در محيط دانشگاه با دختري آشنا شدم

یک نت ـ در محيط دانشگاه با دختر مؤمن و محترمي آشنا شده و قرار ازدواج گذاشتيم . مادرم با بهانه هاي تنگ نظرانه شديداً با ازدواج من مخالفت مي كند. فعلاً وضع طوري است كه از همه چيز متنفرم . نه تنها به دختر مورد نظر، علاقه ندارم ، بلكه با اصل ازدواج مخالفم
در محيط دانشگاه با دختري آشنا شدم

در محيط دانشگاه با دختر مؤمن و محترمي آشنا شده و قرار ازدواج گذاشتيم . مادرم با بهانه هاي تنگ نظرانه شديداً با ازدواج من مخالفت مي كند. فعلاً وضع طوري است كه از همه چيز متنفرم . نه تنها به دختر مورد نظر، علاقه ندارم ، بلكه با اصل ازدواج مخالفم

حضرت اميرالمؤمنان علي بن ابي طالب عليه آلاف التحية و الثناء فرمود: "شاور قبل ان تعزم و فكّرقبل ان تُقدم ؛ قبل از تصميم مشورت كن و پيش از اقدام فكر نما".1

وقتي كسي بدون مشورت با پدر و مادر و بزرگ ترها در يك كار سرنوشت سازي مثل ازدواج تصميم بگيرد و به دختر مؤمن و متديني و عده ازدواج بدهد، عاقبتش همين مي شود كه شما گرفتار شديد؛

يعني مخالفت پدر و مادر،حتّي به قول شما بابهانه هاي تنگ نظرانه ، اما نبايد از كوره در برويد و با اصل ازدواج مخالف باشيد. براي رفع مشكل پيشنهادهاي زير ارايه مي شود:

1- به مادر و خانواده بگوييد: پيامبر اكرم (ص)فرمود:"من ترك التزويج مخالفة العيلة فليس منّا؛ كسي به خاطرترس از هزينه و خرج زندگي ترك ازدواج كند، از ما نيست "

.2 و نيز فرمود: "تزوجوالنساء فانّهنّ يأتين بالمال ؛ با زنان ازدواج كنيد كه آن ها مال و ثروت با خود مي آروند" ؛

3 يعني ازدواج سبب مي شود خداوند نظر لطف به زوجين كرده و از فضل خود زندگي شان را رونق بخشد. قرآن مي فرمايد: "وَ أَنْكِحُوا الْأَيامي‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم؛ مردان بي زن و زنان بي شوهر و كنيزان و بردگان خود را به ازدواج هم درآوريد و از فقر و نداري مي ترسيد كه خداوند به لطف و فضل خود آنان را مستغني و بي نياز مي گرداند"

.4 2- پسر اگر به حد رشد و كمال برسد و صحّت و سقم كارهاي خود را تشخيص بدهد، براي ازدواج نيازي به اجازه پدر و مادر ندارد. ابن ابي يعفور، از دوستان امام ششم، روزي خدمت امام صادق (ع)رسيد و از امام (ع)پرسيد: مي خواهم زن بگيرم و ميل دارم با زن مورد پسند خود ازدواج كنم ، ولي پدر و مادرم مخالفت مي كنند و زن ديگري را پيشنهادمي كنند، مي فرماييد چه كار كنم؟

امام (ع)فرمود: "برو با زن دلخواه خود ازدواج كند".

5 و رسول گرامي اسلام به خانواده دختر فرمود:اذا جاءكم من ترضون خُلقه و دينه فزوّجه ؛ هرگاه كسي كه به خواستگاري آمده ، اخلاق و دينش مورد پسند باشد، به او زن بدهيد . بنابراين تا مي توانيد رضايت والدين را جلب كنيد و اگر نشد، خود اقدام نماييد.

1 . امدي، عبدالواحد، غررالحكم و دررالكلم يا مجموعه كلمات قصار حضرت مولي الموالي الامام ابوالحسن اميرالمومنين علي بن ابي‌طالب عليه الصلاه والسلام، ترجمه و نگارش: محمدعلي انصاري قمي، تهران: بي‌جا، 1337ش. ج 4 ، ص 179.

2 . احسانبخش رشتي، صادق، آثار الصادقين، گيلان: ستاد برگزاري نمازجمعه گيلان، روابط عمومي، ‎???? ش. ج 7 ، ص 449.

3. همان ، ص 453.

4. نور (24)، آيه 32.

5. كليني رازي، ابي جعفر محمدبن يعقوب بن اسحاق، اصول كافي، ترجمه و شرح: محمد باقر كمره‌اي، تهران: اسوه (وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه)، ‎????ش. ج 5 ، ص 401.

منبع : javab.ir

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده