کشف یک نوع ماهی عجیب (عکس)

ماهی اوپاه نخستین گونه کشف شده از ماهی هایی است که کاملا خونگرم بوده و همانند پستانداران و پرندگان قادر است توسط گردش جریان خون سرتاسر بدنش را گرم نگه دارد.
اهی

یک نت ـ کشف نخستین گونه ماهی‌های خونگرم در دنیا

زیست شناسان دریایی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی نخستین گونه از ماهی های خونگرم را در آب های آمریکا و استرالیا کشف کردند.

ماهی اوپاه نخستین گونه کشف شده از ماهی هایی است که کاملا خونگرم بوده و همانند پستانداران و پرندگان قادر است توسط گردش جریان خون سرتاسر بدنش را گرم نگه دارد.

این ماهی ها در دریاهای ایالات متحده استرالیا و چندین کشور دیگر نیز یافت شده است. این ماهی ها گرمای داخل بدنشان را با باله زدن های مداوم تولید کرده و به نوعی یک سیستم تبادل حرارتی در بدنشان تکامل پیدا کرده است و از آبشش های خود برای حفظ گرما استفاده می کنند.

 

اخبار,اخبار گوناگون ,ماهی اوپاه

 
دانشمندان سیستم گرمایشی بدن این ماهی ها را به رادیاتور ماشین تشبیه می کنند که مشابه بدن پستانداران و پرندگان است و می توانند گرمای درونی بدن خود را مستقل از تغییرات دمای محیط حفظ کنند.

با وجود اینکه برخی ماهی از قبیل کوسه ها و گونه هایی از ماهی تن قادر هستند قسمت های خاصی از بدنشان مثل مغز و چشم هایشان را گرم نگه دارند به طورکلی ماهی ها را در رده حیوانات خون سرد طبقه بندی می کنند.

دانشمندان سازمان ملی اقیانوسی و جوی پس از تجزیه و تحلیل نمونه بافت آبشش ماهی های شکار شده در سواحل غربی ایالات متحده دریافتند که سیستم گرمایشی داخلی آنها با سایر ماهی ها متفاوت است.

اوپاه یک ماهی بیضی شکل و تقریبا به اندازه تایر یک خودرو است و در اعماق 50 تا 400 متری از سطح دریا زندگی می کند. با وجود این شکل سازگاری این ماهی ها، شکارچی بهتری در آب های اقیانوس خواهند بود. به این ترتیب این ماهی ها قادر هستند سریع تر شنا کرده  به محیط اطرافشان واکنش نشان داده ونسبت به سایر موجودات دریایی با دقت بیشتری اطرافشان را ببینند.

نیکولاس وگنر زیست شناس دریایی در سازمان ملی اقیانوسی و جوی و سرپرست تیم تحقیقاتی در این باره می گوید "این ماهی ها همانند سایر ماهی های آب های سرد به آرامی در اقیانوس شنا می کند. ولی این ماهی ها می توانند دمای بدنشان را تغییر دهند و در هنگام شکار به سرعت عمل کرده و مسافت های طولانی را طی کنند. "تاکنون هرگز چنین سیستم دمایی در ابشش گونه های ابزی کشف نشده بود.این ویژگی یک برتری زیستی انتخاب شده در روند تکامل این گونه از ابزیان به شمار می اید."

وگنر می افزاید" طبیعت همواره جایی که انتظارش را نداریم  ما را با استراتژی های هوشمندانه اش حیرت زده می کند .بسیار دشوار است که بتوان دمای بدن را گرم نگه داشت هنگامی که در محیطی با آب های سرد احاطه شده باشی و این ماهی ها این توانایی خارق العاده را به دست آورده اند".

منبع: نامه نیوز

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده