حکم خرید و فروش چک چیست؟

احکام ,احکام چک,حکم خرید فروش چک,احکام فروش چک,احکام معامله,نظر مراجع در مورد فروش چک
خرید و فروش چک

یک نت ـ حکم خرید و فروش چک چیست؟ /چک دو صورت دارد: یا واقعی است یا سوری؛ چک واقعی که در برابر معامله مثل فروش خانه و ...، باشد نظر مراجع در باره خرید وفروش ان چیست؟

پاسخ: به نظر آیت الله خامنه ای: اگر طلب کار چک بدهکار را به خود بدهکار با قیمت کمتر بفروشد، اشکال ندارد و جایز است.

اما اگر چک بدهکار را به شخص ثالث بفروشد یا چک دوستانه بگیرد و به شخص ثالث بفروشد، حکم ربا را دارد و جایز نیست. (1)

به نظر آیت الله مکارم: اگر طلب کار چک بدهکار را به خود بدهکار یا به شخص ثالث با قیمت کمتر بفروشد، اشکال ندارد؛ ولی فروش چک دوستانه (سوری که در مقابل ان، معامله نباشد) ربا است و جایز نیست. (2)

به نظر آیت الله سیستانی، خرید و فروش چک به شخص ثالث اشکال ندارد و فرق نمی کند چکی که به شخص ثالث فروخته شده است، از راه معامله از کسی چک گرفته باشد یا به صورت دوستانه چک گرفته باشد؛ در هر صورت اشکال ندارد و جایز است . (3)
اما خرید و فروش چک بین خود طلب کار و بدهکار جایز نیست؛ یعنی  طلب کار چک بدهکار را به خود بدهکار با قیمت کمتر بفروشد؛ جایز نیست.

به نظر آیت الله شبیری زنجانی،  اگر طلب کار چک بدهکار را به خود بدهکار یا به شخص ثالث با قیمت کمتر بفروشد، اشکال ندارد و نیز فروش چک دوستانه به قیمت کمتر اشکال ندارد. (4)

به نظر آیت الله وحید خراسانی، خرید و فروش چک ، بنا بر احتیاط، مطلقا جایز نیست، مگر آنکه به صورت مصالحه باشد؛ یعنی کسی که چک در اختیار او است، با قیمت کمتر با کسی که چک را خریداری می کند، مصالحه کند و کسی که چک را می گیرد پول کمتری بدهد و در برابر آن چک مصالحه کند؛ در این صورت دادن چک مدت دار و گرفتن پول نقد به مقدار کمتر اشکال ندارد؛ اما اگر به صورت مصالحه نباشد و به صورت خرید و فروش باشد، جایز نیست. (5)

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال 1950 و سؤال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای. (7746666-0251)
2. آیت الله مکارم، استفتائات جديد،  ج‏2، سؤال 723 و  سؤال تلفنی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی. ( 7840001-0251)
3. سؤال تلفنی از دفتر آیت الله سیستانی. (7741415-0251)
4. سؤال تلفنی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی. (7740321-0251)
5. سؤال تلفنی از دفتر آیت الله وحید خراسانی. (7740611 – 0251)

منبع : سایت پاسخگو

 

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

فتوای مقام معظم رهبری مطابق آنچه در فتاوای قدیمی آمده مانند گروه دوم بوده است یعنی فروش چک و سفته را توسط شخص طلبکار به بدهکار، جایز شمرده ولی فروش آن به شخص ثالث به قیمت کمتر را صحیح نمی دانند. لکن مطابق جدیدترین استفتائی که مکتوب آن در دفتر مقام معظم رهبری موجود است نظر معظم له به نظر گروه نخست برگشته و ایشان نیز این اجازه را برای خرید و فروش چک به شخص ثالث داده اند. این مطلب را حجت الاسلام و المسلمین قهرمانی از اعضای دفتر رهبری بیان نمودند.