چرا نماز قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب است؟

خداوند در قرآن فرموده که هر کس در گرو کاری است که کرده است. پس چرا نماز قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب می شود؟ آیا این مواخذه کردن یک انسان به خاطر كوتاهي انسان دیگر نیست؟
نماز

یک نت ـ خداوند در قرآن فرموده که هر کس در گرو کاری است که کرده است. پس چرا نماز قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب می شود؟ آیا این مواخذه کردن یک انسان به خاطر كوتاهي انسان دیگر نیست؟

پاسخ: بر اساس ديدگاه قرآن هر انساني در گروه اعمال خود است و عمل هيچ­كس بر دوش ديگري نخواهد بود ( مدثر، آیه38 ). اما در عين حال اين مساله با حكم لزوم انجام نمازهاي قضا شده پدر توسط پسر بزرگ تر منافات ندارد؛ بهتر است در این مساله به چند نکته توجه کنيم :

 گناه نخواندن نماز و مواخذه برای آن متوجه پسر بزرگ­تر نیست و پدر از مواخذه رهايی پیدا نمی‌کند، بلکه پدر به خاطر نخواندن نمازهای واجب خود نزد خدا مواخذه می شود و باید پاسخگوی آن در بزرخ و قیامت باشد. قضاي نماز توسط بازماندگان بخشي از مشكل پدر را برطرف مي­كند، مثل همه بدهي هاي ميت، که اگر در زمان حیات ادا نشد، پرداخت آن، بر عهده ورثه ای است که اموال میت را به ارث می برند. پس همان گونه که در دارايی های میت، وراث حق تصرف دارند و می توانند آن­ها را صاحب شوند، ادای قرض­های مالی و غیر مالی میت نیز بر عهده آن­ها می­باشد.

اين دستور به نوعي ثمره عملي است كه پدر انجام داده است، يعني اگر پدر فرزند مومني را تربيت نموده و سختي هاي اين مسير را تحمل كرده باشد، بعد از مرگش يكي از ثمرات عمل نيك خود را در قالب انجام تكاليف به جاي مانده توسط فرزندش خواهد ديد. همانند فردي كه پس از خود مالي به جاي گذاشته باشد كه دیگران از منافع آن بهره ببرند و ثمرات نيك آن در آخرت هم به او برسد.

در فرهنگ اسلام، پدر جایگاه بسیار بالایی دارد و حق او بر فرزندان فراتر از تصور ماست. اين دستور ديني نوعي احترام به پدر محسوب شده و باعث می‌شود فرزند بخشی از حقوق پدر بر عهده خود را ادا کند. به علاوه عامل حفظ حرمت و توجه بازماندگان به جايگاه و احترام پدرشان است. به علاوه فرزند در قبال خدمتي كه براي پدر خود انجام مي­دهد، علاوه بر ثواب الهي، به رضايت و خوشنودي پدر نيز مي رسد كه اين امر يكي از بالاترين زمينه هاي جلب رضايت خداوند است.

یکی از علت­ها و حکمت­های واجب شدن قضای نماز پدر بر پسر بزرگ­تر، امتیازاتی است که پسر بزرگ تر نسبت به برادران و خواهران در ارث دارد و می تواند وسائل اختصاصی و شخصی پدر را صاحب شود. در مقابل این امتیازات، وظائفی هم بر عهده او نهاده شده است، ازجمله به جا آوردن قضای نمازهای خوانده نشده پدر.

منبع : سایت پاسخگو

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده