اچ آی وی چگونه وارد بدن می‌شود؟

در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان‌های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده و کیفیت زندگی او را بهتر کنند.

یک نت ـ از کجا بدانیم مبتلا به ایدز هستیم یا خیر؟

ایدز,ویروس ایدز,علائم ابتلا به ویروس ایدز

ایدز بیماری‌ست که توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند به طوریکه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.
از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز (اچ آی وی) مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد چرا که ابتلا به اچ آی وی در ظاهر فرد مشخص نمی‌شود. در این مدت فرد سالم بوده و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد. ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

 

اچ آی وی چگونه وارد بدن می‌شود؟
تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از وسایل پیشگیری، استفاده مشترک از وسایل تزریق یا سایر ابزار تیغ و برنده مثل تیغ یا سوزن خالکوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی. البته شایع ترین راه ابتلا به اچ آی وی در جهان تماس جنسی نامطمئن، محافظت نشده و خارج از چارچوب است. مصرف موادمخدر، الکل و... قدرت تصمیم‌گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می‌کند.

 

مبتلایان به ایدز نیازمند حمایت جامعه هستند
ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود. افراد مبتلا و بیماران، نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند. آنچه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد رفتارهای پرخطر ماست، نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

از کجا بدانیم مبتلا به ایدز هستیم یا خیر؟
بنابر اعلام اداره کنترل ایدز و بیمار‌های آمیزشی وزارت بهداشت، ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده می‌شود ممکن است چند ماه طول بکشد. بهتر است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود. اگر از ابتلای خود یا همسر خود به اچ آی وی نگران هستیم می‌توانیم به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنیم در این مراکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری، آزمایش اچ آی وی به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. آدرس این مراکز را از مراکز بهداشتی-درمانی منطقه خود سؤال کنید.

آیا ایدز درمان دارد؟
در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان‌های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده و کیفیت زندگی او را بهتر کنند. هر کدام از ما می‌توانیم با حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، صحبت با دیگران در این مورد، تلاش برای پذیرفته شدن و حمایت افراد مبتلا به اچ آی وی در جامعه و محله خود، مشارکت در اطلاع‌رسانی برای ایدز و دعوت از دیگران برای این مشارکت گامی در جهت مبارزه با ایدز برداریم و از هم‌اکنون پیشگام شویم.
منبع : isna.ir



امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده