اگر مي خواهيد ام اس بگيريد چاق شويد !!

محققان می گویند: چاقی نقش مهمی در آغاز حملات بیماری های خود ایمن مانند ام اس ایفا می کند.به گفته آنان چاقی ظرفیت محافظتی بدن را کاهش می دهد و محیطی مناسب برای بروز بیماری های خودایمن فراهم می سازد.

ام اس

یک نت ـ بیماری های خود ایمن مانند ام اس ، بیماری هایی هستند که در آنها دستگاه ایمنی بدن به اشتباه خود بدن را هدف حمله قرار می دهد.

بررسی محققان مرکز تحقیقات بیماری های خود ایمن آمریکا نشان می دهد که چاقی در بروز حملات این دسته از بیماری ها ، نقش مهمی ایفا می کند.

بر اساس این بررسی، چاقی ظرفیت محافظتی بدن را کاهش می دهد و محیطی مناسب برای بروز بیماری های خودایمن فراهم می سازد.

به گفته دانشمندان، تاکنون عواملی مانند عفونت ها، سیگار، آفت کش ها وکمبود ویتامین به عنوان آغازگر بیماری های خود ایمن شناخته شده اند ولی محققان می گویند باید به این عوامل چاقی را نیز افزود.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تقریبا 35 درصد از جمعیت جهان اضافه وزن دارند و یا چاق هستند و بیش از 10 بیماری خود ایمن شناخته شده اند که با افزایش وزن ارتباط دارند بنابراین بررسی دخالت چاقی در پاتولوژی چنین بیماری هایی حیاتی است.

از جمله بیماری های خود ایمن می توان به بیماری کرون و ام اس اشاره کرد.

بیماری کرون از بیماری های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می شود و می تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند. بیماری می تواند تمام لایه های روده را درگیر سازد و حتی موجب فیبروز شود.

بیماری ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس ) یکی از شایع ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود.

میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می گردند.

در بیماری ام اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام.اس ظاهر می شود.

این بیماری مسری نبوده و از دسته بیماری های ارثی هم محسوب نمی شود، اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تایید شده است.

هم اکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه های درمان موجود در تغییر سرعت روند بیماری مؤثر هستند.

موضوع: 
امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده