معتاد به خودارضایی و فیلم مستهجن شدم

پسری 18 ساله ام بیش از 3 سال معتاد به استمناء و فیلم مستهجن شده واز لحاظ روحی در وضع بسیار بدی قرار دارم و من بسیار فرد حسود و کمرویی هستم خواهش میکنم من را راهنمایی کنید .
خودارضایی

یک نت ـ با سلام من پسری 18 ساله ام بیش از 3 سال معتاد به استمناء و فیلم مستهجن شده واز لحاظ روحی در وضع بسیار بدی قرار دارم و من بسیار فرد حسود و کمرویی هستم خواهش میکنم من را راهنمایی کنید ضمنا من خیلی دوست دارم با یک روحانی صحبت کنم اما هم خجالت میکشم و هم راهش را نمیدانم .

پاسخ:

با سلام و سپاس از ارتباط¬تان با مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

اگر چه با این توضیحات کوتاه و ناکافی شما ما هرگز نمی توانیم شما را آن گونه که خود توصیف کرده اید، توصیف کنیم. اما بر فرض این که شما آن گونه باشید که خود پنداشته اید، باید عرض کنیم که کم رويي و خجالتی بودن، نوعي ترس يا اضطراب اجتماعي است که در آن فرد از مواجه شدن با افراد ناآشنا و ارتباطات اجتماعي گريزان است و از آن فرار می کند. در حقیقت کمرویی یکی از علائم اضطراب می‌باشد، به اعتقاد بسیاری از روان‌شناسان، برخی وقایع زندگی و همچنین افکار منفی و تلقی‌های غیر منطقی موجب اضطراب می گردند. مثلاً اگر بر این باور باشید که همیشه مورد تأیید دیگران قرار گیرید، در برابر دیگران دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید.

البته این را بدانید که اکثر قريب به اتفاق مردم، در مواردي از زندگي اجتماعي خود به گونه اي دچار کم رويي و خجالت می شوند و این تا حدودی طبیعی و همگانی است، اما بعضي صرفاً در مواقع و موقعيت‌هاي خاص دچار کم رويي مي‌شوند. بعضي در برخي از مواقع و برخي در غالب مواقع و بعضي در همه موقعيت‌هاي اجتماعي دچار کم رويي مي‌شوند. اگر فردی در غالب مواقع و یا در همه موقعيت‌هاي اجتماعي دچار کم رويي شود، این حالت غیر طبیعی بوده و نیاز به درمان اساسی دارد. چرا که خجالتى بودن و كم رويى تا به این مقدار داراى زيان‏ها و عوارض نامطلوبى است و فرد را از تلاش‏ها و حركت‏هاى فردی و اجتماعى باز مى‏دارد و مانع رشد شخصيت و شكوفايى استعدادهاى او مى‏شود. به همین خاطر نباید دست روی دست گذاشت. بلکه باید با جدیت در فکر اصلاح آن باشید. البته کم رويي و خجالتی بودن لزوماً يک ويژگي ارثي يا ژنتيکي و غیر قابل حل نيست. بلکه خوشبختانه این مشکل، قابل حل و برطرف شدن می باشد و با تمرین و بکارگیری راهکارهایی، قابل رفع و اصلاح می باشد.

گاهی اوقات افراد کم رو که از مواجه شدن با دیگران گریزان و هراسانند در خود فرو می روند و برای کاهش اضطراب خود به خودارضایی روی می آورند، غافل از این که خودارضایی نه تنها در کاهش اضطراب آنها کمکی نمی کند. بلکه با تضعیف اعتماد به نفس و عزت نفس فرد، احساس گناه فزاینده ای را در شخص ایجاد می کند و خود سبب افزایش اضطراب و تکرار خودارضایی می گردد.

حسادت نیز از جمله رذایل اخلاقی شمرده شده است و خود می تواند باعث اضطراب و افزایش آن گردد. چرا که شخص حسود نمي تواند كسي را در آغوش آسايش مشاهده كند و همواره از ديدن نعمت و موفقیت ديگران، در خود احساس فشار و سنگيني مي كند و دچار اضطراب می گردد.

از آنجا که شما همزمان از چند مشکل نام برده اید برای رهایی از این گونه مشکلات مراجعه به روانپزشک با تجربه برای درمان نهایی الزامی است و بدون طی فرایند درمان زیر نظر روانپزشک نمی توانید به این زودی به بهبودی کامل دست پیدا بکنید. می توانید در کنار مراجعه به روانپزشک برخی از راهکارهای زیر را نیز عملی سازید تا روند درمان شما سریع تر پیش برود:

1. سعی کنید هیچ گاه تنها نباشید؛ برخى از روان شناسان خودارضايى را «مرض تنهايى» نام نهاده اند. چرا که نوجوان در تنهايى و خلوت خود، اقدام به كسب لذت از خويشتن مى كند و به خودارضايى روى مى آورد. برای این منظور می توانید برای تمام شبانه روز و اوقات فراغت خود برنامه ریزی داشته باشید و با ورزش و انجام فعالیت های بدنی منظم، فکر و ذهن خود را از پرداختن به امور شهوانی دور کنید.

2. سعی کنید با دوستان و دیگر افراد، معاشرت خود را افزايش دهید. معاشرت با دیگران مى‏تواند نقش مؤثرى در ريشه كنى ترس و اضطراب اجتماعی داشته باشد و شما به تدريج به عنوان يك شخصيت با نشاط و خوش برخورد نزد دوستان و هم كلاسى‏هاى خود مطرح ‏شويد، اگر چه در مراحل اوليه با مشكلاتى مواجه شديد ولى نبايد هراسى به خود راه دهيد و اين مراحل را با متانت و صبر پشت‏سر بگذاريد تا در زندگى موفق باشيد.

3. ورزش‌ و فعالیتهای دسته جمعی با دوستان خود داشته باشید، فن تن آرمیدگی (ریلکسیشن) و سایر فعالیت‌های آرامش عضلانی را فرا بگیرید و آنها را انجام دهید. برای یادگیری این فن، می‌توانید به کتاب « شیوه‌های درمانگری اضطراب و تنیدگی(استرس)» تألیف مسعود جان بزرگی و ناهید نوری، انتشارات سمت، 1382، مراجعه کنید.

4. برای مقابله با کم رویی راهکارهای عملی زیر را تمرین کنید:

- در برابر آینه بایستید و جلوه های رفتاری خوشایند، حالات بدنی و برداشت های مثبتی را که از وضعیت ظاهری خود دارید، یادداشت کنید و روزی چند بار با صدای بلند بخوانید؛ مانند این جمله: «من خوش قامت هستم»

- خاطرات و تجربه های جالب خود را برای اعضای خانواده و دوستان صمیمی تعریف کنید تا به تدریج کم روی شما کاهش یابد. البته گاهی می توانید جلو آینه قرار بگیرید و ژیست یک سخنران حرفه ای را به خود بگیرید و مطالبی را که قرار است به دیگران بگویید، قبلاً تمرین کرده باشید.

- هرگز تصور کم رو بودن را به ذهن خود راه ندهید و واژه ها و عبارت هایی چون «من خجالتی هستم»، «من کم رو هستم» و «من جرأت بیان ندارم» را به زبان نیاورید؛ بلکه جرأت و شهامت را به خود تلقین کنید و با صدای بلند، در طول روز، چندین نوبت بگویید: من شهامت بیان این سخن، عمل و فعالیت را دارم و اجازه ندهید خاطره شکست های قبلی، به اندیشه شما راه یابد و همواره موفقیت های گذشته را به خاطر آورید.

- با افراد فعّال و پر تحرکی که احساس خجالت نمی کنند، بیشتر مأنوس باشید و از خجالتی ها فاصله بگیرید.

- در انجام رفتارهای اجتماعی کوچک و در محیط های دیگر که بیشتر احساس راحتی می کنید فعال باشید و این کار را از سلام کردن، احوال پرسی، جواب سلام دادن، نگاه کردن، تعارف کردن و تعارف شنیدن، آغاز کنید و با تمرین، به کارهای بزرگ تر و مهم تر گسترش دهید.

برای دریافت مشاوره بیشتر و همچنین صحبت با یک فرد روحانی می توانید با سامانه«09640» تماس بگیرید و با مشاوران این مرکز که همگی روحانی با تجربه ای هستند که در زمینه روانشناسی نیز تخصص دارند گفتگو کنید و راهکارهای دیگر رهایی از کم رویی و کاهش حسادت و همچنین ترک خودارضایی را از آنان دریافت کنید و بر مشکلات خود فائق آیید.

 

منبع : سايت پاسخگو

 

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده

دیدگاه‌ها

سلام-خسته نباشید-20ساله م -شخصیتم یکم حالت بدی دارد و کمرو خجالتی هستم-خ خیلی گوشه گیرم(فقط تو اتاق میشینم و میخوابم...)-تازه گیام اصطراب اجتماعی دارم.. وقتی در کنار دیگران باشم نفسم خود بخود تنگ میشه-فشار خون میره بالا-عرق.استرس میاد-حلمم خ بد میصه-تمرکزمم خراب میشه- خیلی اذیتم میکن کلن از زندگی دورم کرده-مث ی مرده م -لذت از زندگی م خیلی کمه-.. قرص ضد اضطرابم میخورم ولی تاثیرش خ کمه و موندم چ کنم-..دوستامم زیاد نیس چون بیرن خ کم میرم...-ایشالا خدا حالمو حال همهرو خوب کنه...