چرا داعش به اسرائیل حمله نمى‏‌کند؟

از دلایل بى ‏توجهى گروه‏‌هاى تکفیرى به مبارزه با رژیم صهیونیستى را باید در همکارى اطلاعاتى رژیم صهیونیستى با گروه‌‏هایى نظیر داعش و ارائه کمک‏‌هایى به آن‏ها درخصوص مداواى مجروحان جنگى جستجو کرد.
داعش

یک نت ـ یکى از موضوعات محورى در رابطه با مسائل سیاسى و امنیتى کنونى در خاورمیانه، گسترش دامنه فعالیت گروه هاى تکفیرى در سطح منطقه و مهم تر از آن ظهور و پیدایش گروه هاى تکفیرى جدید در برخى کشورهاى دچار بحران در منطقه است به نحوى که این گروه ها از وضعیت بحرانى کشورهایى نظیر سوریه و عراق بهره بردارى نموده و با اتخاذ اقدامات خشونت آمیز و فعالیت مسلحانه جدى علیه دولت ها و مردم این کشورها، خود به موضوعى امنیتى تبدیل شده اند.

این موضوع از این نظر داراى اهمیت است که نه تنها کشورهایى نظیر سوریه و عراق را دچار بى ثباتى کرده است بلکه تهدیدات امنیتى را نیز علیه دیگر کشورهاى خاورمیانه مطرح کرده اند. اما موضوع قابل توجه در مورد فعالیت این گروه هاى تکفیرى، به رابطه شعارها و سیاست هاى اعلامى از سوى این گروه ها با اقدامات و اهداف عملیاتى آن ها برمى گردد. بدین شکل که هرچند گروه هاى تکفیرى فعال در سطح منطقه همانند دولت اسلامى عراق و شام (داعش)، جبهه النصره و دیگر شاخه هاى القاعده به بهانه و با شعار اجراى شریعت اسلامى و دفاع از اسلام و مسلمانان اقدام به عضوگیرى و فعالیت هاى سیاسى و نظامى علیه دولت هاى منطقه کرده اند، اما طیف و دامنه فعالیت هاى آن ها نشان مى دهد که این گروه ها اهداف دیگرى را فراتر از چنین شعارهایى تعقیب مى کنند، چراکه نسبت به بزرگ ترین و جدى ترین ناقض حقوق مسلمانان در سطح منطقه، یعنى رژیم صهیونیستى بى توجه هستند و حتى در برخى موارد منافع همسویى با آن تعقیب مى کنند.

این مسأله، یعنى بى توجهى گروه هاى تکفیرى به حمایت از مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستى و مبارزه با رژیم صهیونیستى بعد از گذشت چند سال از فعالیت این گروه ها، به موضوعى آشکار براى افکار عمومى و رهبران منطقه تبدیل شده و اخیراً مورد توجه و تأکید علما و رهبران منطقه نیز قرار گرفته است. در این راستا، «حضرت آیت الله خامنه اى» رهبر معظم انقلاب اسلامى در «کنگره جهانى جریان هاى تکفیرى از دیدگاه علماى اسلامى» در تهران اعلام کردند: «پشتیبانان جریان تکفیر، در مقابل رژیم صهیونیستى یک اخم هم نمى کنند و حتى با این رژیم براى مقابله با مسلمانان همکارى مى کنند ولى براى ضربه زدن به کشورها و ملت هاى اسلامى، حضور فعال دارند.»
با توجه به این مهم، در ادامه به بررسى مهم ترین دلایل این موضوع، یعنى علل بى توجهى گروه هاى تکفیرى به مبارزه با رژیم صهیونیستى پرداخته مى شود.

ماهیت گروه هاى تکفیرى
یکى از مهم ترین دلایل بى توجهى گروه هاى تکفیرى به خصوص داعش به مسأله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستى، به ماهیت چنین گروه هایى بر مى گردد. برخلاف ادعاى رهبران این گروه ها و حامیان بیرونى آن ها، نباید گروه هاى تکفیرى را گروه هایى با ماهیت مذهبى و اسلامى تصور کرد بلکه فعالیت و اقدامات چنین گروه هایى به خصوص در جریان تحولات چند سال اخیر سوریه و عراق نشان مى دهد گروه هایى سیاسى با هدف سرنگونى دولت هاى منطقه و تغییر موازنه منطقه اى هستند، هرچند برداشت خاصى نیز از اسلام دارند و این موضوع را بیشتر به نمایش گذاشته اند. چنین ماهیت و اهدافى باعث شده است اولویت مبارزات آن ها نه رژیم صهیونیستى بلکه دولت هاى منطقه باشد و هدف کسب قدرت را در کشورهاى دچار بحران کنونى تعقیب کنند.

مسأله مهم دیگر در این رابطه، تفاوت گروه هاى تکفیرى جدید مانند داعش با القاعده است. در حالى که القاعده به عنوان مادر گروه هاى تکفیرى به دنبال رویارویى با «دشمن دور» یعنى آمریکا و منافع آن ازجمله رژیم صهیونیستى بود، گروه هاى تکفیرى کنونى چنین سیاست و اولویتى را تعقیب نمى کنند و اولویت خود را بر مبارزه با «دشمن نزدیک» یعنى شیعیان در مقابل سنى ها قرار داده اند.

الگوى دوستى و دشمنى در سطح منطقه
تحولات اخیر خاورمیانه و هم چنین تلاش ها در راستاى تغییر و یا حفظ وضعیت موازنه قوا در آن، از سوى بازیگران متعارف و غیرمتعارف فعال در منطقه باعث تغییر الگوهاى دوستى و دشمنى در سطح منطقه و هم چنین تغییر برخى مراجع تهدید شده است. این موضوع بر دامنه فعالیت گروه هاى تکفیرى تأثیرگذار بوده و یکى از دلایل عدم ورود آن ها به روند مبارزه با رژیم صهیونیستى به شمار مى آید.

مسؤولان ارشد داعش با بیان این که تا شیعیان هستند دغدغه مبارزه با رژیم صهیونیستى را ندارند، در مورد عدم حمله به رژیم صهیونیستى اعلام کرده اند وجود «دشمن نزدیک تر» یعنى شیعیان، وقت حمله به رژیم صهیونیستى را به آن ها نمى دهد.

تکفیرى ها و رژیم صهیونیستى، دشمنان مشترکى دارند
مى توان یکى از دلایل تأثیرگذار و مهم عدم ورود گروه هاى تکفیرى به مبارزه با رژیم صهیونیستى را وجود دشمنان مشترکى براى آن ها معرفى کرد. در واقع همان طور که تحولات منطقه نشان مى دهد از زمان آغاز و گسترش فعالیت جدى گروه هاى تکفیرى مانند داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق، گروه هایى نظیر حزب الله به طورجدى و تا میزان تأثیرگذارى وارد مبارزه با گروه هاى تکفیرى شده اند و حتى در برخى جبهه هاى نبرد در سوریه، ورود حزب الله سرنوشت برخى مبارزات را تغییر داده و باعث شکست گروه هاى تکفیرى در مقابل ارتش سوریه شده است.

چنین مسائلى سبب شده است که گروه هاى تکفیرى در زمان کنونى بازیگرانى مانند حزب الله را دشمن خود تلقى کرده و از آن جا که حزب الله جدى ترین دشمن رژیم صهیونیستى در منطقه «شام» محسوب مى شود، وجود چنین دشمن مشترکى براى گروه هاى تکفیرى و رژیم صهیونیستى به نوعى یک اتحاد طبیعى را میان آن ها علیه حزب الله ایجاد کرده است که نه تنها مانع درگیرى مستقیم آن ها و عدم حمله تکفیرى ها علیه رژیم صهیونیستى شده، بلکه زمینه همکارى آن ها در برخى موارد را نیز فراهم کرده است.

هم چنین برخى اهداف مشترک تکفیرى ها و رژیم صهیونیستى در منطقه، موجبات عدم درگیرى بین این دو غده سرطانى را فراهم کرده است. با توجه به ماهیت گروه هاى تکفیرى و حامیان آن ها و هم چنین تلاش هاى مرتبط با وضعیت موازنه قوا در سطح منطقه، مى توان ادعا کرد که گروه هاى تکفیرى در مواردى نظیر مبارزه با دولت هاى همسو با محور مقاومت و ایجاد اختلاف و فرقه گرایى میان کشوهاى اسلامى، اهداف مشترکى با رژیم صهیونیستى تعقیب مى کنند که در عدم درگیرى این دو بازیگر تا زمان کنونى تأثیرگذار بوده است به گونه اى که برخلاف تصورات اولیه، رژیم صهیونیستى نه تنها تصور تهدیدگونه اى از داعش و دیگر گروه هاى تکفیرى نداشته است بلکه آن ها را بازیگرى همسو با اهداف خود در تضعیف نظام هاى سیاسى سوریه و عراق، ایجاد تهدیداتى علیه ایران و در نهایت تعمیق اختلافات میان کشورهاى اسلامى مى داند که در جهت تغییر موازنه قوا به نفع رژیم صهیونیستى فعالیت مى کنند.

همکارى رژیم صهیونیستى با داعش و گروه هاى تکفیرى
یکى دیگر از دلایل بى توجهى گروه هاى تکفیرى به مبارزه با رژیم صهیونیستى را باید در همکارى اطلاعاتى رژیم صهیونیستى با گروه هایى نظیر داعش و ارائه کمک هایى به آن ها در خصوص مداواى مجروحان جنگى جستجو کرد که تا حدودى باعث نیاز چنین گروه هایى به رژیم صهیونیستى شده است. البته این موضوع خود معلول عوامل دیگرى نظیر وجود دشمنان و اهداف مشترک در سطح منطقه هست اما به طورکلى در عدم اتخاذ اقداماتى از سوى این گروه ها علیه رژیم صهیونیستى و منافع آن تأثیرگذار بوده اند.

هرچند اقدامات وحشیانه و غیرانسانى گروه هاى تکفیرى به خصوص داعش در سوریه و عراق توجهات زیادى را به خود جلب کرده است، اما تناقض در شعارها و سیاست هاى اعلامى این گروه ها با فعالیت ها و اهداف آن ها در سطح عملیاتى نیز موضوعى است که مورد توجه افکار عمومى و رهبران کشورهاى منطقه قرار گرفته است. این موضوع سندى براى اثبات نفاق گروه هاى تکفیرى است که تأکید و تکیه رسانه اى بر آن مى تواند چهره واقعى این ساخته دست استکبار جهانى را براى برخى غافلان و جاهلان افشا کرده و آنان را هرچه بیشتر در انزوا قرار دهد.

منبع: تسنیم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

خدا دشمنان اسلامو لعنت کنه که اسم مسلمان ها رو در لباس مسلمانی خراب کردندومتجاوزوقاتل مسلمانان هستند باید نابود بشن زنده باد ایران مرگ بر اسرائیل وامریکا