دعاي اين افراد هرگز مستحاب نمي شود +داستان خواندني

یک نت ـ عمربن مسلم يكي از شاگردان امام صادق (ع) بود، چند روز غايب شد، امام صادق (ع) از شاگردان ديگر جوياي حل او شد، و فرمود: عمر بن مسلم كجا است ؟ يكي از حاضران گفت : من از او خبر دارم ، او كسب و كار را كنار گذاشته و از همه چيز چشم پوشيده ، و به جاي خلوتي براي عبادت خدا رفته است .
شهادت امام صادق ع

داستان خواندني ارشاد شاگرد كج فهم

عمربن مسلم يكي از شاگردان امام صادق (ع) بود، چند روز غايب شد، امام صادق (ع) از شاگردان ديگر جوياي حل او شد، و فرمود: عمر بن مسلم كجا است ؟ يكي از حاضران گفت : من از او خبر دارم ، او كسب و كار را كنار گذاشته و از همه چيز چشم پوشيده ، و به جاي خلوتي براي عبادت خدا رفته است . امام صادق (ع) فرمود: ويحه ! اما علم ان تارك الطلب لايستجاب له :

واي بر او آيا نمي داند كه ترك كردن كاسبي و كار و تجارت ، موجب مستجاب نشدن دعايش مي شود. سپس فرمود: هنگامي كه اين دو آيه نازل شد:

و من يتق الله يجعل له مخرجا - و يرزقه من حيث لا يحتسب ...: و هر كسي تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي كند، و به او از جايي كه گمان ندارد، روزي مي دهد (طلاق - 2 و 3) جمعي از اصحاب پيامبر(ص) درهاي خانه هايشان را به روي خود بستند و مشغول عبادت شدند و گفتند: ما به عبادت و تقوا مشغول مي شويم ، خداوند (طبق اين آيات) معاش ما را از طريقي كه گمان به آن نداريم ، تاءمين مي كند. پيامبر(ص) براي آنها پيام فرستاد و آنها را احضار كرد و به آنها فرمود:

چه باعث شده كه كار و كسب را رها كرده ايد و مشغول عبادت شده ايد؟ گفتند: اي رسول خدا(ص) خداوند (طبق آيات مذكور) معاش زندگي ما را به عهده گرفته است ، ما اگر مشغول عبادت شويم ، او معاش ما را از طريقي كه گمان نداريم تاءمين مي كند.

پيامبر(ص) فرمود: من فعل ذلك لم يستجب له ، عليكم بالطلب : كسي كه چنين روشي پيش گيرد، دعايش به استجابت نمي رسد، بر شما باد كه به كسب و كار بپردازيد.

به اين ترتيب امام صادق (ع) و پيامبر(ص) روشن كردند كه عبادت و تقوا، فقط به نماز و عبادت در گوشه تنهايي نيست ، بلكه در ميدان تلاش و كار و توليد نيز اگر كسي قصد او خدا و صداقت باشدت عبادت خدا را بجا مي آورد.

منبع : انديشه قم

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده