در 90 اين هفته چه گذشت؟

یک نت ـ برنامه نود اين هفته درحالي برگزار شد که محسن قهرماني اشتباهاتش را پذيرفت ولي آنها را سهوي دانست و از سويي ديگر علي دايي بر روي موضع خويش پافشاري کرد.
برنامه نود هفته دهم

به گزارش یک نت، در برنامه نود به تاريخ اول مهرماه، بحث درباره داوري و آرزو براي فوتبال پاک بحث اصلي را تشکيل مي‌داد.

* آرزوي موفقيت براي استقلال

در ابتداي برنامه با پخش ديدار برگشت استقلال برابر بوريرام براي اين نماينده ايران آرزوي موفقيت شد تا در فينال ليگ قهرمانان آسيا هم حاضر شود. در اين بخش نکاتي هم ذکر شد، از جمله اينکه استقلال دوبار در ليگ و يک بار در ليگ قهرمانان آسيا، موفق شده تا باخت را به برد تبديل کند.

* داوري

نخستين بخش اين مبحث، مربوط به ديدار فولاد برابر سايپا و گسترش فولاد برابر ذوب آهن بود که هدايت ممبيني، کارشناسي داوري اين برنامه، تصميمات داوران اين دو ديدار را تاييد کرد. در ادامه صحنه‌هاي داوري ديدار سپاهان و پرسپوليس به نمايش گذاشته شد. ممبيني همه صحنه‌هاي قضاوت قهرماني را درست دانست جز صحنه دقيقه سوم اين ديدار که يک پنالتي براي سپاهان اعلام شد. اين عضو دپارتمان داوري اعتقاد داشت پنالتي براي سپاهان و اخراج ميثم حسيني اشتباه بزرگي بوده است. هرچند با بيان اينکه بايد کمک داور در اين صحنه به کمک قهرماني مي‌امد، تصريح کرد: اشتباهات داوري، طبيعت فوتبال است.

در بحث داوري ديدار نفت تهران برابر ملوان،‌ ممبيني اعتقاد داشت يک پنالتي براي هردو تيم بايد اعلام مي‌شده و درباره‌ي ديدار فجر و استقلال خوزستان هم اين کارشناس داوري، تصميمات داور را درست دانست.

* مهمان ويژه

مهرداد بايرامي، بازيکن جوان گسترش فولاد که از برترين گلزنان اين فصل رقابت‌هاي ليگ محسوب مي‌شود مهمان برنامه نود بود. او در ابتداي صحبت‌هايش با اذعان به اينکه فکر نمي‌کرده تيمش انقدر خوب کار کند، گفت: به دليل قرعه‌کشي و اينکه ما در همان بازي‌هاي اول با استقلال، سپاهان و تراکتور روبه‌رو شديم، از لحاظ اعتماد به نفس خيلي شرايطمان خوب شد. او درباره‌ي آينده‌اش هم صحبت کرد و افزود: دوست دارم با بازي در گسترش فولاد و يا تراکتورسازي به تيم ملي دعوت شوم.

* سپاهان - پرسپوليس

در بخشي از اين برنامه، ديدار سپاهان و پرسپوليس به طور کامل بررسي شد. در پيش نمايش اين ديدار به حساسيت‌هاي هميشگي بازي‌هاي اين دو تيم اشاره شد. از جمله آب‌هاي مسموم سال گذشته تا کنده شدن صندلي‌هاي تماشاگران در فينال جام حذفي سال گذشته مورد اشاره‌ قرار گرفت. در ادامه و بعد از به نمايش درآمدن صحبت‌هاي دايي در نشست خبري پس از اين ديدار، صحبت‌هاي مسئولان پرسپوليس در رسانه‌هاي ورزشي نشان داده شد. در همين زمان فردوسي‌پور گفت: در آيين نامه کميته انضباطي فيفا آمده است که اگر کسي از مسائلي شبيه رشوه اطلاع دارد و آنرا خبر نمي‌دهد، شريک محسوب مي شود.

پس از اين صحبت‌ها، آيتمي پخش شد که کفاشيان پيش از جلسه‌اي که مربوط به اين ديدار بوده است، در گفت‌و گويي گفت: نسبت به اين ماجرا، يکي اينکه ما خودمان مي‌توانيم برخورد کنيم و دوم انکه قوه قضاييه وارد قضيه شود و آنرا مورد بررسي کند. پس از صحبت‌هاي او، صحبت‌هاي دايي پخش شد که اظهار کرد خودش تا پايان کار مي‌رود، او افزود: خدا را شکر احتياجي به فوتبال در زندگيم ندارم و مي‌روم تا خيلي چيزها را نشان دهم. در ادامه صحبت‌هاي رويانيان پخش شد که گفت: سر نخها را در جلسه مطرح کرديم. اطلاعات لازمه را گفتيم و ديدم رويکرد آقايان خوب بود.

حتي در اين ميان عليپور اظهار داشت: اظهارات دايي تامل برانگيز بود. از صحبت‌هاي او تعجب کرديم و بايد مدارکش بررسي شود و حداقل ده روز وقت مي‌خواهد تا اين پرونده بررسي شود. شک نکنيد که هيچ مماشاتي نخواهد شد.

در ادامه قهرماني روي خط آمد و گفت: ابتدا از هواداران اصيل و خاص پرسپوليس عذرخواهي مي‌کنم. براي من مسيج‌هايي توهين آميز و رکيک مي‌ايد. کلا در اين ديدار يک صحنه حساس در همان دقيقه دوم رخ مي‌دهد. من صحنه اوليه را نديدم و زماني متوجه شدم که ديدم بازيکن سپاهان روي زمين افتاده و بازيکن پرسپوليس به او لگد مي‌زند. اي کاش زاويه ديد من هم مثل دوربين بود و من کاملا صحنه را مي‌ديدم. تيم داوري صحنه او را نديده بود. من حدود 12 ساله داور هستم و 250 مسابقه قضاوت کرده‌ام.

پس از پخش اين بحث‌ها، روند برنامه نود به سمت اين رفت که آيا در فوتبال ايران،‌خريد داور وجود دارد يا خير، که در اين بخش صحبت‌هاي باديه،‌مديرعامل نفتون پخش شد که اذعان داشت حق تيمش را خورده‌اند و به دليل آنکه يک ساخت و پاخت با تيم داوري نداشته، بازي را باخته است. بعد از اين بخش، ممبيني گفت: واقعا يک داور چگونه به خودش اجازه چنين مسائلي را مي‌دهد؟ بايد با اين مسائل برخورد شود و ديد که چه کسي راست مي‌گويد.

در ادامه علي دايي دوباره روي خط برنامه آمد و گفت: با شما موافقم، اگر مسئولان امنيتي مملکت وارد کار شوند، عين آب خوردن مي‌توانند همه چيز را دربياورند. بعضي‌ها از دوران نوجوانيشان شايد در اين مسائل دست داشته‌اند.

از آن سو، قهرماني در پاسخ به اين سوال که آيا از طرف راه آهني‌ها در سال‌هاي گذشته با او تماسي گرفته شده تا او سوت‌هايي به نفع آن تيم بزند يا خير؟ بيان کرد: آقاي فردوسي‌پور، در صحبت‌هايي که ما باهم داشتيم، اشاره کرديد که فيلم‌هاي بازي‌هايي که من قضاوت کرده‌ام را ديده‌ايد. به من هيچگاه پيشنهادي از سوي راه آهني‌ها نشد و من هم هيچگاه صحبت‌ با آنها نداشتم. با دايي موافقم که خوب است وضعيت مالي افراد بررسي شود تا ببينيم افراد به چه چيزهايي رسيده‌اند.

دايي هم در پاسخ به سوالي مشابه، اظهار کرد: به هيچ عنوان به کسي اجازه نمي‌دهم که دور و بر من بيايد و مسائلي اينچنين را پيشنهاد دهد. من با اين مسائل مخالفم و هميشه اين مسئله را هم گفته‌ام. من امروز کدهاي لازمه را به نبي و آيت‌اللهي و ... دادم. با توجه به آن جلسه‌اي که من ديدم، مطمئنم به نتيجه مي‌رسيم.

قهرماني در پاسخ به اين سوال که نظرش راجع به صحبت‌هاي باديه چيست، بيان کرد: بازي آخر آنها در ساري بود و مرا به عنوان مطلع خواستند که من هم شرکت کردم و توضيحاتي را ارائه دادم. (در اين هنگام فردوسي‌پور از او پرسيد که مديرعامل نفتون از جگرکي رفتنش با او خبر داده که قهرماني در واکنش به اين صحبت گفت: به ايشان بگويد که قرآن بگذاريد در دامن آن جيگرکي و بگوييد مرا آن شب با او ديده است يا خير. )

بعد از اين صحبت قهرماني، تصاويري از زاويه ديد قهرماني در ضربه پنالتي اعلام شده برابر سپاهان پخش شد که قهرماني بازهم گفت اصلا حواسش به ميثم حسيني و شجاع خليل‌زاده نبوده است که با واکنش تند دايي مواجه شد. سرمربي پرسپوليس گفت: ببخشيد به شعور مردم نمي‌توانيم چيزي بگوييم. هرکسي مي‌تواند از خودش دفاع کند اما خواهشاً با شعور مردم بازي نکنيد.

که در اينجا قهرماني اظهار کرد: من براي شعور مردم خيلي احترام قائلم و آنهايي که با من کار کرده‌اند به اين امر معترفند.

در ادامه اين دو نفر دچار درگيري کلامي‌اي شدند که صحبت‌هاي هيچکدامشان براحتي شنيده نمي‌شد تا اينکه قهرماني گفت من به چه چيز قسم بخورم که شما باور کنيد من صحنه را نديدم که دايي گفت: من عکس و مستندات رو مي بينم و قسم شما را قبول ندارم. فرق من به عنوان کسي که کلاس داوري نرفته‌ام با آقاي قهرماني که داوري رو ياد گرفته چيست؟ او بايد محوطه جريمه را ببيند. بعد از اين حرف دايي قهرماني افزود: اما شما گفته بوديد، پروفسوري داوري داريد. که دايي در پاسخ به او بيان کرد: بله، من از شما در داوري بهترم.

سپس قهرماني خطاب به دايي اظهار کرد: اميدوارم در مربيگري و داوري، همواره بهترين باشيد که دايي در جواب به او بيان کرد: يک خواهش دارم از شما، حتما برويد بيرون از من شکايت کنيد و منتظر جواب‌هاي من باشيد.

پس از جدل دايي و قهرماني، مرتضي کريمي ( کمک داور بازنشسته فوتبال ايران) روي خط آمد و گفت: من يکسال است که از داوري خداحافظي کرده‌ام. ديروز در دستگردي به فوتبال رفته بودم. گوشي من در ماشين بوده و ديدم که تماس از دست رفته داشتم. بهمن دهقان و علي حاتم با من تماسي گرفته بودند. به دهقان زنگ زدم و گفت به سعادت آباد بروم. من يکسال بود با قهرماني ارتباط نداشتم و در همان زمان چندبار با او تماس گرفتم که برنداشت و به رامين حقيقي زنگ زدم و به او گفتم که دارم به سمت دايي مي‌روم و اگر محسن قهرماني حرفي دارد بگويد تا انتقال دهم. بالاخره قهرماني تلفنش را برداشت و گفت قسم مي‌خورم که چيزي نبوده است و وقتي هم که رسيدم به باشگاه پرسپوليس، گوشي را دادم به دايي و قهرماني با او صحبت کرد. حالا چرا من رفته بودم؟ به من گفتند از تخلفات قهرماني چيزي مي‌گوييد؟ اما من همانجا هم گفتم که اگر داوري بخواهد تخلفي کند نه رسيدي مي‌دهد و نه شماره حسابي مي‌دهد. يک نماينده سازمان ليگ به اسم ما داوران و در يک بازي مرگ و زندگي 16 ميليون يورو گرفت و من چندبار آنرا مطرح کردم. وقتي به فدراسيون هم اين مسائل را مي‌گفتيم، مي‌گفتند چرا فقط به شما اين حرف‌ها را مي‌گويند؟

در ادامه اين بخش، فرامرزي، سرپرست سپاهان روي خط آمد و گفت: باشگاه سپاهان خواهان برخورد با هرگونه ناپاکي است. اما واقعا جاي اين باشگاه در مسائل مطرح شده کجاست؟ مگر قرار است همه تيم‌هاي ده نفره شکست بخورند؟ آيا اگر پرسپوليس مي‌برد هم از اين حرف‌ها در مي‌امد؟ آيا خيلي از اين بحث‌ها جاي مطرح کردنش در رسانه ملي است؟

در بخش پاياني درودگر روي خط آمد و گفت : شما مي‌دانيد که بيشترين ضرر از داوري را ما داشته ايم. اما من نمي‌خواهم راجع به شخصي حرف بزنم. در سال 89-90 بازي در بوشهر داشتيم. سرمربيمان آمد و گفت تماس گرفته‌اند که فلانقدر پول بدهيد تا بازي را به نفعتان دربياوريم. ما اين مسئله را به قاضي شرفي گفتيم و ايشان گفتند نگران نباشيد و داور را عوض مي‌کنم که اين مسئله به گوش داور بازي رسيده بود. به هرحال به دليل پيشگيري ما در آن ديدار اتفاق خاصي نيافتاد و کار با تساوي به پايان رسيد. آنها سي ميليون از ما خواسته بودند.

* تيم ملي نوجوانان

در اين بخش مصاحبه‌اي از مهدوي‌کيا پخش شد که در آن او پس از تاييد اينکه از حساب شخصيش براي تيم ملي نوجوانان که زير نظر علي‌دوستي است،‌ هزينه کرده تا تيم ملي نوجوانان به اردوي خارج از کشور برود گفت: من خيلي دوست داشتم تيم ملي نوجوانان ما قبل از جام جهاني چند بازي تدارکاتي داشته باشد ولي فدراسيون گفت بودجه‌اي وجود ندارد. واقعا پول درآمدي فوتبال ايران کجا مي‌رود؟ مربيان تيم ملي بجاي تمرکز روي مسائل فني بدنبال البسه تيم بودند. آل اشپرتي‌ها هم گفته‌اند که ما تنها از تيم بزرگسالان حمايت مي‌کنيم. اين کادرفني مظلوم بوده و بايد از آنها حمايت شود. واقعا اين رسمش نيست که در تيم‌هاي پايه انقدر اجحاف شود. اين تيمي است که به جام جهاني مي‌رود، نه جام محلات. اميدوارم اردوي خوبي داشته باشيم و چند بازي خوب قبل جام جهاني برگزار کنيم.

* نکات نود

در بخشي از برنامه،‌تماشاگران تراکتورسازي نشان داده شدند که با شعار عيبي يوخ، شکست تيمشان برابر داماش را کم اهميت مي‌دانستند.

در آيتمي از اين برنامه، يکي از پيشکسوتان عرصه فوتبال خوزستان به نمايش درآمد که به بيماري سرطان دچار شده اما براي درمان خود، نياز به پول دارد.

در بخش پاياني اين برنامه، بازي‌هاي تيم ملي ايران در جام جهاني تائيتي پخش شد.

نظرسنجي اين برنامه درباره اين بود که آيا انتقادات صورت گرفته از داوري را به حق مي‌دانيد يا خير که گزينه آري با اکثريت بالايي در اين برنامه راي آورد.
 

منبع: ایسنا

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده