آيت الله سيستاني: دو هفته اول شروع سفر احتياط كنند. [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]
 
***توجه 2***

احكام شروع مجدد سفر بعد از اقامت ده روز در وطن

(1/2) مراجع معظم (به جز آيات عظام بهجت (ره) و سيستاني): كساني كه كثيرالسفر باشند و در زمان تعطيلات بيش از ده روز در وطن بمانند در اولين سفر بعد از اقامت در وطن نمازشان شكسته است و روزه نمي توانند بگيرند. ولي در رفت و آمدهاي بعدي كم تر از ده روز نمازشان كامل و روزه شان صحيح است.

(2/2) آيت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصيل بيش از 45 كيلومتر باشد از همان سفر اول نماز كامل و روزه صحيح است.

(3/2) آيت الله سيستاني: برای کثیرالسفر هميشه نماز كامل و روزه صحيح است؛ مگر اين كه دو ماه پي در پي در وطن اقامت داشته باشد كه در اين صورت در دو هفته اول شروع سفر بايد احتياط شود [مقلدين ايشان در اين احتياط مي توانند به مرجع ديگري رجوع كنند.]

حکم نماز و روزه دانشجویان

عبادت کردن خدای یکتا

 

 


 

امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.

 


سوال: کسی که برای درس خواندن هفته ای یکی دو بار به بیش از مسافت شرعی سفر می کند آیا دائم السفر محسوب می شود؟ حکم نماز و روزه او را بیان فرمائید.

حضرت آیة الله خامنه ای:

مجرد درس خواندن شغل نیست و در فرض سوال حکم مسافر دارند.

 

حضرت آیة الله تبریزی:

بنابر احتیاط نماز را هم شکسته وهم تمام بخواهد ولی روزه را بگیرند.

 

حضرت آیة الله بهجت:

در فرض مرقوم نماز تمام و روزه صحیح است. با مراعات آنچه که در مسئله 1066 رساله آمده است.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

در صورتی که مدتی طولانی مانند چهار ماه و بیشتر این وضع را داشته باشد نمازش تمام و روزه اش صحیح است.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

نماز او در سفر شکسته است مگر این که قصد ده روز کند و نمی تواند روزه بگیرد.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی:

دائم السفر نیست.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده