چرا هنوز محل دفن حضرت فاطمه زهرا (س) مخفی است؟

یک نت ـ با توجه به وجود دشمنی نسبت به حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س)چرا مرقد حضرت علی (ع) بعد از مدتی شناخته شد ولی مرقد مطهر حضرت زهرا (س) ناشناخته باقی مانده است؟
چرا هنوز محل دفن حضرت فاطمه زهرا (س) مخفی است؟

با توجه به وجود دشمنی نسبت به حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س)چرا مرقد حضرت علی (ع) بعد از مدتی شناخته شد ولی مرقد مطهر حضرت زهرا (س) ناشناخته باقی مانده است؟

اید توجه داشت که علت مخفی بودن قبر حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) یکسان نبوده است.

علت مخفی بودن قبر حضرت علی (ع) آن بوده که افراد نابخرد و جاهل و هتاکی که دشمنی آن حضرت را در دل داشته­اند، ممکن بوده به قبر مبارک ایشان بی­احترامی کنند، ولی بعدها در اثر گذشت زمان و از میان رفتن این افراد و نیز قدرت یافتن مکتب اهل بیت (ع)، احتمال هتک حرمت به قبر ایشان کم شده بود. از طرف دیگر با توجه به مخفی بودن قبر ایشان در میان نیزار و بیابان، مردم قهراً در اثر عدم شناخت محل قبر، حتی به صورت تقریبی، از برکات فراوان و فیوضات وجودی آن بی بهره می ماندند، به همین جهت ائمه (ع) ابتدا محل دقیق قبر مطهر ایشان را به شیعیان خالص معرفی نمودند و کم کم در اثر قدرت یابی و تشکل یافتن شیعه، به صورت عمومی شناخته شد.

اما علت مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) که به وصیت و دستور خود آن حضرت صورت گرفت، در واقع اعتراض به جریان به وجود آمده در مسیر خلافت پس از پیامبر (ص) و زیر پا گذاشته شدن حق و حقیقت در جریان خلافت و انزجار از آن جریان بوده است،[1] پس تا زمانی که جامعه مسلمین به طور کلی به این حقیقت اعتقاد پیدا نکنند و مسیر خلافت را در همان شکل نادرست آن باور داشته باشند، که نتیجه آن دور ماندن از بسیاری از حقایق اسلام است، قهراً علت مخفی بودن قبر آن حضرت نیز وجود خواهد داشت.

نکته دیگر آن که مخفی بودن قبر آن حضرت سدی است که از تحریف تاریخ صدر اسلام جلوگیری می کند و مانع می شود تا گروهی به طور کلی برخورد حضرت زهرا (س) را نسبت به حوادث به وجود آمده انکار کنند. این مسئله خود علامتی است که شیفتگان حقیقت را در دریای متلاطم فتنه ها به سوی ساحل نجات راهنمایی کرده و غبار را از چهره حقیقت می زداید و حجت الاهی را بر همگان تمام می گرداند.

علاوه چون محدوده تقریبی قبر آن حضرت[2] بیان شده است، مردم می­ توانند در این اماکن که نزدیک به هم است از برکات و فیوضات معنوی قبر منور ایشان استفاده کنند.

به هر حال آنچه بیان شد نکاتی است که قرائن و شواهدی آنها را تائید می کنند و به معنای آن نیست که تمام اسرار همان است که بیان شد؛ یعنی ممکن است اسرار دیگری در این مسئله نهفته باشد که بر آیندگان مکشوف گردد.

 [1] نک: شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید، ج 16، ص 281 ؛ و محنة فاطمة بعد وفاة رسول الله (ص) ( نصوص تاریخیة من مصادر السنة المعتمدة)، الشیخ عبدالله الناصر، ص197- 206.

[2]  طبق روایات یکی از مکان های بین منبر و محراب مسجد یا منزل خود حضرت و یا قبرستان بقیع، به عنوان محل دفن معرفی شده است.

 

------------------------------------

ترجمه پرسش در سایر زبانها

: لماذا بقی محل دفن فاطمة الزهراء (س) مخفیاً الی الآن بینما ظهر مرقد علی (ع) بعد فترة؟

: Nə üçün hələ də xanım Zəhranın (s) qəbri gizlin qalmışdır? Amma imam Əlinin (ə) qəbri sonralarda olsa aşkarlandı?

: Why is the grave of Lady Fatimah (as) still concealed, while Imam Ali’s (as) has been revealed?

: Mengapa kuburan Fatimah Zahra As hingga hari ini masih merupakan sebuah misteri namun kuburan Imam Ali As akhirnya ditemukan?

: Недоброжелатели ахль аль-бейт одинаково причинили страдания Имаму Али и Фатиме Захре (ДБМ). Почему тогда место захоронения Повелителя правоверных спустя какое-то время обнаружилось, а могила дочери Пророка так и остаётся неизвестной?

: Neden Hz. Zehra’nın (s.a) kabri henüz gizli, Ama Hz. Ali’nin (a.s) kabri ise sonuç itibariyle belli oldu?

: ابھی تک حضرت زھرا علیھا السلام کی قبر پوشیده کیوں ھے؟ لیکن امام علی علیھ السلام کا مرقد پھچان لیا گیا ھے۔

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده