سفر به شهر یاقوت سرخ + تصاویر

یک نت ـ گردشی کوتاه در باغ های درجزین به گردشگران ثابت می کند که تابلوی ورودی این شهر که بر روی آن نوشته شده ' به شهر یاقوت سرخ خوش آمدید' چندان با کار و کسب اهالی در جزین بی ارتباط نیست.
 سفر به شهر یاقوت سرخ + تصاویر

شبکه ایران - از روی دیوارهای  کاه گلی و آجری کوچه باغ ها، شاخه ها ی در ختان پاییز زده با چراغ های سرخ انار آذین شده اند. انار یگانه محصول باغ هایی است که در دره سبزی که در کناره جاده مهدیشهر – سمنان قرار دارد، پیشکش گردشگران می شود.
"درجزین" اکنون تبدیل به شهری شده است که جمعیت آن به زحمت به 7 هزار نفر می رسد. جمعیتی که برخی ازآنان بین سمنان و در جزین در رفت و آمدند و برخی دیگر در ییلاق ها و روستاهای اطراف، کار و زندگی دو گانه ای دارند. گردشی کوتاه در باغ های درجزین به گردشگران ثابت می کند که تابلوی ورودی این شهر که بر روی آن نوشته شده " به شهر یاقوت سرخ خوش آمدید" چندان با کار و کسب اهالی در جزین بی ارتباط نیست.


در گذشته های دور در زمین های کشاورزی درجزین صیفی جاتی نظیر: خیار، خربزه و نیز غلاتی چون گندم و جو کشت می شده و از محصولات باغی، انار آن مشهور است. از اراضی زراعی  140 هکتار به کشت انار اختصاص دارد و کل محصول آن در سال حدود 3500 تن می باشد.


درجزین در 7 کیلومتری مهدیشهر و 8 کیلومتری سمنان قرار دارد و تا سال 1335 یکی از روستاهای بخش سنگسر به حساب می آمده و جالب اینکه در سرشماری سال 45 یکی از آبادی های شهمیرزاد شده و در سال 1355 بار دیگر تابع دهستان و بخش سنگسر شده است

از هر هکتار باغ انار در این منطقه به طور متوسط ۲۱ تا ۲۲ تن محصول برداشت می شود.
درجزین دارای ۲۲ گونه انار است که انار پوست قرمز از مهمترین گونه های انار این منطقه است.


جمعیت درجزین در سال 1328 حدود 400 نفر بوده که در سال 1335 به 890 نفر رسیده. در سال 1385 بیش از 4370 نفر بوده اما در 1390 جمعیت شهر به 6138 نفر رسیده است. درجزین از مناطقی است که اهالی آن نسبتاً باسواد هستند و نسبت باسوادی بین زن و مرد هم تقریباً برابر است. 91 درصد مردان و 88 درصد زنان از نعمت سواد برخوردارند.

منابع آب درجزین بیشتر قنات است و ضمناً از آب رودخانه گل رودبار نیز استفاده می کنند. از آنجا که در اطراف درجزین مراتع مناسبی وجود ندارد، دامداری سنتی آن هم رونقی ندارد ولی 4 واحد صنعتی گاوداری و 10 واحد مرغداری صنعتی در منطقه فعالیت دارند.

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده