تصميم گرفته ام حتما با يك روحاني ازدواج كنم

حدود يك سال است كه خيلي از تيپ روحاني خوشم مي‌آيد، اين علاقه به حدي است كه تصميم گرفته ام حتما با يك روحاني ازدواج كنم.

ازدواج

یک نت ـ من حدود يك سال است كه خيلي از تيپ روحاني خوشم مي‌آيد، اين علاقه به حدي است كه تصميم گرفته ام حتما با يك روحاني ازدواج كنم. من از قبل، زندگي با روحانيت را دوست داشتم و از موقعي كه با آنها رفت و آمد مي‌كرديم، و زندگي زيباي آنها را كه علاوه بر زندگي معنويت را هم به دنبال دارد، مشاهده كردم و... از شما تقاضا دارم من را راهنمايي كنيد.

در خصوص مسأله ازدواج و اينكه تصميم جدي گرفته‌ايد با يك فرد روحاني ازدواج كنيد، چند نكته را لازم است يادآوري كنم:

1. علاقه شما به روحانيّت نشانة تديّن و روحية مذهبي شما است، امّا بايد توجه داشته باشيد كه روحانيون همه در يك سطح نيستند، اين يك واقعيت است كه از نظر اخلاق و تديّن روحانيون نيز همانند ديگران در سطوح متفاوت قرار دارند. بنابراين تصميم شما مبني برازدواج با روحاني می تواندتصميم درستي باشد ولي نيازمند دقت و توجه بالائي است. به نظر ما بهتر است شما به جاي آنكه روحاني بودن را ملاك همسر آينده‌تان قرار دهيد، ملاك‌هاي ديگر را كه از نظر اسلام مورد قبول و تأييد مي‌باشد و در روايات به آنها اشاره شده است، در نظر بگيريد. ممكن است با افرادي آشنا شويد كه واجد بيشترين ملاك‌ها بوده و سازگاري بيشتر با شما داشته باشند. بنابراين پيشنهاد مي كنيم در انتخاب همسر آينده‌تان، ملاك‌هاي زير را در نظر بگيريد:

1. دينداري:

يكي از ملاك‌هاي اصلي انتخاب همسر از نظر اسلام تديّن و دينداري است. شخصي براي مشورت دربارة انتخاب همسر خدمت رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ آمد، حضرت فرمود: عليك بذات الدين[1]؛ برتو باد كه همسر دينداري برگزيني و باز حضرت خطاب به همه انسانها در طول تاريخ مي‌فرمايد: عليكم بذات الدين؛ بر شما باد كه همسر دينداري انتخاب كنيد.

تديّن همسر از جهات متعدد بر زندگي فردي و اجتماعي انسان تأثير مثبت دارد. همسر متديّن و مؤمن، حامي و تقويت كنندة ايمان انسان است و حداقل آن است كه اگر از همسرخود ناراضي شد، چون خدا را ناظر بر اعمال خود مي‌داند همسرش را مورد ظلم قرار نمي‌دهد. البته اين شرط در ميان روحانيون بيشتر از اقشار ديگر يافت مي شود.

2. اخلاق شايسته

در روايات اسلامي براي گزينش همسر شايسته به اخلاق او تكيه شده است. اخلاق هر كس تأثير مستقيم بر زندگي او دارد. و اين تأثير در محيط خانواده محسوستر و نقش آفرين‌تر است، زيرا مسايل عاطفي در خانواده بر مسايل ديگر غلبه دارد و محيط خانواده بيشتر بر مبناي خصوصيات اخلاقي اعضاي آن شكل مي‌گيرد. بنابر اين، مي‌توان گفت كه پس از مسأله‌ دينداري، اخلاق پسنديده از جمله عوامل خوشبختي زن و شوهر است و نقش تعيين كننده‌اي در زندگي مشترك آن دو ايفا مي‌كند. در روايات اسلامي روي اين معيار در گزينش همسر تأكيد شده است. امام رضا ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‌فرمايد: «ان خطب اليك رجل ٌ رضيتُ دينهُ و خُلقَهُ فزوّجه»[2] هر گاه مردي به خواستگاري نزد تو آمد كه از دين و اخلاق او راضي هستي، پس به او زن بده (و يا با وي ازدواج كن).

3. اصالت خانوادگي

توجه به شرافت و اصالت خانوادگي همسر و محيط تربيتي او، يكي ديگر از معيارهاي گزينش همسر شايسته است؛ اسلام به دختران و پسراني كه در صدد ازدواج هستند، توصيه كرده است كه دربارة شرافت و فضيلت خانوادگي همسران آيندة خود تحقيق لازم و كافي كنند و تا حد امكان با خانواده‌هاي شريف، بزرگوار و آبرومند پيوند خويشاوندي برقرار نمايند. رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌فرمايد: تزوّجوا في الحجز الصالح فانَّ العرق دسّاسٌ»[3] با خانوادة اصيل و شايسته ازدواج كنيد، زيرا عرق (نطفه و ژن‌ها) تأثير مي‌گذارد.

4. تقوا
امام حسن مجتبي ـ عليه السّلام ـ در پاسخ به شخصي كه در مورد ازدواج دخترش مشورت كرده بود، فرمود: زوّجها من رجلٍ تقيٍ فانّهُ ان اَحبَّها اكرمها وان ابغضها لم يظلمها»[4]

آنچه بيان گرديد، بهترين ملاكهاي انتخاب همسر از نظر اسلام است كه بايد با دقّت مورد توجه قرار گيرد. شما نيز سعي كنيد در انتخاب همسر آينده‌تان اين ملاك‌ها را در نظر بگيريد. هيچ لزومي ندارد كه حتماً همسر آيندة شما روحاني باشد، اگر فردي به خواستگاري شما آمد يا فردي را سراغ داريد كه واجد اين ملاكها مي‌باشد، با وي ازدواج كنيد. حتي اگر فرد روحاني به خواستگاري شما آمد در صورتي پيشنهاد وي را بپذيريد كه واجد ملاك‌هاي ياد شده باشد.

بنابراين توصية ما اين است كه براي ازدواج و انتخاب همسر كمال دقت را داشته باشيد. ملاکهاي واقعي همسر شايسته را در هر شخصي بايد جستجو کنيد تا با قلبي مطمئن به طرف برگ جديد زندگي خود پيش برويد ولو اينكه اين موضوع مدتي به طول انجامد. و اگر شما تصميم گرفته‌ايد، با فردي روحاني ازدواج كنيد، مي‌توانيد با همان فرد روحاني كه با ايشان رفت و آمد خانوادگي داريد، مسأله را در ميان بگذاريد، تا فردي كه مورد اطمينانش مي‌باشد به شما معرفي كند.

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. علي اكبر مظاهري، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبليغات اسلامي، چ سوّم، 1372.
2. احمد لقماني، همسران زندگي الگوي بالندگي، انتشارات عطر سعادت، چ 6، 1380.
3. ابراهيم اميني، انتخاب همسر، سازمان تبليغات اسلامي، چ سوّم، 1372.

پي نوشت ها:
[1] . حر عاملي، محمد بن حسن، وسايل الشيعه، بيروت، ج 14، ص 30.
[2] . مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، ج 103، ص 372.
[3] . علاء الدين علي بن حسام الدين هندي، كنز العمال، بيروت، موسسه الرساله، ج 16، ص 296.
[4] . طبرسي، مكارم الاخلاق، بيروت، ص 208.

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده