وقتی کودکانتان خروپف می کند

کودکانی که دچار این بیماری هستند با صدای بلند خر و پف می کنند، به سختی نفس می کشند و سپس به مدت چند ثانیه ساکت می مانند
خروپف کودکان

یک نت ـ خروپف شبیه تمام صداهای دیگر توسط ارتعاشاتی ایجاد می‌شود که ذراتی را در هوا جهت ایجاد امواج صوتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامیکه ما صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی ما جهت تشکیل صدا ارتعاش پیدا می‌کنند.

خروپف, خروپف در کودکان, علت خروپف کودک, درمان خروپف کودک

خروپف شبیه تمام صداهای دیگر توسط ارتعاشاتی ایجاد می‌شود که ذراتی را در هوا جهت ایجاد امواج صوتی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، هنگامیکه ما صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی ما جهت تشکیل صدا ارتعاش پیدا می‌کنند.

گرچه وقتی صحبت از خروپف می شود، همه یاد پیرزن یا پیرمردی می افتند ولی به طور میانگین حدود ۱۲ درصد از کودکان، اغلب شب ها خروپف می کنند؛ در حالی که حدود ۵ درصد با مشکل آپنه رو به رو هستند.

خر و پف به صورت مقطعی در همه کودکان دیده می شود، اما از هر 10 کودک یکی دچار خر و پف دائم می شود. تقریبا از هر 10 مراجعه به پزشک، یکی به خر و پف کودک مربوط است.

خر و پف زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های مجاری تنفسی در حال استراحت باشند و عبور هوا آنها را بلرزاند. همچنین وجود لوزه در کودکان می تواند به ایجاد این حالت کمک کند.

در اکثر مواقع، خر و پف کودکان مسئله مهمی نیست و بر اثر عواملی مانند خوابیدن به صورت طاق باز ، سرماخوردگی یا چاقی به وجود می آید.اما حدود 2 تا 3 درصد از کودکانی که خر و پف می کنند دچار بیماری جدی ای به نام آپنه انسدادی خواب هستند . بر اثر انسداد مجاری هوا در این کودکان، ورود هوا به ریه ها و خرج آن با مشکل روبرو می شود و تنفس کودک برای چند ثانیه قطع می شود.

آپنه در دوران طفولیت یک مشکل جدی است و می تواند بر رشد و سلامت قلبی عروقی کودک تأثیر منفی بگذارد. اما چگونه می توان فهمید که مشکل خروپف کودک نیاز به درمان دارد؟

کودکانی که دچار این بیماری هستند با صدای بلند خر و پف می کنند، به سختی نفس می کشند و سپس به مدت چند ثانیه ساکت می مانند. این وقفه چند ثانیه ای سطح اکسیژن خون را پایین آورده و اعضای حیاتی بدن مانند قلب و مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. 

خروپف, خروپف در کودکان, علت خروپف کودک, درمان خروپف کودک

  حالت قرار گرفتن بدن کودک هنگام خواب نیز می تواند نشانه ابتلا به آپنه باشد، چون بعضی  حالت های غیرعادی نفس کشیدن را برای او آسان تر می کنند، مثلا وقتی سر کودک از لبه تخت آویزان باشد.

موارد زیادی از آپنه خواب در کودکانی که شب ادراری دارند، گزارش شده است. اخیرا طی تحقیقی مشخص شد، ۴۲درصد از گروه کودکانی که تحت درمان آپنه خواب قرار داشتند، دچار مشکل شب ادراری بودند و پس از مداوا شدن، ۶درصد آنان بهبود چشمگیری پیدا کردند.

بیش فعالی و بی توجهی در مدرسه:مشکل کودکانی که اغلب دچار آپنه خواب می شوند،گاه با ADHD اشتباه گرفته می شود. معاینه دقیق پزشک، صحبت کردن درباره خروپف با کودکان و … در برخی موارد نیاز کودکان به مصرف داروهای ADHD را برطرف می کند.

آنچه نگران کننده است عدم تشخیص به موقع این بیماری است، به طوری که بسیاری از کودکان مدت ها به آپنه مبتلا هستند ولی بیماریشان تشخیص داده نمی شود. البته پزشکان می گویند در صورت تشخیص به موقع این بیماری کاملا قابل درمان است.

پزشکان با اشاره به اینکه آپنه کودکان بر lQ و یادگیری آنها تاثیر می گذارد، بر لزوم تشخیص به موقع آن تاکید می کنند. به گفته آنها مشکلات رفتاری، هوش کمتر، و حافظه ضعیف جزو پیامدهای آپنه کودکان هستند. در پژوهشی که اخیرا بر 11000 کودک انگلیسی صورت گرفت معلوم شد که  مشکلاتی مانند بیش فعالی در کودکان مبتلا به آپنه بیشتر از سایر کودکان دیده می شود. پزشکان دلیل این امر را عدم قدرت تمرکز کافی در کودکان مبتلا به آپنه می دانند.

 

 گردآوری : بخش کودکان بیتوته

 

منبع:

bartarinha.ir

pezeshk.us

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده