آيا زمان پيامبر مراسم اعتکاف بود؟

هرساله روز سیزدهم رجب آغاز ايّأم البيض است و اعتكاف انجام می شود. آيا زمان پيامبر نيز چنين بود؟ آيا حديث يا سندي در اين باره آمده است؟
اعتکاف

یک نت ـ هرساله روز سیزدهم رجب آغاز ايّأم البيض است و اعتكاف انجام می شود. آيا زمان پيامبر نيز چنين بود؟ آيا حديث يا سندي در اين باره آمده است؟

پاسخ: در مورد ايّام البيض رواياتي وارد شده است از جمله:

پيامبر(ص) فرمود: "هنگامي كه حضرت آدم ، خدا را نافرماني كرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گريست و جبرئيل آدم را به زمين آورد، در حالي كه سياه شده بود. ندايي از آسمان شنيد كه روزه بگير. آدم در آن روز ـ سيزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفيد شد. به اين جهت ، اين سه روز از هر ماه را ايّام البيض مي نامند. سپس منادي ندا داد: اي آدم ! اين سه روز را براي تو و فرزندانت قرار داديم. هر كس اين سه روز در هر ماه را روزه بگيرد، مانند اين است كه تمام عمرش را روزه گرفته است ".(1)

مرحوم صدوق (ره ) مي گويد: "علت اين كه اين سه روز از هر ماه را ايّام البيض مي نامند، اين است كه شب هاي اين ايام روشن است ".(2)

بنابراين ايام البيض به 13و 14و 15هر ماه گويند و روزه گرفتن در اين سه روز فضيلت دارد. فضيلت روزهء اين سه روز در ماه رجب بيش تر است. در اين زمينه روايت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل مي كنيم.

ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهيم ) در فراق فرزندش داوود كه توسط حكام بني عباس دستگير شده بود و مدت ها در زندان و سختي و از مادرش دور بود، روزي خدمت امام صادق (ع)رسيد. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داري ؟ ام داوود گفت: ديگر از او نااميد شده و خبري از او ندارم. خيلي علاقه دارم او را ببينم. شما دعا بفرماييد او نجات يابد.

حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسيده است. ماهي مبارك و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز 13و 14و 15كه ايّام البيض است ، روزه بگير و در روز پانزدهم غسل كن و... اعمال مفصّلي به نام اعمال ام داوود، در مفاتيح الجنان در اعمال ماه رجب ذكر شده است.

ام داوود مي گويد: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسيد.(3)

روزه گرفتن و اعتكاف در 13و 14و 15هر ماه ، از فضيلت خاصي برخوردار است و در ماه رجب شايد فضيلت بيش تري داشته باشد. و اين كه حضرت علي علیه السلام در سيزده رجب متولد شد، ربطي به ايام البيض ندارد و اتفاقي است.

پي نوشت ها:
1. بحارالانوار، علامه مجلسي ، ج 94 ، ص 97.
2. همان ، به نقل از علل الشرايع ، ج 2، ص 67.
3. بحارالانوار، علامه مجلسي ، ج 94 ، ص 43.

منبع: پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده