سوء استفاده از زنان و دختران (تصاویر)

با انتشار گزارش اعلام سوء استفاده از تصاویر زنان و دختران محجبه در شبکه‌های اجتماعی یکی از کمپین‌ها تعداد قابل ملاحظه‌ای از پست‌های خود را که در آن زنان و دختران محجبه با هدف ترویج حجاب تصاویر خود را منتشر کرده بودند حذف کرد.
دختران

یک نت ـ سوء استفاده از زنان و دختران محجبه در اینستاگرام

انتشار گزارش «وقتی اینستاگرام اسپانسر زنان و دختران محجبه می‌شود»

در روز چهارشنبه اول بهمن از راه اندازی چندین کمپین در شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود که از زنان محجبه می‌خواهد با هدف معرفی و تبلیغ حجاب و پوشش اسلامی تصاویر خود را منتشر کنند.

در این گزارش همچنین رابطه بین حجاب اسلامی و رعایت عفاف و حیاء در شبکه های اجتماعی و دیدگاه قرآن کریم در این خصوص بررسی شد.

ضمن این، نتیجه گیری اینکه آیا دختران و زنانی که تصاویر محجبه خود را با هدف ترویج حجاب منتشر می‌کنند، می‌توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند با انتشار تصاویری از نظرات ذیل یکی از همین پست‌ها به عهده مخاطبان گذاشته شد.

 

گزارش فوق در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های مختلفی داشت؛ نظراتی که خود به چندجانبه بودن موضوع اشاره دارد. که در ادامه می‌آید:

 

*حذف پست‌های یکی از کمپین‌های مدعی ترویج حجاب

انتشار گزارش فوق واکنش برخی از کمپین‌ها را در پی داشت، تا جایی که یکی از کمپین‌ها تعداد قابل ملاحظه‌ای از پست‌های خود را که در آن زنان و دختران محجبه با هدف ترویج حجاب تصاویر خود را منتشر کرده بودند حذف کرد. که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید:

 

 

 

یک دسته از کمیپین‌های مدعی ترویج حجاب به صورت هدفمند اقدام به جذب دختران برای انتشار تصاویر خود می‌کنند اما دسته دیگر به نوعی برای ترویج حجاب از کمیپن‌های خارجی الگو برداری کرده‌اند؛ گام نخست کمپین‌های دسته دوم که به اشتباه برداشته شده الگوبرداری اشتباه در شناخت فرهنگ‌هاست؛ نکته‌ای که موجب می‌شود کمپین‌های فوق در کشورمان نتوانند به موفیقت دست پیدا کنند.

تصویر زیر پویش زنان غیرمسلمان در حمایت از حجاب است که در مهر سال جاری یک گروه از زنان غیرمسلمان از سرتاسر جهان با محجبه کردن خود، تصاویر با حجاب خود را در حمایت از حجاب در فیس بوک و توئیتر منتشر کردند.

 

 

 

*حجاب فقط چادر و روسری نیست!

موضوع دیگری که مورد توجه کاربران قرار گرفت خارج از بحث کمپین‌های مدعی ترویج حجاب، ماهیت استفاده از تصاویر زنان و دختران محجبه در شبکه‌های اجتماعی بود. در ادامه برخی از نظرات کاربران را ذیل پست‌های یکی از کمپین‌های مدعی حجاب که از تصاویر دختران محجبه استفاده کرده است را می‌خوانید:

 

در ادامه برخی از نظرات منتشر شده در ذیل گزارش مذکور نیز می‌آید:

 

اعظم نوشت: برای ترویج عفاف باید بکوشی تفکر عفیفانه‌ات را ترویج کنی. وقتی با انتشار عکست هرچند محجبه باشد، نشان می‌دهی چندان هم برایت مهم نیست اگر نامحرمی چهره‌ات را با تمام جزئیاتش برانداز کند و درمورد تو و جسمت ابراز نظر کند یعنی عقایدت با ظواهرت یکسان نیست. چه انتظاری داری که کسی جلب حجابت شود؟!

 

علیرضا معتقد است: درسته که گردی صورت و دست‌ها تا مچ لازم نیست پوشیده باشه ولی به هیچ وجه نباید در معرض دید نامحرم قرار بگیره چون با حیا که همون روح حجابه در ضدیت تمام قرار داره، این معنا از تمام آیات و روایات حجاب به سادگی قابل درکه.

محمد آورده است: منظور از حجاب فکر نکنم صرفاً این باشد که گردی صورت و دست‌ها را اگر مردی دید اشکال ندارد و حلال هست و از اینجور مباحث فقهی بلکه به نظرم حجاب معنایی فراتر از این دارد. آیا خانمی که عکس خود را در فیس و پلاس و... انتشار می‌دهد و زیرش هزار نامحرم به به و چه چه می‌کنند متوجه نمی‌شود که جلب توجه کرده؟
آیا حجاب صرفاً پوشانیدن همه بدن به جز دست‌ها و صورت هست؟ آیا اینکه یک مرد نامحرم بیاید و راجع به چهره شما نظر بدهد که (چه حجاب زیبایی، چقدر قشنگ هستی) و از اینجور جملات که آدم حیا می‌کند از گفتنش درست هست؟

متأسفم برای افرادی که معنی واژه حجاب رو تا این حد سطحی و کوتاه می‌نگرند و در جواب این انتقاد می‌گویند که چون فقط گردی صورت و دست‌ها پیدا هست پس این خانم حق دارد تصویر خودش را در هر فضای مجازی به عنوان زن مسلمان به انتشار بگذارد و بعد هم 4 تا آدم خوش غیرت بیایند زیرش نظر بگذارند که...

حسین هم در این خصوص این طور نوشت: برنامه این است که حجاب بدون حیا را ترویج کنند. یعنی دخترها حجاب شرعی داشته باشند ولی حیا نداشته باشند. در مورد بد حجاب کردن افراد موفق شدند الان رفته‌اند سراغ محجبه‌ها. باید روی این مطلب که می‌شود محجبه بود ولی حیا نداشت کار کرد و اینکه حجاب تنها کافی نیست و کار فرهنگی در مورد این خانم‌ها از مدارس و رسانه ها و... شروع کرد وگرنه غیر از بد حجاب‌ها با نسلی از محجبه‌های بی‌حیا روبرو خواهیم شد. عجب قشنگ دشمنان اسلام دارند کار می‌کنند و ما خوابیم یا خودمان را به خواب زده‌ایم.

 

مهتاب آورده است: همه ما باید مواظب باشیم در دنیای امروز اعتماد به هیچکس در مورد بعضی مسائل مثل مسائل حجاب و عفاف و... مصلحت نیست.

 

یک کاربر بدون نام نیز نوشت: اول امر به معروف بعد نهی از منکر هر موقع در کشور زمینه ازدواج اسلامی و آسان و در انواع مختلفش فراهم شد اون موقع انتظار برچیده شدن منکر به انواع مختلف داشته باشید دوستی‌های جنسی خودنمایی‌ها و ... همه به دلیل نبودن معروف در این مورد ازدواج اسلامی در جامعه هست.

منبع : فارس

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده