درآمد نفتی ایران چقدر است؟

چنانچه فرض کنیم صادرات نفت خام ایران در سال 94 در محدوده یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند در صورتی که قیمت نفت سال آینده در محدوده 40 دلار خرید و فروش شود، با احتساب صادرات فعلی، درآمد نفتی کشور به 14 تا 15 میلیارد دلار خواهد رسید.
نفت

یک نت ـ درآمد نفتی ایران چقدر است؟

بازخوانی پرونده قیمت نفت در سال 93 با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است؛ فراز و فرودهایی که موجب شد تا پیش‌بینی‌ها حکایت از پایان روزهای خوش صدرنشینی قیمت نفت سه رقمی را بدهند.طلای سیاه پس از پشت سر گذاشتن بیش از هفت ماه سیاه و سقوط آزاد قیمت‌ها از بشکه‌ای 110 دلار در اواسط تابستان به بشکه‌ای کمتر از 50 دلار در زمستان سال جاری رسید اما به نظر می‌رسد در سال جاری اتفاقاتی دیگر بازار نفت را نشانه گیرد.بازار نفت در ماه‌های پیش رو با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهد بود. این را تحلیلگران و دست‌اندرکاران بازار می‌گویند. معتقدند لغو تحریم‌ها نیز می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت منجر شود. با این حال وزیر نفت اعلام کرده است که سهم‌گیری ایران از بازار نفت می‌تواند همراه با کاهش قیمت نباشد. کافی است اوپکی ها خود را با افزایش تولید و صادرات نفت ایران هماهنگ کنند. آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟

پاسخ اولیه به این سوال را بسیاری منفی می‌دانند و معتقدند نمی‌توان به سادگی از کنار سهم‌گیری ایران از بازار نفت گذشت، چراکه قیمت‌ها میل به کاهش دارند و حتی اندک افزایش قیمت نیز چندان پایدار نیست. از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان سهم‌گیری آنی ایران از بازار جهانی نفت را ممکن نمی‌دانند. معتقدند ایران نمی‌تواند در کوتاه‌مدت و میان مدت ‌خود را با افزایش قیمت نفت و تولید نفت هماهنگ کند. در آخرین روزهای سال سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارشی اعلام کرد تولید 12 عضو اوپک در ماه فوریه 2015 میلادی با کاهش 137 هزار و 600 بشکه‌ای در روز روبه‌رو شد و به بیش از 30 میلیون بشکه در روز رسید. در همین حال، 9 عضو اوپک با کاهش تولید و سه کشور نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. ایران در بین کشورهایی قرار دارد که در این ماه با افزایش تولید نفت خود مواجه شده است. بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در فوریه 2015 میلادی با هفت هزار و 600 بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به دو میلیون و 778 هزار بشکه در روز رسید.

همچنین در ماه فوریه عراق با بیشترین میزان کاهش تولید و عربستان با بیشترین حجم افزایش تولید روبه‌رو شده‌اند. تولید عراق با 78 هزار و 400 بشکه در روز کاهش به سه میلیون و 320 هزار بشکه در روز و تولید عربستان با 37 هزار بشکه در روز افزایش به 9 میلیون و 681 هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت الجزایر نیز در این ماه 1.6 هزار بشکه در روز رسید. علاوه بر ایران و عربستان، تولید نفت کویت نیز در فوریه 2015 بالغ بر 25 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

همچنین هم‌اکنون افزایش تاریخی و بی‌سابقه ذخیره‌سازی نفت در کشورهای پیشرفته صنعتی بویژه آمریکا زنگ خطر را برای کاهش بهای طلای سیاه به صدا درآورده است و آمارهای رسمی از افزایش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به بیش از 425 میلیون بشکه حکایت دارد.

از سوی دیگر، پیشی گرفتن 700 تا 800 هزار بشکه‌ای عرضه از تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی، خطر تولید نفت از ذخایر نامتعارف و شیل اویل‌ها، عدم همگرایی بین اعضای اوپک و تخفیف‌های گاه و بیگاه برخی کشورهای عربی برای فروش نفت خود، کماکان بازارهای طلای سیاه را در چهار گوشه جهان تهدید می‌کند.

حال نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، موضوع درآمد کشورهای نفتی است. همزمان با نوسان‌های قیمت نفت خام در بازار جهانی و حساب کردن دولت تدبیر و امید روی نفت بشکه‌ای 70 دلار در قالب لایحه قانون بودجه سال 1394، مهم‌ترین سوالی که این روزها ذهن کارشناسان اقتصادی کشور را به خود معطوف کرده، این است که سال آینده چند میلیارد دلار نفتی به خزانه کشور واریز خواهد شد؟

چنانچه فرض کنیم صادرات نفت خام ایران در سال 94 در محدوده یک میلیون بشکه در روز ثابت باقی بماند در صورتی که قیمت نفت سال آینده در محدوده 40 دلار خرید و فروش شود، با احتساب صادرات فعلی، درآمد نفتی کشور به 14 تا 15 میلیارد دلار خواهد رسید.

با تثبیت قیمت نفت به بشکه‌ای 50 دلار، سال آینده درآمد نفتی ایران به 18.2 تا 18.5 میلیارد دلار، در صورت افزایش بهای نفت به بشکه‌ای 60 دلار این درآمد به 21 تا 22 میلیارد دلار و در نهایت در صورتی که متوسط قیمت نفت ایران سال آینده حدود 70 دلار باشد، درآمد نفتی دولت تدبیر و امید به حدود 25.5 تا 26 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که هم‌اکنون ایران در کنار صادرات روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام حدود 250 تا 300 هزار بشکه میعانات گازی به عنوان یک نفت بسیار سبک را هم به بازارهای جهانی صادر می‌کند.

 

منبع: isna.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده