بدبینی و غیرت بی جا برای همسر

یکی از مسائلی که زندگی زناشویی زوجین را با معضل جدی مواجه می‌کند، بطوریکه ادامه زندگی تاحدودی ناممکن می‌شود، شکّاک و بددل بودن زوجین نسبت به همدیگر یا یکی از طرفین نسبت به دیگری است.
بدبینی

یک نت ـ بدبینی فوق العاده همسر

 

یکی از مسائلی که زندگی زناشویی زوجین را با معضل جدی مواجه می‌کند، بطوریکه ادامه زندگی تاحدودی ناممکن می‌شود، شکّاک و بددل بودن زوجین نسبت به همدیگر یا یکی از طرفین نسبت به دیگری است.

افرادی که به شدت نسبت به دیگران به ویژه همسرشان شکّاک و بددل هستند، دارای شخصیت پارانوئیدی هستند که نیاز به درمان جدّی دارند. متاسفانه اینگونه افراد با چنین شخصیتی خیلی سخت به دیگران اعتماد می‌کنند.

اینگونه افراد اصولا به همه، به ویژه همسرشان سوءظن دارند و با کوچک‌ترین اشتباهی اعتمادشان را از دست می‌دهند. مدام فکر می‌کنند دیگران می‌خواهند از آن‌ها سوءاستفاده کنند، بنابراین همیشه در حال انجام کارهایی هستند که دیگران نتوانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

مانند این خانم که به تازگی با مرد به ظاهر مذهبی که تنها به نماز و روزه پایبند است، عقد کرده امّا متاسفانه همسرش به شدت نسبت به او بدبین است و مدام او را چک می‌کند؛ بطوریکه مثلا اگر این خانم ناخواسته جواب یکی از تلفن‌های همسرش را ندهد، سریعا او به همسرش تهمت ارتباط با جنس مخالف را می‌زند و ... یا اینکه مدام با شماره‌های مختلف به او زنگ می‌زند یا او را تعقیب می‌کند و ...

بااینکه هردو به مشاوره رفته‌اند، ولی از بدبینی و سوءظن همسر ایشان چیزی کاسته نشده است و همچنان این روند ادامه داشته تا جایی که این خانم دیگر حاضر نیست این زندگی را ادامه دهد. به گفته این خانم، بدبینی و شکّاکیت همسرش در گذشته بوده ولی متاسفانه خانواده‌ همسرش چیزی در این مورد به او نگفته است. به راستی آیا چاره‌ای جز طلاق وجود ندارد؟ آیا امکان درمان برای همسر این خانم وجود ندارد؟

بطور کلی، این بدبینی به همسر در میان برخی از افراد در اوایل ازدواج دیده می‌شود و از آنجایی که به "اعتقاد خودشان" غیرت خاصی نسبت به همسرشان دارند، گاها توهم می‌کنند که همسرشان در حال خیانت به اوست یا توهم می‌کنند که نگاه دیگران به همسرشان حالت خاصی دارد. (در حالی که اینگونه غیرت در آموزه‌های دینی به غیرت‌ نابه جا و دردسر آفرین تعریف شده است.[1])

اینگونه افراد معمولا سعی می‌کنند با سخت گیری بیش از حد، همسرشان را حفظ کنند؛ در حالی که این کار آن‌ها، باعث می‌شود همسرشان روز به روز از او دورتر شود و این حس عدم اعتماد، کم کم به معضلی بزرگ در زندگی زناشویی تبدیل می‌شود و علاقه همسر نیز به این فرد را کم می‌کند.

در مواردی هم پیش می‌آید که حتی همسر به دلیل این سخت‌گیری‌ها، خواستار جدایی و طلاق می‌شود که البته حق هم دارد؛ زیرا واقعا این بی اعتمادی باعث به ستوه آمدن همسر می‌شود. امّا درمان بدبینی و بی اعتمادی اینگونه افراد با توجه به "شدت و ضعف آن" متفاوت است و معمولا هر چقدر این بدبینی شدّت داشته باشد، درمان آن نیاز به گذرندان جلسات مشاوره همراه با زمان بیشتری است و نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه مدت انتظار درمان قطعی آن را داشت.

لذا قبل از هرگونه اقدام شتابزده‌ای، حتّی اگر برای آخرین بار هم که شده، این خانم ادامه زندگی با همسرش را منوط به سپری کردن او(همسرش) در جلسات مشاوره قرار دهد. لذا با همکاری اطرافیان خیرخواه که بر روی همسرش نفوذ دارند(مانند خانواده شوهر) او را متقاعد کنند، جلساتی را با مشاور حاذق داشته باشد، تا مشاور محترم بتواند پی به شدّت و ضعف بدبینی و بی اعتمادی او ببرد و دوره درمان را برای او آغاز کند و درنهایت این خانم با مشورت از مشاور محترم می‌تواند بهترین تصمیم را برای زندگی خود بگیرد؛ زیرا مشورت‌های مشاور می‌تواند به شکل واقع بینانه‌تری به این خانم کمک کند تا بهترین تصمیم را برای آینده زندگی خود بگیرد.

با آرزوی موفقیت

پی‌نوشت:
[1]. امام علی(علیه‌السلام) فرموده: «مواظب ‏باش در جایی غير از موضع غيرت، غيرت به خرج ندهى؛ زيرا اين عمل افراد صحيح ‏را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمايل خواهد ساخت.»[بحار، ج103، ص252]

منبع: jonebshnet.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده