هرآنچه در «90» این هفته گذشت

یک نت ـ در شب جنجالي «90»، پرسپوليس داربي پيامکي را از استقلال برد. همچنين برنامه شب گذشته فردوسي‌پور تبديل به درگيري لفظي بين مديران سه باشگاه پرسپوليس، استقلال و سپاهان بر سر خلعتبري شده بود.
فردوسی پور

به گزارش یک نت، «90» اين هفته‌ به انگيزه بررسي قانوني بودن حضور خلعتبري در داربي هفتاد و هفت کار خود را شروع کرد. اين موضوع تا انتهاي برنامه همچنان سوژه اصلي بود و به محلي براي جدال لفظي رويانيان، رحيمي ، ماجدي، شيريني، فتح‌الله‌زاده و سررشته‌داري تبديل شده بود.

هوشنگ نصيرزاده که مهمان «90» براي کارشناسي صحنه‌هاي داوري بود درباره انتقال خلعتبري به پرسپوليس و وضعيت او براي حضور در بازي روز جمعه، گفت: آنچه توانسته مشکل خلعتبري را براي بازي در پرسپوليس حل کند، تاريخ فسخ قرارداد او با عجمان است. وقتي قراردادي در سيستم‌ TMS فيفا ثبت مي‌شود، ITC هم صادر مي‌شود. طبق آخرين قانون نقل و انتقالات فيفا اگر بازيکني مي‌خواهد از باشگاه A به باشگاه B برود بايد ظرف مدتي که فدراسيون فوتبالي که تيم B در آن حضور دارد مهلت نقل و انتقالات را تعيين کرده قرارداد خود را با تيم A فسخ کند. به نظر مي‌رسد خلعتبري در روز 13 تير قرارداد خود را با عجمان فسخ کرده است. ايرادي در اين قضيه وجود دارد،‌ اما متوجه فدراسيون، سپاهان و پرسپوليس نيست،‌ بلکه متوجه عجمان است.

در اين لحظه فردوسي‌پور گفت: نمي‌شود به عجماني‌ها ايراد گرفت، پول مفتي گيرشان آمده و مي‌توانند تاريخ فسخ قرارداد را هر زمان که خواستند ثبت کنند. اصلا شايد بخواهند تاريخ آن را سال پنج قمري بزنند!

در ادامه برنامه ماجدي، سرپرست استقلال روي خط آمد و در اين رابطه گفت: من فقط يک سوال دارم. چطور قرارداد خلعتبري با عجمان دهم تير ثبت شده، اما سيزدهم تير فسخ شده است؟ يا يک سوال ديگر. اگر 13 تير قرارداد را فسخ کرده‌اند چطور يک ماه بعد تازه ITC او رسيده است؟ اين پاردوکس‌ها نشان مي‌دهد که يک بي‌قانوني در قسمتي از کار وجود داشته و اين موضوع نه فقط به استقلال ، بلکه به ساير تيم‌هاي ليگ هم ضربه مي‌زند.

شيرازي، رييس هيات فوتبال استان تهران پس از اين روي خط آمد و با اشاره به اين که بازي کردن خلعتبري براي پرسپوليس قانوني است، گفت: ما فقط وظيفه داريم که طبق قانون عمل کنيم. وقتي خود عجمان اعلام مي‌کند که تاريخ فسخ قرارداد 13 تير بوده، مشکل خاصي وجود ندارد.

نفر بعدي شيريني، سرپرست پرسپوليس بود که خطاب به فردوسي‌پور گفت: آيا اصلا شما دوست داريد که خلعتبري به ايران برگردد و در ليگ برتر بازي کند يا خير؟ هفته‌ قبل هم کارشناسي آورده بوديد که نشان مي‌دهد انگار زياد دوست نداريد اين اتفاق بيفتد. در اين رابطه بايد بگويم خلعتبري قرارداد خود را با عجمان در 13 تيم فسخ کرده، اما مسئولان اين باشگاه براي اين که جهت گرفتن پول رضايت نامه مدرکي داشته باشند به دنبال ITC اين بازيکن رفتند. اين موضوع خيلي ساده است. نمي‌دانم چرا شما متوجه نمي‌شويد. آقاي فردوسي‌پور شما که استاد من هستيد. خلعتبري مي توانست هفت ميليارد براي دو سال بگيرد، اما به خاطر کشورش در آن ليگ مجعول بازي نکرد. چرا به اين کار توجهي نمي‌شود؟ نبايد از چنين بازيکني تقدير کنيم؟

در ادامه ماجدي و شيريني بر سر قانوني بودن حضور خلعتبري در داربي دقايقي با هم بحث کردند، اما هيچ کدام نتوانستند يکديگر را قانع کنند.

با آمدن رحيمي روي خط، جريان خلعتبري سمت و سويي ديگري گرفت. مديرعامل سپاهان در اين رابطه ، گفت: خلعتبري ثابت کرد که نمي‌خواهد در ليگ امارات بازي کند،‌ اما کاري که آقايان مي‌کنند فروختن خليج فارس است. اگر مي‌خواهند خلعتبري در امارات بازي نکند به او 10 ميليارد پاداش بدهند، اما سر خليج فارس منت نگذارند. اين که ما براي خريدن خلعتبري هزينه مي‌کنيم، مثل اين مي‌ماند که براي عوض کردن نام ليگ امارات به آنها پاداش هم داده‌ايم. من تعجب مي‌کنم که چرا فدراسيون در اين باره دست به کار نمي‌شود. مي‌توانيم از فدراسيون امارات به فيفا شکايت کنيم. آنها حق ندارند نام سياسي روي ليگ خود بگذارند.

فردوسي‌پور در ادامه برنامه گفت که پرسپوليس براي جذب خلعتبري تخلفي انجام نداده، اما همين که به عجماني‌ها گفته اند که تاريخ فسخ قرارداد را در زمان مشخصي درج کنند، تقلب است.

در پايان برنامه هم رويانيان روي خط آمد و در اين رابطه گفت: TMS يک نظام بين‌المللي است و امکان خطا در آن وجود ندارد. وقتي نام خلعتبري با موفقيت در اين سيستم‌ ثبت شده، ITC او هم به زودي صادر مي‌شود. خيلي از پيشکسوتان پرسپوليس به من پيامک زدند و به خاطر صحبت‌هاي رحيمي ابراز ناراحتي کردند. رحيمي با اين حرف‌هايش به ما ضربه زد. کسي که پول مي‌دهد و کالايي را مي خرد خريدار است نه فروشنده. من واقعا از رحيمي ناراحتم. خليج فارس را مرداني نگه داشته‌اند که ما يک هزارم آنها هم نمي شويم. آنها شايد نوادر ايران و حتي دنيا باشند. بنابراين دوستان خواهشا بحث خليج فارس را پيش نکشند. بحث ما فوتبالي است.

وي ادامه داد: قبل از بازي تيم ملي با قطر بود که من به اردوي ملي‌پوشان در باشگاه ايرانيان رفتم. همه ديدند که من با خلعتبري مذاکره کردم. واقعيت اين است که رحيمي که رفته کرانچار را آورده که در کرواسي ممنوع الکار است، مي‌آيد و چنين حرفي مي‌زند. اين يعني شما سپاهان را فروخته‌ايد؟ رحيمي با حرف‌هايش به شرافت و غيرت ما توهين کرد. خود شما به دوبي رفتيد و به خلعتبري پول بيشتري داديد. من تلاش کردم يک بازيکن ملي را از ليگ امارات که نام مجعولي براي خود انتخاب کرده بود به کشور باز گردانم، آيا اشتباه کرده‌ام؟

رويانيان گفت: ما منطقي کار را ‌کرده‌ايم . بايد عجمان را راضي مي‌کرديم. بار اول خلعتبري پول زيادي مي‌خواست، اما من قبول نکردم. بعد از آن گفت که من مي‌خواهم به ايران برگردم و فرقي نمي‌کند چقدر پول بگيرم. خوشبختانه هدايتي هم کمک کرد و او توانست برگردد. شما با يک بازيکن خارجي استقلال مقايسه کنيد که مي‌دانم هم امسال و هم سال گذشته مبلغ قراردادش 500 هزار دلار بوده است. اين که آقاي رحيمي مي‌گويد درست است. پول حيف بود که به اماراتي‌ها بدهيم، اما ما مسلمان هستيم. من که نمي‌توانم باشگاه عجمان را بمباران کنم. بايد به صورت قانوني براي جذب خلعتبري اقدام مي‌کردم. همين امسال هفت بازيکن استقلال و سپاهان بالاي يک ميليارد و 700 پول گرفتند.

رحيمي در پايان برنامه بار ديگر روي خط آمد و گفت: آقاي رويانيان! شما بايد ثابت کنيد که يک نفر از باشگاه سپاهان به دوبي رفته و به خلعتبري پيشنهاد بالاتر داده است. چرا همين الان به مردم نمي‌گوييد؟

نصيرزاده، در دقايق پاياني برنامه با اشاره به قانون فيفا، گفت: وقتي تماشاگران فحاشي مي‌کنند نمي‌توان براي باشگاه کسر امتياز در نظر گرفت، اما اگر بازيکن يا عضوي از تيم توهين يا فحاشي کند تا شش امتياز هم مي‌توان از آن تيم کسر کرد. کميته‌ انضباطي بايد امتيازات را برگرداند. فوتبال يک پديده اجتماعي است که استانداردهاي خاصي دارد و نمي‌توان در هر کشور تصميم متفاوتي گرفت.

بيش از سه ميليون پيامک به «90» ارسال شد که 51 درصد به پيروزي پرسپوليس در داربي راي دادند. 37 درصد معتقد بودند استقلال داربي را مي‌برد و 12 درصد هم به تساوي راي دادند.

حاشيه‌ها:

* سردار آزمون بازيکن جوان روبين کازان مهمان 90 بود. گفت‌وگوي او با فردوسي‌پور به دليل سادگي و لحن شيرين آزمون جالب شده بود و هر جمله‌اش براي بينندگان به نوعي خنده دار شده بود. به ويژه آنجا که آزمون گفت در قراردادش با روبين کازان آمده که اگر تنها باشد کليد خانه اش را به او نمي‌دهند و بايد در باشگاه بخوابد‍! فردوسي‌پور هم به شوخي خطاب به پدر اين بازيکن گفت: آقاي خليل آزمون! بگذاريد پسرتان آزادتر باشد! همچنين فردوسي‌پور به مدل موي آزمون اشاره کرد و گفت شبيه علي بابا در کارتون سندباد شده‌اي که اين بازيکن هم گفت از بچگي به علي بابا علاقه داشتم.

*‌محسن خليلي و اميدرضا روانخواه که در دو داربي 63 و 64 هر دو گل پرسپوليس و استقلال را به ثمر رسانده بودند با گزارشگر 90 به ورزشگاه آزادي رفته بودند و خاطرات خود را تجديد کردند.

 

منبع: ایسنا

امتیاز: 
هنوز رایی ثبت نشده